Dell E6400 "ansluten men laddas inte"

Permalänk
Medlem

Dell E6400 "ansluten men laddas inte"

Tjena

Har en Dell E6400, har fungerat som den ska men helt plötsligt så slutar den ladda batteriet, sitter ju ett 6 cells i den från början, trodde att batteriet hade dött när den plötsligt inte laddade längre så jag beställde ett 9 cells batteri, fick hem det idag och tryckte i den, satte på datorn MEN samma sak, datorn får ström men laddar inte batteriet, jag kan alltså köra med enbart strömsladden i utan batteri och den fungerar MEN den laddar inte batterierna, vad är felet?? btw provade även formatera om Windows 7 men samma fel

tack

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Hej jag har haft samma fel i min Dell Latitude när jag installerade W7, vad det beror på fattar jag inte

Permalänk
Keeper of the Bamse

Alternately blinking amber light and blue light — An unauthenticated or unsupported, non-Dell AC adapter is attached to your laptop.
Alternately blinking amber light with steady blue light — Temporary battery failure with AC adapter present.
Constantly blinking amber light — Fatal battery failure with AC adapter present.
Light off — Battery in full charge mode with AC adapter present.
Blue light on — Battery in charge mode with AC adapter present.

Kolla på din batterilampa på datorns framkant och kolla om du får något liknande ovanstående

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Alternately blinking amber light and blue light — An unauthenticated or unsupported, non-Dell AC adapter is attached to your laptop.
Alternately blinking amber light with steady blue light — Temporary battery failure with AC adapter present.
Constantly blinking amber light — Fatal battery failure with AC adapter present.
Light off — Battery in full charge mode with AC adapter present.
Blue light on — Battery in charge mode with AC adapter present.

Kolla på din batterilampa på datorns framkant och kolla om du får något liknande ovanstående

Har testat nu, med 9 cells batteriet så får jag faktiskt inget av detta, den lyser inte ens.

MEN när jag prova med 6 cells batteriet så blinkar den orange några gånger och blått en gång (det är batterilampan på insidan över tangentbordet) men på utsidan så blinkar den bara orange, samt att Windows 7 inte upptäcker ett batteri.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan kanske vara sa att kontakterna i datorn har gett upp, kontakta Dell om du har garanti kvar, annars ar det nog kort :/

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kan kanske vara sa att kontakterna i datorn har gett upp, kontakta Dell om du har garanti kvar, annars ar det nog kort :/

vilka kontakter kan det vara?

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Gilgamesh:

vilka kontakter kan det vara?

Jag tänkte på kontakerna inne där du sätter i batteriet; att två batterier skulle kuka ur på en gång känns osannolikt. Mitt tips vore att kontakta dell för att se om du har garanti kvar; annars får du bita i sura äpplet och köra din laptop på extern ström, eftersom "inget" batteri kan laddas.

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan du mäta din laddare så att den ger ut korrekta värden? Kan ju eventuellt att det är laddaren som säckat ihop och ger felaktiga värden vilket får datorn att säga ifrån. Hm iofs startar datorn. Mjo kan ju mycket väl vara så att kontakten för batteriet har gått sönder som printscreen säger.

hm.

Kan man inte se batterierna i BIOS? Status etc?