Permalänk
Medlem

Softraid i efterhand.

Tjena!

Jag vill sätta upp en softraid med två diskar på min Ubuntu server.
Problemet är att alla guider jag hittar refererar till Ubuntu server installationen och för att man ska os på diskarna.

Men jag vill bara ha en raid0 av två diskar som inte OSet ska ligga på utan bara för lagring.
Det ska bara lagras stora tempfiler på diskarna så inte så noga alls med datan.

Fick det att fungera superbra i går med mdadm men efter en omstart så tappade jag allt, hela arrayen, monteringen ja allt som var på de.

Känns som om jag missat något, hur gör jag det riktigt så det klarar en omstart?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

Har du försökt mounta din partition?

Du kanske måste lägga till mounten i fstab?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

mount: special device /dev/md0 does not exist

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Weee! Jag löste det!

Var tvungen att lägga till raiden i mdadm.conf och monteringen i fstab som /dev/md0p1.
Blev dock konstigt nog tvungen att skapa om raiden och formatera disakrna, men det var bara lite folderstruktur på dem som jag hade i färskt minne

Helt grundläggande saker men man lär dig så länge man lever

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug