Ubuntu 10.04 dual boot med windows xp

Permalänk
Medlem

Ubuntu 10.04 dual boot med windows xp

Hej!

Jag har nyligen installerat det senaste Ubuntu 10.04 på en utav mina hårddiskar men tyvärr så bootar den inte utan jag får bara upp xp booten.

Finns det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra för att få dual boot (OS:en är på 2 olika hårddiskar)?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bibbo:

Hej!

Jag har nyligen installerat det senaste Ubuntu 10.04 på en utav mina hårddiskar men tyvärr så bootar den inte utan jag får bara upp xp booten.

Finns det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra för att få dual boot (OS:en är på 2 olika hårddiskar)?

Tack i förhand!

Troligtvis har bootloadern installerats på den andra fysiska disken, testa ändra om boot-ordningen på diskarna i BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av blink:

Troligtvis har bootloadern installerats på den andra fysiska disken, testa ändra om boot-ordningen på diskarna i BIOS

kan säga att detta inte funkar iaf inte för mig testade för 2 min sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejarn1989:

kan säga att detta inte funkar iaf inte för mig testade för 2 min sedan.

Man behöver oftast lite mer information om man ska kunna hjälpa t.ex hur har du gått tillväga när du installerat båda operativsystemen, vad valde du under installationen? Är det exakt samma problem som TS hade? m.m.

Permalänk
Medlem

tryck F8 och se om ubuntu finns med annas måste d lägga in den i boot.ini

Permalänk
Medlem
Skrivet av blink:

Man behöver oftast lite mer information om man ska kunna hjälpa t.ex hur har du gått tillväga när du installerat båda operativsystemen, vad valde du under installationen? Är det exakt samma problem som TS hade? m.m.

jag har en xp partion på ena hårddisken och på den andra hade jag 9.10 ubuntu sedan gjorde jag en update efter att ha testat ubuntu 10.04 på virtual box ett tag updatera via uppdateringshanteraren då skulle jag välja vilken partion gruben skulle ligga på valde ubuntu partions disken där den gamla grub låg på efter detta botar ej windows xp när jag väljer det i lista det ända som kommer fram är är ett underline tecken som blinkar.