FPS problem i spelet World of Warcraft!

Permalänk

FPS problem i spelet World of Warcraft!

Hallå användare på Sweclockers!

Nu vänder jag mig till er som kanske är lite mer hajj på ämnet, det är så att jag har ett stort problem med fps drop i spelet world of warcraft som jag anser inte är ett speciellt krävande spel dator messigt (Finns värre)

Burken jag sitter med innehåller följande:

Nätaggregat; Corsair TX 650W PSU "http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676"
Moderkort; ASUS M4A79T Deluxe, Socket-AM3 "http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=437488"
Processor; AMD Phenom II X2 550 "http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=5308648"
Ram-minnen; 2xKingston DDR3 HyperX 1600MHz 1GB CL9 "http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350145
Grafikkort; XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 "http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585680"
Hårddisk; IDE disk från western på 80gb (inget ledigt utrymme)

Vad är det jag behöver förbättra på min burk med för att slippa detta konstanta FPS drop. Det är allt från 60 fps i instancer till 6 fps i dalaran

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Använder du många addons?

Permalänk
Skrivet av Doz3r:

Använder du många addons?

Jag använder inte några addons

Permalänk
Medlem

kika på proccessoranvändningen medans du spelar , kan tänka mig att det kan bli tungt för en tvåkärnig i dal

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykelbengt:

Hallå användare på Sweclockers!

Nu vänder jag mig till er som kanske är lite mer hajj på ämnet, det är så att jag har ett stort problem med fps drop i spelet world of warcraft som jag anser inte är ett speciellt krävande spel dator messigt (Finns värre)

Burken jag sitter med innehåller följande:

Nätaggregat; Corsair TX 650W PSU "http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676"
Moderkort; ASUS M4A79T Deluxe, Socket-AM3 "http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=437488"
Processor; AMD Phenom II X2 550 "http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=5308648"
Ram-minnen; 2xKingston DDR3 HyperX 1600MHz 1GB CL9 "http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350145
Grafikkort; XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 "http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585680"
Hårddisk; IDE disk från western på 80gb (inget ledigt utrymme)

Vad är det jag behöver förbättra på min burk med för att slippa detta konstanta FPS drop. Det är allt från 60 fps i instancer till 6 fps i dalaran

Tack för svar!

När händer det? Hur ofta? Skulle tippa på att din processor inte orkar. När jag hade min i5 på stockklock 2.66 ghz så droppade fpsen sjukt mycket på feta draken i icecrown citadel, vet att wow suger mycket mer av CPU än av GPUn.

Permalänk
Medlem

Du sitter alltså helt ärligt med en dual core processor och 2gb DDR3 tillsammans med ett 5870...

Köp en quad core processor och 2gb extra DDR3 så du får 4gb totalt.

Luktar troll här...

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Du sitter alltså helt ärligt med en dual core processor och 2gb DDR3 tillsammans med ett 5870...

Köp en quad core processor och 2gb extra DDR3 så du får 4gb totalt.

Luktar troll här...

Det gör jag Tysonayt
Saken är den att Cpu användningen är inte speciellt hög någonsin då jag aldrig kör något annat program förutom små program från system32 och WoW.

Någon som har någon bra FAQ om hur en Quad core arbetar ? för som jag resonera när jag köpte en 2 kärning processor var av att jag inte körde mer än 1-2 krävande processer/program samtidigt.

Har hårddisken någon betydelse i detta spelet? skicka och hämta filer genom IDE är ju inte de snabbaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykelbengt:

Det gör jag Tysonayt
Saken är den att Cpu användningen är inte speciellt hög någonsin då jag aldrig kör något annat program förutom små program från system32 och WoW.

Någon som har någon bra FAQ om hur en Quad core arbetar ? för som jag resonera när jag köpte en 2 kärning processor var av att jag inte körde mer än 1-2 krävande processer/program samtidigt.

Har hårddisken någon betydelse i detta spelet? skicka och hämta filer genom IDE är ju inte de snabbaste

Alltså, WoW ÄTER din processor nu för tiden. Speciellt i ett fullsmeckat dalaran.

Permalänk
Avstängd

Sen så är ju inte en fullsmekad 80GB IDE-disk något att vara stolt över, den är seg och blir väldigt mkt segare om du har den full...

Prova rensa lite och se om det kanske kan gå lite bättre...

ang CPU så klarar min bror sig på en E5200 då på 4.2GHz men det är fortfarande en DualCore och han har ett 9800GT top kort och det funkar kanon, men din DISK skulle kunna ställa till en heldel prestanda brist för dig!

Permalänk
Medlem

Video settings allt på Max?
Kollat CPU load där du får FPS drops?

Ändra till windowed fullscreen mode så du kan ha aktivitetshanteraren(för att se cpu load) samtidigt som du e inne i wow.
Och 2GB... vilket operativsystem kör du på? Sitter du på Vista/Win7 så har du ju problemet avklarat.. mitt system ligger på 2.8GB när jag har igång wow och 55%~ cpu load på min "x3 720BE". Ifall du inte visste så kan man på vissa ställen få wow att använda 800mb+ grafik minne.. så nej WoW e inget skitspel som drar lite längre förutsatt att allt e på max med 8xAA.

Edit: Såg nu att du had en 80GB IDE!! hdd utan nått som helst utrymme kvar?, när ditt ram minne tar slut så försöker program använda HDDns utrymme för o lägga data en stund. Inte konstigt att din FPS dör ibland. Rätta mig om jag har fel om "virtual memory" vad jag vet så ska det inte ens gå o ha det om du fyllt din HDD.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem

Vild, gissning då jag inte spelar WOW, varje gång spelet växlar ut minnet till den "slöa" disken upplever du drops, mera minne och snabbare disk skulle kunna hjälpa.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykelbengt:

En kärna i en processor är inte samma sak som en process i aktivitetshanteraren. Get a grip!

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

mer minne, ny HDD, ny processor! pinsamt med 4 gb, IDE och dual core på 5870!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scoorch:

mer minne, ny HDD, ny processor! pinsamt med 4 gb, IDE och dual core på 5870!

Haha dummaste jag läst.. Varför är det pinsamt med 4GB minne till ett 5870? du använder ju aldrig mer än 4GB ändå! så det är ju bara att slänga pengar i sjön, läs på lite innan du snackar om pinsamt serru!

Permalänk
Medlem

Kör med datorn i sign på allt maxat förutom Shadow Effects, dratt ner den på minimum, har nog runt 30-40fps stadigt i dalaran, förövrigt ligger jag +30 i alla raids utan problem.

Har kollat ibland när man varit på wow i några timmar så har jag sett att mitt wow drar typ 1.2gb minne så kanske lite mer minne än 2gb är nog nödvändigt. Processor skulle jag även säga att du skall köpa.

Kanske även byta upp dig till en sata om inte en SSD disk, älskar min SSD då det tar typ 0.1-2 sec att se allt spawna i dalaran annars typ 4 sekunder i loading screen då med addons ~16mb.

Nu vet inte jag hur mycket bättre 6 core AMDerna var mot i5 t.ex, tyckte inte det såg så lovande ut på vissa benchmarks jag såg (sweclockers benchmark) dock hade dom inte med just i5 750.

Så skaffa en processor, moderkort pga cpu byte, totalt 4gb minne, sedan en sata/ssd hårddisk så skall du se att du får mycket bättre fps om inte stabilare.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

Tidigare har det väl vari så att WoW bara har stöd för två kärnor, är detta ändrat?

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk

Wow stödjer automatiskt 4 kärnor. Wow suger cpu så fruktansvärt mycke. Jag hade en amd 940 som gick orginal och upgradera till en amd 965 och kör den 24/7 på 4.0ghz och det gjorde en jävla skillnad på fps'n så det är inte så konstigt att du har värdelös fps med din processor. Skulle va intressant och se hur wow glider på en 1090T BE på 4.0ghz eller nära.

Skulle tipsa om att köra på dessa settings för att få ut mer fps utan att ta bort sånt som behövs: http://img28.imageshack.us/img28/3636/wowsettings.jpg

Sen behöver du inte mer än 4gb ram om du bara spelar wow t.ex., däremot så en bra hårddisk och helst en ssd (intel 80gb) är riktigt nice.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drömmaren:

Wow stödjer automatiskt 4 kärnor. Wow suger cpu så fruktansvärt mycke. Jag hade en amd 940 som gick orginal och upgradera till en amd 965 och kör den 24/7 på 4.0ghz och det gjorde en jävla skillnad på fps'n så det är inte så konstigt att du har värdelös fps med din processor. Skulle va intressant och se hur wow glider på en 1090T BE på 4.0ghz eller nära.

Skulle tipsa om att köra på dessa settings för att få ut mer fps utan att ta bort sånt som behövs: http://img28.imageshack.us/img28/3636/wowsettings.jpg

Sen behöver du inte mer än 4gb ram om du bara spelar wow t.ex., däremot så en bra hårddisk och helst en ssd (intel 80gb) är riktigt nice.

Mycket riktigt, WoW äter verkligen hejdlöst mycket processor kraft.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Inaktiv

Jag kör själv med Intel core 2duo @ 3.6Ghz med ati 5770 och 4Gb DDR2.
Brukar ligga runt ~70-90fps i raids och en ~30-40 i dalaran med "High" grafikinställningen
(dvs blizzards egna 'high' konfiguration)

Du måste ha någonting som drar på datorns prestanda i bakgrunden eller dylikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av taxifidde:

Tidigare har det väl vari så att WoW bara har stöd för två kärnor, är detta ändrat?

Dom fixade så det är stöd för quadcore i den senaste stora patchen.

Ontopic

Tror din disk är en riktig flaskhals och som tidigare sas om du kör win7 så är 2gb uppätet i Dala...

World of warcraft är cpu och minnes krävande som tusan speciellt i Dalaran och 25 mana raids i ICC

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Sjukt irriterande och höra att folk underskattar WoW's systemkrav, dem anger systemkraven om du liksom är i Desolace utan några spawnpoints bredvid, sen är det skillnad då man hänger i Dalaran då det är så mycket som processorn måste jobba på.

Permalänk
Skrivet av Catman:

Dom fixade så det är stöd för quadcore i den senaste stora patchen

Tack för rättelsen:)

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk

Du behöver en sata-disk, minst 4gb minne och du behöver överklocka processorn.

Permalänk

Jag har nu handlat mig en western digital black caviar till burken, kör dalaran ostabilt 50fps i dalaran, 60fps 25man raid. Då har jag maxat alla inställningar även shadow quality till max.

Ser ut som att min IDE-disk var flaskhalsen !

Permalänk
Medlem

minnet och hddn är förmodligen anledningen till 6 fps dropen

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled