Behöver hjälp med hur jag ska skriva i min Vhost fil

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med hur jag ska skriva i min Vhost fil

Hejsan

Jag har lite hobbyverksamhet på gång hemma.
Som det är idag kör jag xampp för min webbserver.

mitt problem ligger dock i hur jag ska skriva i min vhost fil.

Jag har två webbsidor som ligger i .../xampp/htdocs/

Den ena sidan fungerar utmärkt, och det var bara att följa instruktionerna på VirtualHost Examples - Apache HTTP Server för att få den att fungera.

Den andra sidan har jag dock ingen domän för, utan planerar att eventuellt införskaffa detta till framtiden.

slår jag ip nummer till servern så kommer jag till den sida som har en domän.
Jag vill däremot att ipnummer enbart ska gå mot den sida som jag inte har ett domännamn för.

Jag är inte hemma just nu men jag tror min vhost ser ut något i stil med:

"
<VirtualHost *:80>

DocumentRoot /www/example1
ServerName Example 1

# Other directives here

</VirtualHost>
"
inga problem här, detta gör att jag kommer rätt när jag skriver in Example 1

Men skriver jag in server ip så går den mot samma katalog, dvs /www/example1 men jag vill att den ska gå mot /www/example2

Jag har provat att defaulta port 80 (eller ja, alla portar) till /www/example2 men det gick inte så bra. Jag tror inte ens apache ville starta. Och vid ett annat tillfälle fick jag igång apache men då blev både ip och domänadress (som alltså pekar på en helt annan katlog) directade till /www/example2

<VirtualHost _default_:*>

DocumentRoot /www/example2

</VirtualHost>

So... Hur gör jag för att hosta 2 webbsidor. En med en domänadress, och en som enbart ska gå mot server ip?

EDIT; Klicka bort "gör automatiskt om URL:er till länkar funkade visst inte så bra, men de som kan detta fattar säkert ändå.