Permalänk
Medlem

Fräscha upp burken

Jag har en ca två år gammal dator som jag upplever som lite seg och högljudd. I samband med att jag ska försöka tysta ner datorn (genom att byta CPU-kylning och byta/komplettera med nya chassifläktar) funderar jag även på att försöka snabba upp den lite.

Jag har dock inte hållit mig särskilt uppdaterad inom komponentutvecklingen sedan jag byggde ihop datorn och vet därför inte riktigt var jag ska lägga pengarna för att få bäst utdelning. Jag vill dock minnas att jag "snålade" lite på processorn senast. Jag undrar därför om någon kan hjälpa mig att hitta flaskhalsen/flaskhalsarna och ge förslag på "prisvärda" uppdateringar. Följande komponenter sitter i burken (chassit är ett Antec Sonata III):

Moderkort: MK Gigabyte GA-MA770-DS3AMD770

Processor: AMD Athlon64 X2 6400+3.2Ghz 2x1MB 64-bit

Minnen: DDR2 4GB PC6400 CorsairXMS2 (2x2GB)

Grafikkort: Gainward GeForce 9600GT 512MB GDDR3

Hårddisk: HD500GB Samsung SP SATA-27200RPM (är dock inte i behov av mer lagringsutrymme)

Permalänk

SSD och en ny Phenom II CPU! Evt nytt grafikkort om du spelar mycket.

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort först och främst om du spelar mycket, en SSD snabbar upp allting vid datoranvändning och sedan börjar ju processor bli lite gammal.

Om du byter processor måste du säkert byta moderkort, och då kan du ju skaffa DDR3 minnen, tror dock att skillnaden inte är värd priset(?)

Visa signatur

Citera för svar