Överklocka XFX Radeon HD 4890 (HD-489X-ZSFC)

Permalänk
Medlem

Överklocka XFX Radeon HD 4890 (HD-489X-ZSFC)

Skapar den här tråden eftersom jag sett att många undrar över dessa kort, men det kan vara svårt att hitta svaren.

Jag har de senaste veckorna försökt överklocka mina 2st 4890 från XFX. Jag fick korten i retur från Komplett då mitt 4870x2 gått sönder i frakten, och var till en början nöjd eftersom de höll lägre temperatur trots lägre ljudnivå, samt presterade bättre i allt jag testat dem i förutom Fallout 3. Däremot fick jag snabbt problem när jag försökte överklocka dem.

Korten har designationen HD-489X-ZSFC http://http://www.sweclockers.com/nyhet/10029-xfx-radeon-hd-4890-med-ny-kylare och har en mittmonterad kylare från Zalman. Kylaren håller GPUn väldigt sval med tanke på standardvolten ligger på höga 1.312. Mina sitter i ett CM Stacker 831 och håller 45/55 grader idle, 70/80 load. Minnenas temperatur kan jag inte tala för då de inte kan läsas av med soft-ware (åtminstone inget jag har hittat).

Så till själva överklockningen. Till detta rekommenderar jag CCC för du kommer aldrig komma högre än de inbyggda begränsningarna. Just det här "non-reference"-kortet från XFX har fruktansvärt dålig överklockningspotential med standard volt. Utöver det faktum att du med största sannolikhet inte kan bumpa upp hastigheterna på kärnan och minnena särskilt högt så blir kortet väldigt instabilt när du närmar dig gränsen - det kommer hänga hela systemet när du gått för långt. Enda sättet att testa stabiliteten är att spela ett krävande spel - som exempel kan nämnas att kortet klarar riktigt höga clocks i Furmark men dessa är inte att lita på.

Mina kort har nått sin absoluta gräns på 885Mhz core (850 original) och 1070Mhz mem (975 original). Eftersom de fortfarande inte blir varmare än 80 grader så är man frestad att höja volten, men här tar det tvärt stopp. Tack vare XFX egna VRMs på kortet så finns det inget sätt att höja volten utan hård-moddning.

Slutsats: om du letar efter ett budgetkort och är ointresserad av att överklocka så är detta kort ett riktigt bra alternativ, eftersom det kyler bättre och låter mindre än referens-designen. I annat fall ska ni hålla er borta!

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |