Datorn startar inte: Dött moderkort?

Permalänk

Datorn startar inte: Dött moderkort?

Hej,

Ska sälja min gamla opteron-burk, men när jag skulle testa den så startade den inte. Händer absolut ingenting. Nätaggregatet verkar fungera eftersom att det startar när jag tjuvkopplar det. Har också försökt jump-starta den genom att koppla ihop power-switch-pinsen på moderkortet. Vad kan det vara för fel? Är moderkortet kaputt?

Kan tillägga att datorn var igång senast för en månad sen. Sedan dess har den stått orörd förutom en biltransport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananflugan:

Hej,

Ska sälja min gamla opteron-burk, men när jag skulle testa den så startade den inte. Händer absolut ingenting. Nätaggregatet verkar fungera eftersom att det startar när jag tjuvkopplar det. Har också försökt jump-starta den genom att koppla ihop power-switch-pinsen på moderkortet. Vad kan det vara för fel? Är moderkortet kaputt?

Kan tillägga att datorn var igång senast för en månad sen. Sedan dess har den stått orörd förutom en biltransport.

Sedan dess har den stått orörd förutom en biltransport!. kan ju ha skakat loss något? plocka bort allt o koppla om å se fall de hjälper?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Skrivet av SvinVild:

Sedan dess har den stått orörd förutom en biltransport!. kan ju ha skakat loss något? plocka bort allt o koppla om å se fall de hjälper?

Jo, iofs. Men samtidigt ska den ju starta om jag försöker jump-starta datorn genom att koppla ihop power-switch-pinsen. (P4-kontakten och vanliga moderkortskontakten sitter i ordentligt)

EDIT: Jag är mer inne på att statiskt elektricitet skulle kunna ha skada moderkortet på något sätt. Men ser inte hur det skulle kunna ha skett. Kan det ske även om inte burken står öppen?

Permalänk

Jag är inte så het på felsökning. Men jag rekommenderar att du prövar moderkortet efter att du har kopplat bort så mycket som möjligt. Ett exempel är en kompis senaste fel, hans dator vägrade att starta när hans grafik kort var ikopplat. Han kopplade bort grafik kortet och moderkortet bootade upp med en gång.

Jag testar komponenter på andra datorer för att vara 100% säker på att det fungerar eller tvärtom. Tex
om jag misstänker att det är fel på PSUn så sätter jag i ett annat PSU som jag vet fungerar.

Det har hänt att BIOSen har fått sig en smäll några gånger och på så sätt hindrat datorn från att starta. Löstes enkelt genom att reset:a BIOSen (görs ofta genom att flytta pin och ta bort batteri).

Visa signatur

Rekommenderar Scythe och Sharkoon chassi fläktar. Noctua är alldeles för högt pris satta. Undvik fläktar över 140mm.