Permalänk
Avstängd

Speldator 20-21k

Hej!

Ska köpa ny speldator och har ingen större koll på vad man får bäst för pengarna och hoppas ni kan hjälpa mig.
20-21k är vad jag har att spendera och spelen det handlar om främst är WoW, SC2 och Diablo3 men jag vill även kunna spela mer krävande spel om det faller i min smak.

Chassi? Hur det ser ut spelar ingen roll för mig, det ska vara lätt att göra rent och bra kylning. Damm är alltid ett problem för mig

Moderkort?

Processor? Med H50 kylare?

Minnen?

Nätagg?

Grafikkort?

DVD Brännare?

Hårddisk? Det ska vara en SSD för os, spel och program och en lagringshårddisk för allt annant crap

Os? win7?

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Permalänk

Tiiips

Där har du ett paket med det mesta som du behöver !
Kan du bygga ihop själv ?

Visa signatur

/ Emil N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VälDesignad:

Tiiips

Där har du ett paket med det mesta som du behöver !
Kan du bygga ihop själv ?

Tack!
Och nej, ska låta Inet bygga men den pengen håller jag utanför budgeten

Permalänk
Medlem

Ett AMD paket...

Ljuddämpat chassi med dammfilter, 160GB ssd-disk, 6-kärnig cpu, moderkort med sata 6.0, usb 3.0 och 2st PCIe 16x, 8GB minne...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Avstängd

Efter ha läst testet om AMD 6-kärniga så tror jag inte det blir amd

Vad tror ni om detta?

Permalänk

Vad sägs om den? bättre grafikkort, större sdd samt 6 kärning amd. Klocka upp den i en sisådär 3.8-4ghz och du har en grymt bra dator som håller långt framåt.

Visa signatur

Corsair AX750W > Lian Li PC-V354B > ASUS Maximus III Gene > i5 750 @ 3.8 ghz > Corsair H70 > Corsair 8GB (4x2048MB) > 5970 Quadfire > Corsair Force series 120gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DynamitHarry:

http://pici.se/pictures/mWSfZcVHw.png

Vad sägs om den? bättre grafikkort, större sdd samt 6 kärning amd. Klocka upp den i en sisådär 3.8-4ghz och du har en grymt bra dator som håller långt framåt.

Kan inget om att klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Singel:

http://img121.imageshack.us/img121/2526/namnlsvg.jpg

Vad tror ni om detta?

Ser bra ut tycker jag iaf. Jag föredrar Nvidia istället för ati. Och ja vet att de är sämre peng/prestanda

Visa signatur

Gigabyte X870E Aorus Pro | AMD Ryzen 7 9800X3D 5,4 GHz | Gigabyte 4090 Gaming OC | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30| Corsair RM1000x | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Singel:

Kan inget om att klocka

du kanske hår ngt polare som kan hjälpa dig, annars finns det fullt med guider på internet
dynamitharrys paket är prisvärdast, fast skulle tagit asus crosshair IV sen räcker det med 4gb ram, och då kan han ta samsung 1tb f3

EDIT: denna 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III - Inet.se

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Singel:

Vilket test har du läst då? Nästan alla test visar att 1090T är bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vilket test har du läst då? Nästan alla test visar att 1090T är bättre

nej. i spel presterar 1090T ungefär som phenom 965 +/-. och i5 750 är lite bättre än phenom 965 och i7 930 är bättre än i5.
det är för att inga program/spel utnytjar 6 kärnor vad jag vet, fast det är framtidssäkert

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken...en del gillar Intel och Nvidia före AMD och ATI eller tvärsom. Idag kan en Intel I5 eller I7 tyckas vara ett bättre val, men köper jag en ny dator för runt 20000 vill jag den ska vara framtidssäker!

Jag tycker DynamitHarrys förslag är det absolut bästa hittills...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Smaken är som baken...en del gillar Intel och Nvidia före AMD och ATI eller tvärsom. Idag kan en Intel I5 eller I7 tyckas vara ett bättre val, men köper jag en ny dator för runt 20000 vill jag den ska vara framtidssäker!

Hur vet du att den kommer få bättre prestanda senare då?
Tror att den antagligen kommer ligga under 965'an som den gör just nu.

Nu är de inte smak vi pratar om nu är de pris och prestanda och just nu vinner:
- Intel, med i5 750 och framåt
- ATI, 5850 och framåt

Själv gillar jag nvidia men helt klart ati som har överläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

nej. i spel presterar 1090T ungefär som phenom 965 +/-. och i5 750 är lite bättre än phenom 965 och i7 930 är bättre än i5.
det är för att inga program/spel utnytjar 6 kärnor vad jag vet, fast det är framtidssäkert

Självklart finns det inga spel som nyttjar 6 kärnor, hade de designat spel för det så hade de inte kunnat sälja spelen ;). För spel spelar processorn knappt någon roll, möjligen de allra senaste värstingspelen som exempelvis BF2. Processor köper man inte för spel utan för annat. Men om något år så kommer det säkert finnas en del spel som får en del boost med 6 kärnor. Då kanske 6 är minimum för vad man köper.

Permalänk
Medlem

Men herregud rekommenderar ni phenom II x6 och hd5870 i en speldator för 20k?:P

Där har du en extrem speldator, utan att vara så mycket overkill att det blir ovärt. Att lägga 20k på en speldator är bara onödigt. okej, du kan tjäna någon fps på att köpa 2st hd5870 eller 2st gtx480, men det blir 5000kr mer för liten prestanda-vinst.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Hur vet du att den kommer få bättre prestanda senare då?
Tror att den antagligen kommer ligga under 965'an som den gör just nu.

Nu är de inte smak vi pratar om nu är de pris och prestanda och just nu vinner:
- Intel, med i5 750 och framåt
- ATI, 5850 och framåt

Själv gillar jag nvidia men helt klart ati som har överläge.

Pris och prestanda är just I5 mycket dålig på.
Ska man gå på ren pris/prestanda är det väl typ athlon x3 + ett hd5750 man ska köpa. Ska man gå på highend-speldator, men ändå ha bra pris/prestanda är det en phenom II x4 och ett hd5850 som gäller.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Isåfall tycker jag det är bättre att köpa en phenom II x4 925 istället, och köpa amds bulldozer när den kommer om ett halvår. Helt ny processorarkitektur (intels och amds nuvarande ör över 10 år gammal)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säger som Devrer, helt onödigt att lägga 20k på en dator, speciellt om du du ska spela WoW, då räcker de med prylar för ca 5:P

Och som Devrer säger, den lilla extra kraften du får när du lägger mer än ca 15 lönar sig inte i förhållande till pris.

Permalänk
Medlem

Där har du en bra dator. Ta snabbare minnen eventuellt även om jag inte tror det gör så stor skillnad. Såg att mitt paket e rätt likt ett annat inlägg. Skillnaden är lite billigare bräda, 800kr (det är fortfarande en riktigt bra bräda) och lite långsammare minnen. Det handlar om ca 1600 spänn för marginell prestanda. Kvar har du ca 2000-3000 att inhandla valfri dvd-brännare + windows 7 64-bit. Vill du gå ner lite i pris så kan du gå ner till en 80 GB SSD disk, där sparar du runt 2000 spänn, men då blir det inte mycket spel på HD:n. Har du budgeten, kör på 160 GB:aren (vilket du verkar ha).

Notera bundle på grafikkortet, sjukt nice. Tycker lätt att du ska köra på intel istället för AMD. De sistnämnda är inte starka nog just nu oavsett vad AMD fansen säger (vilket är synd, jag gillar verkligen AMD). Kör på denna setup. Den e sjukt bra.

Vill du ha en mer prispressad dator kan jag hjälpa dig med det med.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
9800x3d - MSI B850 - 5090 Suprim - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Avstängd

Får tacka för all hjälp, har bara blivit mer osäker nu med så många förslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Isåfall tycker jag det är bättre att köpa en phenom II x4 925 istället, och köpa amds bulldozer när den kommer om ett halvår. Helt ny processorarkitektur (intels och amds nuvarande ör över 10 år gammal)

det kommer alltid ut nya grejer och man kan alltid vänta på det som är bättre, och jag tror han hade tänkt köpa en dator nu och inte om ett halvår +/-

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kenny88g:

Säger som Devrer, helt onödigt att lägga 20k på en dator, speciellt om du du ska spela WoW, då räcker de med prylar för ca 5:P

Och som Devrer säger, den lilla extra kraften du får när du lägger mer än ca 15 lönar sig inte i förhållande till pris.

WoW har blivit ett allt mer krävande spel så kom inte å säga att en dator för 5 tuss klarar av 25 man raids med 30+ fps konstant, samt nu när cataclysm kommer blir det antagligen ännu mer krävande.
Min dator i sign ligger på 40+ fps i hårt raidande i max upplösning samt x antal addons. Kan hålla med dig att man inte vinner så mycket fps för de pengarna, dock får man en mer framtidssäker burk.

Visa signatur

Corsair AX750W > Lian Li PC-V354B > ASUS Maximus III Gene > i5 750 @ 3.8 ghz > Corsair H70 > Corsair 8GB (4x2048MB) > 5970 Quadfire > Corsair Force series 120gb

Permalänk
Avstängd

det här blir nog inte bättre. pici.se - Dina bilder p ntet

Pris/Prestanda spara dina 3k på annat eller uppgradera burken i framtiden ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

tror inte 5870 går in i den burken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

+1

diggar den här set-uppen! Du kan ju alltid köpa glass eller skärmar eller .. Gamecards för resten av pengarna?

haha:P eller andra Blizzard spel då de är de enda du kommer att spela på daglig basis?;)

Permalänk
Medlem

Såhär hade jag gjort...

Köp ett riktigt bra moderkort som har bra uppgraderings möjligheter.
Köp
1 bra grafikkort.
1 bra hd
1 bra nätagg
och allt det andra
Spara 6000 kr och använd för ett andra graffekort, mer minne och så i framtiden när nyare spel inte spelas lika bra.

Min polare köpte en dator för 20 000 kr en gång med allt bäst. Min dator jag köpte samtidigt för 9000 kr var bättre än hans 2 år senare då jag kunde uppgradera min för mindre summa pengar och han inte hade något kvar

Nu vet jag ju inte din ekonomiska situation, du kanske har 21 000 kr att blåsa och kan lätt uppgradera i framtiden.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Skrivet av Alle22:

+1
Skulle aldrig ta det där chassit, men det är ju smak sak

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoBb3:

tror inte 5870 går in i den burken.

joo det går exakt hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

joo det går exakt hehe

hmm okej, jag läste att det inte gjorde det men men

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoBb3:

hmm okej, jag läste att det inte gjorde det men men

de gamla versionerna går exakt exakt medans de nya versionerna dvs de nya grafikkortskylarna tar mindre plats.

t.ex.

pici.se - Dina bilder p ntet

pici.se - Dina bilder p ntet