Låta servern ta backup från övriga datorer per auto

Permalänk
Medlem

Låta servern ta backup från övriga datorer per auto

Hej!
Som rubriken lyder, jag vill att min server ska ta automatiska backuper från övriga datorer i mitt nätverk.
Helst att den kolla 2-3 specifika mappar per dator och jämför med en lokal mapp.

Några tips?
Övrigt, Jag kör ubuntu och har ingen GUI då X vägrar starta utan skärm eller en xorg.conf.failsafe (vilket jag inte har)
Om något annat behövs vetas, hojta till!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Det som är intressant att veta är ju vilka OS som körs på dessa övriga datorer. Gui är helt irrelevant på en server, där behöver man verkligen aldrig något X.

Permalänk
Medlem

Tror du kanske vill kolla in rsync. Tycker du det verkar krångligt med rsync så finns det ett litet trevligt program som heter "Lucky Backup" (som använder rsync) som jag använder mig av, men det kräver ju förstås X.

Kör du Linux på någon av de andra datorerna kanske du kan logga in på X på din server med ssh:

ssh -X Server_namnet@Serverns_IP

Tror inte det ska spelar nån större roll om du kör Linux eller Windows på de andra datorerna, för jag antar att om de kör Windows, så har du säkert redan ställt in Samba. Tar jag inte fel så ska det inte vara några problem att köra Samba med rsync.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag har Vista och W7 på de andra datorerna i nätverket.
Finns det någon guide kanske? ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera BackupPC. Den kan ta backup från andra datorer i nätverket och har ett trevligt webgui för alla inställningar och återläsning av backup.
BackupPC Information

Permalänk
Medlem

Unison verkar bra om du vill synka filer mot servern.
Unison File Synchronizer

Sedan kan du använda rsnapshot för att få versionshantering när du backupar din server.
rsnapshot

Permalänk
Medlem

Rsnapshot rekommenderas varmt. Hur du ansluter till backupen får du anpassa efter behov och klienter.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här