EA tar bort onlinefunktion för begagnade spel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kotan:

Duger tydligen inte med att 'bara' få betalt 1 gång per kopia de säljer.

Edit: Fast Steam började ju med detta att låsa spelen för länge sen.

En av anledningar att jag inte köper spel på steam längre. Om jag ska hyra spel får de ta mig fan sänka priset ordentligt.

Permalänk
Skrivet av Jaekae:

Att folk köper begagnat är ett större problem än piratkopieringen för spelföretagen (vad jag läst iaf)
Tycker detta var en smart idé så länge det funkar, går det bättre för spelföretagen kommer det nog bättre spel också, kanske de då kan göra färdiga spel i stället för och bli tvingade att släppa halvklara spel hela tiden

Det ända som gjort spel "bättre" är grafiken då "gammla" spel ofta har riktigt bra story och härliga koncept, medans nu för tiden så är det mest krig i så hög upplösning som möjligt med så pass dyra fysik och grafik motorer som möjligt med så lamo namn som möjligt som gäller. Trist utveckling både för plånbok och den nyskapande tanken.

Permalänk
Medlem

kul att det alltid ska drabba dom som inte kör pirat, starkt jobbat

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Men snälla någon 10USD är inte något att haka upp sig på. Principen är ful men varför blåsa upp det något enormt?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Riktigt sketet gjort av EA...skulle vilja säga att detta är helt meningslöst, ser bara massa nackdelar som kommer göra så att de nog kommer tappa kunder. men undra om det samma gäller för tv spels konsoler ?

Permalänk
Medlem

Att påstå att Blizzard är så pass mycket bättre vet jag ändå inte om.
Hur mycket kostare det inte användarna att spela text wow per år kontra vad varje spelare kostar att driva samt uppdatera spelet.
Tyvärr så är det marknaden som styr. Vi på detta forumet och ett gäng till uppväger nog inte vinsten tex EA gör för att få sälja fler nya spel direkt till kund eller för en "extra" nyckel.

Permalänk
Medlem

Helvete vad de ska mjölka folk på pengar.
Och ska det här vara bara för konsoler kommer ju folk välja pc...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaekae:

Att folk köper begagnat är ett större problem än piratkopieringen för spelföretagen (vad jag läst iaf)

Jo jag har också läst det. Jag tror att spelföretagen lägger dit kopieringsskydd/DRM i första hand för att förhindra andrahandsmarknaden. Det verkar mycket mer logiskt än att det är för att förhindra piratkopieringen, för det fungerar ju ändå inte. Men det kan de inte gå ut och säga, för man har ju rätt att sälja spelen begagnat, så därför skyller de på piratkopieringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire-Ham:

Det är inte samma företag.

hur fungerar det då? Blizzard är knappast världens givmildaste företag heller.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fire-Ham:

Det är inte samma företag.

Activision Blizzard är visst samma företag. Lite som AMD och Ati egentligen.

Skrivet av alibababert:

Blizzard är väl inga höjdare dom heller, då tänker jag på celestial mount.

Permalänk
Skrivet av lakej:

Blizzard activision menar du`? ^^

dock släpper dom en strid ström med updates till sina spel, istället för att göra ett nytt likadant varje år

Permalänk
Medlem

Som redan skrivits i tråden är det ett sätt att få stopp på den enorma begagnat-försäljningen av spel som stora kedjor (framförallt i USA men även i Europa) ägnar sig åt. Inte för att försämra för sina kunder.

Vet faktiskt inte vem man ska heja på, dels tycker man lite synd om spelbolagen som faktiskt blir av med en ganska stor del av sin vinst dels tack vare de stora rabatter de tvingas ge spelbutiks-kedjorna dels att det äter in på nyförsäljningen att det står begagnade spel ett par $ billigare bredvid de nya. Om 10% av spelen återförsäljs begagnade så är det ju 10% av intäkterna som går förlorade, ganska stora pengar om man räknar på det sättet. De fasta kostnaderna är ju lika stora oavsett hur mycket som säljs så det blir mindre vinst och därmed mindre pengar att utveckla nya spel och ge ägarna en slant tillbaka. Till slut kommer man till en punkt att vissa spel går +-0 och då är det ingen idé att fortsätta med utvecklingen av vissa spel utan satsa på enbart starka kort.

Å andra sidan borde folk få göra som dom vill med det dom köpt. Vill jag sälja vidare är det mellan mig och den som köper av mig och har inget med den som jag köpte av.

Jag tycker att dom borde titta lite mer på bilindustrin där man har i stort sätt samma problem, bilar återsäljs begagnade men där har industrin och tillverkarna inga problem utan tvärt om dom tjänar ändå pengar på tillbehör, service och reservdelar på de begagnade bilarna. Och i många fall kan man byta in sin gamla bil som delbetalning på en ny bil (visserligen till ett dåligt pris men ändå). Men spelbolagen har inte startat egna butiker som enbart handlar med sina egna spel (skulle ganska lätt kunna konkurrera ut t ex Gamestop om dom erbjöd dels spelet billigare och dels erbjöd sig köpa tillbaka sina spel begagnade till en högre peng än Gamestop kan erbjuda) - men nej det är enklare att gnälla och ta ut det på sina kunder.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig det finns spel som är gratis men där de tar betalt för online-spelandet. Men har man köpt spelet tycker jag onlinespelet borde ingå på köpet liksom, oavsett om man köpt det nytt eller begagnat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av josuroli:

s
jag tycker att dom borde titta lite mer på bilindustrin där man har i stort sätt samma problem, bilar återsäljs begagnade men där har industrin och tillverkarna inga problem utan tvärt om dom tjänar ändå pengar på tillbehör, service och reservdelar på de begagnade bilarna.

dlc?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alibababert:

dock släpper dom en strid ström med updates till sina spel, istället för att göra ett nytt likadant varje år

Warcraft SERIEN

Starcraft SERIEN

Diablo SERIEN

World of mjölk-craft

Eller? Är ny grafik och exakt samma upplägg inte likadant?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Största misstaget i spelhistorien någonsin är antagligen när Origin såldes till EA. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jo men det räcker uppenbarligen inte för speltillverkarna.

Permalänk

Många som inte verkar förstått att ea producerar spel. Dvs att påstå att ea släpper dåliga spel är som att säga att 20:th century fox släpper dåliga filmer.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Så mycket ilska. : )
Brukar ändå aldrig köpa begagnade spel.. detta är inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helikoptermacka:

Många som inte verkar förstått att ea producerar spel. Dvs att påstå att ea släpper dåliga spel är som att säga att 20:th century fox släpper dåliga filmer.

Det finns många sätt att förstöra bra spel och spelkoncept som producent.

I EA:s fall finns det ett otal exempel på hur deras inflytande/producentroll har påverkat spel negativt.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt spel från EA på flera år och detta motiverar inte en direkt att göra det nu i heller.

Permalänk
Medlem

Gäller ju bara konsol så jag kunde inte bry mig mindre. Finns väl ändå knappt någon beg. marknad för pc längre och jag köper mina spel nya ändå.

Lika bra att dom sätter käppar i hjulen för beg. köpare som ändå inte bidrar till utvecklarna och sen har mage att gnälla på att pirater förstör.

Permalänk
Skrivet av Fire-Ham:

Det är inte samma företag.

Nej, men Activision äger Blizzard och bestämmer således också huruvida de ska vara "bra" eller "dåliga". Det är ingenting som hindrar dem från att tvinga Blizzard till att göra samma sak som EA.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Ja det är ju inte förvånande. Var väll ett år sedan man kunde läsa artiklar om att spel/skiv/filmbolag som vill ha bort begagnatmarknaden som enligt dem gör att de förlorar stora intäckter. Vissa gick då så långt i sina uttalanden att de vill förbjuda begagnat handel av sådana varor. Det blir väll nästa grej när/om de får ner piratkopieringen.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

få ner eller få bort Piratkopieringen kommer de aldrig att lyckas med så länge de håller på som de gör just nu med både teknik de erbjuder och priser.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Lite komiskt att dom gör ett sådant uttalande när deras online servrar är nere

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Skrivet av lakej:

Warcraft SERIEN

Starcraft SERIEN

Diablo SERIEN

World of mjölk-craft

Eller? Är ny grafik och exakt samma upplägg inte likadant?

Ja, för vilken SERIE Starcraft är med två spel och en expansion på 12år där det andra inte ens släppts. Ta och ge dig lite va?

Dessutom måste jag påstå att Blizzard levererar mest för pengarna. Hur många år patchades inte Starcraft helt utan extra kostnad? Jan 09 kom senaste och antagligen sista patchen då var spelet inne på sitt elfte år. Säg mig någon annan spelutgivare som gör så.
De flesta spelen kommer det KANSKE en 1.1-patch till som löser de största buggarna, knappast något efter det.

Nä, det finns några få, men inte många speltillverkare som levererat så bra support till sina produkter efter att du stoppat ner plånboken igen. Visst är wow en riktig kassako, men folk verkar ju gladeligen betala, så marknaden verkar ju tycka priset är ok. Dessutom ser jag det som att det absolut inte kommer komma något skräp från det företaget igen, för de har inga behov av att dra in snabba pengar på att leverera något halvklart.

Det är mina 50-öre

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaekae:

Att folk köper begagnat är ett större problem än piratkopieringen för spelföretagen (vad jag läst iaf)
Tycker detta var en smart idé så länge det funkar, går det bättre för spelföretagen kommer det nog bättre spel också, kanske de då kan göra färdiga spel i stället för och bli tvingade att släppa halvklara spel hela tiden

Tss. Tesen att bolagen kommer göra bättre ifrån sig ifall de får ut mer pengar finns det inga bevis för. Mesta av pengarna de tjänar stoppas i fickor av de som äger bolaget. De gör så lite som möjligt för att få ut så mycket pengar som möjligt. Det är det enda det handlar om. Det absolut enda. Sedan om produkten de producerar råkar vara bra och producerad av genuint intresserade människor är bara ett lyckosamt sammanträffande. Ta t.ex. att tillverkningspriset för mat har gått ner, men inte priset i butikerna. Varför inte? För att någon stoppar mellanskillnaden i fickorna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rapidfool:

Nej, men Activision äger Blizzard och bestämmer således också huruvida de ska vara "bra" eller "dåliga". Det är ingenting som hindrar dem från att tvinga Blizzard till att göra samma sak som EA.

Blizzard har fått/får/kommer behålla sin självständighet och företagsledning. Så nej, det där håller inte.

Vivendi i sin tur äger Activision.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av )ExecutoR(:

Ja, för vilken SERIE Starcraft är med två spel och en expansion på 12år där det andra inte ens släppts. Ta och ge dig lite va?

Dessutom måste jag påstå att Blizzard levererar mest för pengarna. Hur många år patchades inte Starcraft helt utan extra kostnad? Jan 09 kom senaste och antagligen sista patchen då var spelet inne på sitt elfte år. Säg mig någon annan spelutgivare som gör så.
De flesta spelen kommer det KANSKE en 1.1-patch till som löser de största buggarna, knappast något efter det.

Nä, det finns några få, men inte många speltillverkare som levererat så bra support till sina produkter efter att du stoppat ner plånboken igen. Visst är wow en riktig kassako, men folk verkar ju gladeligen betala, så marknaden verkar ju tycka priset är ok. Dessutom ser jag det som att det absolut inte kommer komma något skräp från det företaget igen, för de har inga behov av att dra in snabba pengar på att leverera något halvklart.

Det är mina 50-öre

Nu har ju detta också att göra med att spelen också sålts ända sedan lansering, och år efter år säljer bra. Hade inte Blizzards spel fått den status de har (fanskaran, tävlingar, etc) så hade förmodligen stödet varit betydligt sämre än den är idag.