EA tar bort onlinefunktion för begagnade spel

Permalänk
Avstängd

Får dom ens något bra från detta?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Men.. !?!?! Med EA-filosofi så skulle ex. Mercedes försöka stoppa begagnatförsäljningen av sina bilar, eller Eksjöhus motverka fastighetsmäklare och att fok flyttar överhuvudtaget.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av helikoptermacka:

Många som inte verkar förstått att ea producerar spel. Dvs att påstå att ea släpper dåliga spel är som att säga att 20:th century fox släpper dåliga filmer.

Producenter har ofta rätt stor kontroll över hur slutprodukten ser ut. EA kommer ju bara ge ut spel som dom tror dom kommer tjäna pengar på.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Skrivet av helikoptermacka:

Många som inte verkar förstått att ea producerar spel. Dvs att påstå att ea släpper dåliga spel är som att säga att 20:th century fox släpper dåliga filmer.

Skrivet av SprengdPanda:

Blizzard har fått/får/kommer behålla sin självständighet och företagsledning. Så nej, det där håller inte.

Vivendi i sin tur äger Activision.

Det är det företaget med mest pengar som får bestämma, så har det varit..... ja sen tidernas begynnelse.

Permalänk
Medlem

Att jämföra spelindustrin med bilindustri och hur dom löser saker och ting är kanske inte så klockrent.
Tillbehör i spel som man får betala för har inte direkt visat sig vara någon större hit. Detta för att det skapar obalans i den virituella spelvärlden och hur kul är det att möta någon i säg q3 med aimbot.
Skall väll vara saker som har med utsende att göra, och hur stor kundkrets blir det av det?

Bilindustrin tjänar för övrigt RIKTIGT stora pengar på begagnad marknaden. Reservdelar är en av bilindustrins större inkomstkällor.
En stor saftiga serie krock utan dödsfall JUBLAR varje biltillverkare åt. Bra säkerhetsreklam och massor med dyra reservdelar.

Sedan tjänar nästan ingen biltillverkare på inbyten. Det är den lokala/globala bilfirman som tjänar mellanskillnad på inbytespris/försäjningspris samt pengarna på den nya bilen. Endast pengarna för den nya bilen går till biltillverkarens plånbok.

Permalänk
Skrivet av lakej:

Warcraft SERIEN

Starcraft SERIEN

Diablo SERIEN

World of mjölk-craft

Eller? Är ny grafik och exakt samma upplägg inte likadant?

alla wow, sc, diablo och wc spel tillsammans är fortfarande färre titlar en vad ea har släppt fotbollspel. dessutom har spelen varit bra, man har alltid kunnat lana dom med polare, även om man bara har ett ex av spelet (undantaget sc2 och wow då) det har trots allt varit ganska så stor skillnad mellan spelen, jämför typ fifa 09 med fifa 10, typ ingen skillnad och dom kostar 500 spänn i butik. dessutom ska dom hålla på med allt kopieringsskydd, ett bra spel köper man, även om det är singleplayer eller inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alibababert:

alla wow, sc, diablo och wc spel tillsammans är fortfarande färre titlar en vad ea har släppt fotbollspel. dessutom har spelen varit bra, man har alltid kunnat lana dom med polare, även om man bara har ett ex av spelet (undantaget sc2 och wow då) det har trots allt varit ganska så stor skillnad mellan spelen, jämför typ fifa 09 med fifa 10, typ ingen skillnad och dom kostar 500 spänn i butik. dessutom ska dom hålla på med allt kopieringsskydd, ett bra spel köper man, även om det är singleplayer eller inte

Just det. Glömde att Blizzard är odödliga och får göra vad dem vill utan att kritiseras.

N
V
M

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Det skulle väl vara UBI Soft då som retat folk med sitt kopieringsskydd

Dock pysslar EA också med detta så dom kniper jumboplats i alla fall ^^

Tycker vi kan plocka utt blizzard ur detta då dom i mina ögon agerar riktigt bra på dom flesta sätt även om det är lite surt att SC2 inte kommer kunna köras på en skiva för ett lan. Men vem köper det inte och spelar hemma när dom nu vill spela det på lan?
EA är bara pengahungriga och inget annat. Sen producerar väl inte dom spel utan dom köper väl in titlar?

Skrivet av Hunter(Swe):

Det skulle väl vara UBI Soft då som retat folk med sitt kopieringsskydd

Skrivet av lakej:

Just det. Glömde att Blizzard är odödliga och får göra vad dem vill utan att kritiseras.

Kan du verkligen kalla SC för en "serie"? 2 spel var av ett inte släppt ännu och det första fick "en" expansion som inte enns var så dyr.
WoW finns uppdateringar att köpa men man måste inte för att kunna spela det samt att folk verkar tycka priserna är ok för annars så hade inte spelet gått igenom så som det har. Uppenbarligen gör ju blizzard rätt för annars så hade dom dött för länge sedan.
För övrigt så tycker jag inte om WoW och skulle aldrig få för mig att spela det då jag personligen tycker det är drygt och dyrt så kom inte och tro att jag spelar WoW och bara vill försvara min livsstil.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

alla wow, sc, diablo och wc spel tillsammans är fortfarande färre titlar en vad ea har släppt fotbollspel. dessutom har spelen varit bra, man har alltid kunnat lana dom med polare, även om man bara har ett ex av spelet (undantaget sc2 och wow då) det har trots allt varit ganska så stor skillnad mellan spelen, jämför typ fifa 09 med fifa 10, typ ingen skillnad och dom kostar 500 spänn i butik. dessutom ska dom hålla på med allt kopieringsskydd, ett bra spel köper man, även om det är singleplayer eller inte

Synd att allt dom gjort och planerat att göra sedan WoW är skit.

WoW blev en sådan jävla kassako att företaget, som en gång i tiden brann för att göra intressanta spel, helt gett upp sin passion och gör nu ENDAST spel som kommer ge maximal vinst.

De saknar helt nyskapande och producerar bara skit riktat till 12 åringar.

SC2 är "nerdummat" så mycket det bara går, för annars skulle ju inte 12 åringarna gilla spelet.
Allt ska bli lättare, dummare och framförallt ska det vara garanterat att gå vinst genom att bara använda gamla varumärken.

Diablo 3 saknar alla RPG element som finns, D2 och D1 var dumma nog, även om de var underhållande, men på D3 har dom ju verkligen steppat upp det hela.
Nu kan vi respecca, det finns inga stats, och nog fan blir jag förvånad om dom inte bundlar ett townportal-cheat med spelet, så de små grabbarna slipper dö.

Blizzard var en gång i tiden bra, ja, men nu gör dom ingenting intressant.
Helt okej spel, men kommer förmodligen ALDRIG att komma med något nytt till oss gamers, de kör på säkra koncept.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Blizzard har fått/får/kommer behålla sin självständighet och företagsledning. Så nej, det där håller inte.

Vivendi i sin tur äger Activision.

Vivendi äger inte Activision. Activision äger, tillsammans med Vivendi, Activision Blizzard. Bobby Kotick är CEO för företaget och styr alltså över både Vivendi:s (Blizzard) och Activision:s spelstudios. Bobby Kotick kan avskeda dom "styrande" på Blizzard om han nu så har tillräckligt goda skäl för det, precis som han avskedade West och Zampella på Infinity Ward som resulterade i att ett 20-tal andra anställda sa upp sig.

Nej du, Blizzard har nog inte mycket att säga till om ifall Bobby Kotick nu skulle börja flexa med musklerna, annars lär dom sluta på samma sätt som Infinity Ward som nu förmodligen kommer läggas ner.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Blizzard kommer säkert få göra något nytt MMORPG efter Diablo och Starcraft är ute p.g.a att flera spel har börjat gå in på mer interaktiva mmorpgs som till exempel Age Verification | Mortal Online.

Permalänk
Skrivet av haxorn:

Blizzard kommer säkert få göra något nytt MMORPG efter Diablo och Starcraft är ute p.g.a att flera spel har börjat gå in på mer interaktiva mmorpgs som till exempel Age Verification | Mortal Online.

Blizzard har ju dock redan bekräftat att dom arbetar med ett nytt mmo (ingen wow expansion).

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rapidfool:

Vivendi SA äger visst Activision. Jag orkar inte hitta en bättre källa en wikipedia, nej.

Activision Blizzard - Wikipedia

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Vivendi SA äger visst Activision. Jag orkar inte hitta en bättre källa en wikipedia, nej.

Activision Blizzard - Wikipedia

Fel av mig där då, Bobby Kotick är dock fortfarande CEO för Activision Blizzard och kan mycket väl avskeda någon av de styrande på Blizzard om han anser sig ha tillräckligt goda skäl för det.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Skrivet av lakej:

Just det. Glömde att Blizzard är odödliga och får göra vad dem vill utan att kritiseras.

N
V
M

sry om du gick och blev emo, men jag måste ju argumentera för min sak, oavsett om det är för eller emot ett ont eller gott bolag. blizzard är visserligen inte alls så bra som dom en gång var, men dom är fortfarande ljusår bättre än EA

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Rapidfool:

Vivendi äger inte Activision. Activision äger, tillsammans med Vivendi, Activision Blizzard. Bobby Kotick är CEO för företaget och styr alltså över både Vivendi:s (Blizzard) och Activision:s spelstudios. Bobby Kotick kan avskeda dom "styrande" på Blizzard om han nu så har tillräckligt goda skäl för det, precis som han avskedade West och Zampella på Infinity Ward som resulterade i att ett 20-tal andra anställda sa upp sig.

Nej du, Blizzard har nog inte mycket att säga till om ifall Bobby Kotick nu skulle börja flexa med musklerna, annars lär dom sluta på samma sätt som Infinity Ward som nu förmodligen kommer läggas ner.

Nu har någon inte läst på igen. Hur Activision skulle kunna vara delägare i sitt eget moderbolag är mig främmande. Activision existerar fortfarande som namn, men är helägt av holdingbolaget Activision Blizzard.

1. Vivendi Games bildades som holdingbolag 1998 när Vivendi köpte bl.a. Sierra Entertainment och Blizzard Entertainment.
2. Activision Blizzard bildades som holdingbolag 2008 när Vivendi Games och Activision slogs ihop.
3. Activision äger i sin tur ett antal spelstudior, men bolaget är ett helägt dotterbolag till Activision Blizzard.

Det faktiska ägarbolaget, Vivendi SA, äger 52% av aktierna i Activision Blizzard (enligt både Vivendi SA, Activision Blizzard och NASDAQ iaf), och är alltså moderbolag med egen majoritet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vilken tur att det bara var hjärndöda skitspel då

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

det e ingen som bryr sig om att folk handlar begagnade bilar? Det tjänar ju inte bilföretagen nåt på.
Räknar inte reservdelar. Utan köpet av beggad bil.
Som om volvo skulle ta betalat för varje 740 som säljs åter igen. o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

tycker faktiskt att detta skulle vara kul att ha till alla spel. kommer ni ihåg när kompisen hade skaffat det nya spelet och man lånade det för att testa innan man köpte det själv?

nuförtiden är det steam som gäller, endast en installation på ett konto annars jävlar. skulle vara kul att ha nånting liknande detta så man kunde köra single player och sen faktiskt köpa spelet för att njuta av multiplayer delen om man vill.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rapidfool:

Fel av mig där då, Bobby Kotick är dock fortfarande CEO för Activision Blizzard och kan mycket väl avskeda någon av de styrande på Blizzard om han anser sig ha tillräckligt goda skäl för det.

Jo det är sant och det vet jag, men nu är det ju faktiskt så att Blizzards killar vet exakt hur man får in pengar så det är lite det jag menade att dom troligen säkert kommer sitta kvar jävligt länge.

Fast å andra sidan.. Infinity Ward drog in pengar de med, så vem vet.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår EA, fast det kanske är bara för att jag är utvecklare själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Tja vill EA ha en massa badwill från EA sports köparna är det inte mig emot.

Bara inte de börjar med DICE spel. Då dessa är mer multiplay orienterade skulle det antagligen bli ramaskri.

De har redan börjat med det. Om man läser i manualen BFBC2 står det att licensnyckeln för onlineläget bara gäller en gång per EA-konto. Dvs, om man köper spelet begagnat så kan man inte skapa ett eget konto vilket jag också surt upptäckte. EA meddelade mig via support att jag visserligen kunde skicka in en del av manualen som bevis på att jag ägde skivan, men krävde 10USD för en ny licensnyckel. Samma sak är det för "unlocksen" till Limited-utgåvan. Gäller bara en gång, sen är de förbrukade. Men det kanske var JAG som var snål när jag köpte begagnat?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Låter som EA det.

Bojkottar deras spel och har gjort det sen en tid tillbaka.

Visa signatur

Den som vandrar utan lykta genom natten,
finner ofta sitt beslut så fatalt.

Permalänk
Sötast

Och efter hård kritik så visar det sig att EA är.... helt oförändrade!

De VAR SÄMST! och de ÄR SÄMST och kommer alltid vara just SÄMST!

Permalänk

Den största förloraren är väl begagnatsäljarna som får sänka sina spel med motsvarande kronor annars köper väl folk nya spel. Tittade på att köpa nya COD begagnat men det kostade 499 !! till Xbox men va f-n vem köper ett beg för det priset?

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

EA är överlag värdelösa, så är det bara.
Köp inte deras spel så kanske det blir bättre.

Problemen blir då kanske ännu större för de stackare som faktiskt gillar en del EA spel, eller?

Jag menar,de får då kanske betala ännu större summor till EA för att de ska kunna "täcka sina kostnader" :)?

Girigheten har definitivt inga gränser, man kan väl i bästa fall hoppas på att varenda kotte väljer att skrota sina EA spel och vägra köpa nya framöver. Men det lär ju knappast inträffa, tänk bara hur många som föräldrar m.m. som köper spel till sina ungar, ungar som dessutom skiter om det kostar bara dom får spela sitt spel.

Men vad vet jag, jag köper ändå inga produkter från dom, begagnade eller nya!

Permalänk

har snackat skit om ea ända sen dom köpte westwood...men tyvär så lider jag av nått måste köpa syndrome på CnC...dvs jag snakar skit men köper deras spel...hur dum får man bli?

avslutningsvis bojkotta ea(leva som man lär?)
och för övrigt nämn ett bra spel som ea har gjort!
ea gör inte bra spel dom köper up mindre spel företag, relesar andras spel.
ovanstående är en generalisring!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Sedan tjänar nästan ingen biltillverkare på inbyten. Det är den lokala/globala bilfirman som tjänar mellanskillnad på inbytespris/försäjningspris samt pengarna på den nya bilen. Endast pengarna för den nya bilen går till biltillverkarens plånbok.

Det är väll självklart? Och precis likadant för spel. Jag byter in ett spel, och köper ett nytt. Det nya spelet får jag betala mindre för, men producenten får samma pengar oavsett. Butiken kompenserar sig för den minskade förtjänsten genom att sälja det begagnade spelet. Precis som bilhandlaren. Skillnaden är att väldigt få bilhandlare accepterar att man lämnar en bil och hämtar ut kontanter, utan alla inbyten sker mot ett annat fordon.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vad händer om man installerar spelet på en ny dator? Eller formaterar om sin dator?
Bundet till något konto på nåt sätt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jaqob:

Vad händer om man installerar spelet på en ny dator? Eller formaterar om sin dator?
Bundet till något konto på nåt sätt?

Citat:

EA Sports nya betalsystem används till de kommande spelen Tiger Woods PGA Tour 11, NHL 11, NBA Live 11, Madden NFL 11 och FIFA 11 till Xbox 360 och Playstation 3.

Finns i princip ingen begagnathandel på PC, gäller bara konsol.