För dålig processor för The Sims 3?

Permalänk

För dålig processor för The Sims 3?

Hej, jag kanske har skapat denna tråd i fel forum, men det kändes som detta kunde vara rätt!
Moderator får gärna flytta tråden annars.

Compaq CQ5340SC

Denna dator är det jag har införskaffat, och när jag kollar på Can You Run It så toppar jag allt för kraven förutom just CPU och CPU speed-

Minimum:
(Vista/7) 2.4 GHz P4 processor or equivalent
[If built-in graphics chipsets then 2.6 GHz Pentium D CPU, or 1.8 GHz Core 2 Duo, or equivalent.]

You Have: Intel(R) Celeron(R) CPU E3300 @ 2.50GHz

Minimum:
(Vista/7) 2.4 GHz P4 processor or equivalent
[If built-in graphics chipsets then 2.6 GHz Pentium D CPU, or 1.8 GHz Core 2 Duo, or equivalent.]

You Have: 2.50 GHz

Så, betyder detta att jag inte kommer kunna köra The Sims 3 på denna datorn, eller vad?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inte världens segaste grafikkort, så klarar din prolle detta lätt!
Budget CPU for Enthusiasts: Intel Celeron E3300 Processor Review (page 5) - X-bit labs

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hej,
Jag kan ju inte så jättemycket om detta, men på sibas sida står det-
Grafik: Intel GMA X4500HD
Vilket jag då antar är grafikkortet?
Har ingen aning om det är bra :S
Crysis vet man ju är en hejdundrande grafik på, om min dator pallar det så borde den väl klara The Sims 3?
Jag köpte den ju för några veckor sedan för ca 4000:-

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en väldigt klen dator, men du kommer kunna köra The Sims 3 utan problem på låga grafikinställningar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha det vart ju inte så bra grafikkort nej, och det är ju tyvärr där din akilleshäl finns, vilket ju tråkigt nog alla "billiga" fabriksdatorer kommer med.
Kan du kolla om du kan sätta i ett extra frafikkort i en PCI-e-plats i din burk? Borde stå i manualen bla.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Sökte runt lite på olika sidor, då jag tyvärr inte fick någon manual!
Men detta var vad jag hittade som info-

Processor: Intel Celeron Dual-Core E3300 2.5GHz
Minne: 4GB DDR3
Hårddisk: 500GB S-ATA (7200rpm)
Intel GMA X4500HD
DVD-Brännare med stöd för Dual-layer
VGA, 6xUSB, LAN, 5.1 ljud, 5i1-kortläsare
Chipset: Intel G41 express
Lediga platser: 1xPCI, 2xPCI-Express
Windows 7 Home Premium 64-Bitars

Så jag antar att jag skulle kunna sätta in två grafikkort extra?
Vad skulle ni rekommendera att jag skaffar?
Jag spelar typ inga spel, men har funderat på att lira Sims 3, det andra jag gör är att sitta och surfa, kolla videos och grejer, så jag behöver väl inger uber kan jag tänka.
Dessutom skulle jag gärna uppskatta något sånär ekonomiskt förslag, då 4000:- brönde rejält i plånkan!
Tack för all hjälp hittills!!

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om detta är PCI-E 16X platser annars blir det svårare eftersom de flesta korten kommer med den standarden.
Edit: Som skrivet så är det inte processorn som fallerar utan det fatalt dåliga graffet. Intel och grafikkort=Kapitalt fel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

• Expansionsplatser - 1 PCI (1 ledig), 2 PCI-Express 1x (2 lediga), 1 • PCI-Express 16x (1 ledig)
Så stog det på webhallen så det fins 2st 1x och 1st 16x ledigt.

Ska du uppgradera så brukar ju garantin ryka. Borde ju sitta en klisterlapp på baksidan över en skruv eller likande så du inte kan öppna chassit utan att do mser det. Men gör det inte det eller du inte bryr dig så mycket så är det väl bara att öppna och kika i datorn.

Även om vi vet att du troligen har en 16x plats ledig så har du möjlighet att ta ett kort på datorn så vi kan se hur mycket plats där finns för jag vet av erfarenhet att M-ATX lådor från märkestillverkare ofta har M-ATX moderkort som i bland är mindre än vad som är tillåtet. 25x25cm är tillåtet ca men många mobos är säg 25x19cm och i vissa fall sitter det HD bays ivägen mitt utför som gör det omöjligt nästan att få in ett grafikkort över säg 20cm vilket i princip gör nästan alla som tar extra strömförsörjning för mid och high end kort. Desutom brukar det sitta typ 200-250W nätdel av tvivelaktig kvalitet och endast så många kontakter, molex, sata som det behövs med andra ord Inte en ena kontackt över. Helt enkelt för att spara pengar. Därmed sällan en enda PCI-E kontakt heller. Går så klart att lösa med Y-splitter osv men man är ju ändå delvis begränsad till nätagets effekt.

Uppgraderade en liknande dator fast fijutsi siemens för ett år sedan eller så med just dessa problem så då blev det HD4670 för större gick inte i. Finns ju modernare alternativ men för 7-800Kr i dag som är värda att överväga. Men först bör man kolla vad upp eventuell begränsningar innan man köper nåt så att det värkligen går in i datorn.

Men i det fallet var uppgraderingen från ett 8400GS typ säkert likvärdigt ditt kort och skillnaden blir brutal relativt sett. Gör en dator som är i princip oduglig för spel fullt kapabel av low till medel inställningar tom high i en del mindre krävande spel att hålla fullt tillräcklig FPS för att det ska vara laggfritt även med en budget dualcore. I den satt en Dualcore Pentium snarlik celeronen fast på 1.8Ghz i hans fall så knappast snabbare.

Permalänk

Jag är ju urusel på detta, men jag kanske kan få hit en kompis som har lite mer koll och kan öppna den på bättre sätt än jag.
Har inte sett någon klisterlapp och så, men det visar sig väl om det blir aktuellt att jag öppnar upp den!
Vet förövrigt att min strömtillförsel ligger på 300w, så det begränsar väl utbudet av grafikkort även det?

Permalänk
Medlem

processorn är ju inget strömhugrigt monster men man for kolla noga även på strömstyrkorna på railen. Risk för att det är ganska klent. Ska stå på nätaget. men ett midrange kort ska fugenra på 300W agg om det är up to spec så att säga. Men som sagt nogranare inspection alternativt googla fram något datablad på den elller nåt brukar finnas med mer detlajerad information.

Plats primärt jag är orolig för. Hur stor är lådan, längd och höjd?

Permalänk
Medlem

kan säga att jag har det grafikkortet i min laptop men med något bättre cpu.. och laggar en hel del i sims 3, men det går att spela.. rekomenderar att du kör sims 2 ist

Permalänk
Medlem

Du bör inte ha några som helst problem att stoppa i ett "riktigt" grafikkort avseende nätaggregatet så länge du håller dig i de prisklasserna som troligen bör vara aktuella för dig.
Kolla upp HD5450 t.ex.. Tillverkare spelar i ditt fall inte jättestor roll, men en kvalitétstillverkare som Asus eller XFX är att rekommendera över ex. HIS, PowerColor och MSI.

Lycka till

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AtreX:

Kolla upp HD5450 t.ex.. Tillverkare spelar i ditt fall inte jättestor roll, men en kvalitétstillverkare som Asus eller XFX är att rekommendera över ex. HIS, PowerColor och MSI.

Lycka till

Jaha och så var det egna omdömen igen, objektiviteten haglar Visst har även ASUS och XFX problem med sina grejjer, så kvalitét och kvalitét.
Har ägt/äger fyra kort från HIS och de tuffar på forfarande, alltifrån Radeon 9500Pro till HD 3870

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hej, jag har varit borta ett tag!

Höjd: 37cm
Bredd: 16.5cm
Djup: 41cm