Permalänk
Medlem

2x 4-pin på samma kabel?

hej hej,

Jag har precis köpt ett 5850 men insåg att jag inte hade kablage nog för att strömförsörja kortet...
Kortet kräver 2 st 4-pin PCI-e och jag har en kabel med denna kontakt. På samma kabel grenar den ut sig till en 6-pin pci-e... Kan jag sätta en konverter av följande typ Komplett.se - Strömkabel PCI-Express, 6pin til 4pin på den? Eller kommer det bli för tungt för en och samma kabel att driva grafikkortet...?

tacksam för svar,

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad är det för konstigt 5850 som kräver 2x4pin? Det är väl 6pin som gäller för pci-express. Alternativt 8pin för riktigt vassa kort.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vad är det för konstigt 5850 som kräver 2x4pin? Det är väl 6pin som gäller för pci-express. Alternativt 8pin för riktigt vassa kort.

Fel av mig, kortet kräver 2 st 6pin... Det är ett Powercolor HD 5850 PCS+

Permalänk
Medlem

Du ska ha 2st 6 pin ja... Vad har du för nätaggregat? Har du någon 6 pin på det? Har du bara 1 får du helt enkelt köpa en 2x 4pin -> 6 pin konverter.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Du ska ha 2st 6 pin ja... Vad har du för nätaggregat? Har du någon 6 pin på det? Har du bara 1 får du helt enkelt köpa en 2x 4pin -> 6 pin konverter.

Har skrivit helt fel i trådbeskrivningen... Kortet kräver 2x 6-pin... Jag har 1st 6-pin och 1st 8-pin på mitt kort...
Har letat som en tok efter en 8-pin till 6-pin converter utan resultat, finns det inte eller?!
Såg annars en kabel av nedanstående modell och fick en liten idé.

Newegg.com - Computer Parts, PC Components, Laptop Computers, LED LCD TV, Digital Cameras and more!

Kan man ta kabeln med 8-pin och sätta i kortet så att dom sista 2 pinnarna sittar utanför kontakten...?
Minns att jag hade ett grafikkort en gång där kortet ville ha en 8-pin fast jag hade bara en 6-pin i istället, vilket gjorde att kortet förlorade vissa egenskaper såsom fläktstyrning och nån auto-överclock blaha blaha-grej...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Följde det inte med kablar för det i paketet?
Köpte ett XFX HD 5850 för några dagar sen och då följde det med 2x4-pin molex till 6-pin PCIe

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3.4Ghz|XFX HD5850 1Gb|A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800|Corsair TX650|320GB Samsung Spinpoint F1 T HD322HJ|

Det är svårt att leva, det är svårt att dö, det är svårt att skita i meterdjup snö.

Permalänk
Skrivet av Zwullo:

Har skrivit helt fel i trådbeskrivningen... Kortet kräver 2x 6-pin... Jag har 1st 6-pin och 1st 8-pin på mitt kort...
Har letat som en tok efter en 8-pin till 6-pin converter utan resultat, finns det inte eller?!
Såg annars en kabel av nedanstående modell och fick en liten idé.

Newegg.com - Computer Parts, PC Components, Laptop Computers, LED LCD TV, Digital Cameras and more!

Kan man ta kabeln med 8-pin och sätta i kortet så att dom sista 2 pinnarna sittar utanför kontakten...?
Minns att jag hade ett grafikkort en gång där kortet ville ha en 8-pin fast jag hade bara en 6-pin i istället, vilket gjorde att kortet förlorade vissa egenskaper såsom fläktstyrning och nån auto-överclock blaha blaha-grej...

Kan du inte plocka bort 2 kontakter på din 8-pin?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.