MPAA får rätt att stänga av videoutgångar

Permalänk
Melding Plague

MPAA får rätt att stänga av videoutgångar

Den amerikanska motsvarigheten till Post- och telestyrelsen ger filmbolagen rätt att stänga av utgångar på tv-mottagare för att hindra privata inspelningar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Men vad ända in i helete...?

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Jag tror verkligen att detta kommer ge resultat. (Ironi)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är i alla fall inte i Sverige ännu så jag kan fortsätta spela in

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hmm, då måste folk köpa ny box som har stöd för detta? Och det lär dom göra....
Eller uppdatera med någon ändrad mjukvara/firmware så dom ändå inte kan styra det.

Så vem blir lidande? Svensson familjen som följer lagen men kanske skulle vilja spara för att se om den filmen dom betala för på payperview.... Huzzah!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Snart kommer detta väll till radio också så vi inte kan spela in på kassettband -.- vad fan händer med världen

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Detta kommer som vanligt ha noll inverkan på piratkopieringen. Det kommer bara innebära bekymmer. Dessutom kan väl alla utgångar användas för att spela av skiten?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

snart styr dom väll våran brödrost också så vi inte kan käka mackor när det är reklam, suck...

Permalänk
Medlem

Alltså vart är samhället på väg?
Förresten vet jag inte hur detta skulle kunna stoppa inspelning då man kan koppla in mottagaren till TVn via en "inspelare" (man måste ju fortfarande kunna titta på programmet) och så är "problemet" löst...
Kanske uttryckte mig lite oklart, men jag hoppas att ni fattar ändå

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

snart styr dom väll våran brödrost också så vi inte kan käka mackor när det är reklam, suck...

De så sant som det är sagt.. Helt j*vla sjuk idé verkligen.. Ska de f*rbannade filmbolagen få styra och ställa allting hur de vill i våra liv snart eller vad är det frågan om?

Permalänk

I sverige är privatkopiering tillåten så svårt att se att förslaget klubbas igenom här?

Att hindra piratkopiering lär vara kört, att minska privatkopieringen kan de nog ha viss framgång i.

Permalänk
Medlem

Snart kommer vi inte kunna göra mycket med datorerna. Dom värkar ju vara ute efter att begränsa allt så mycket som möjligt.

Permalänk

Hur löjligt som helst, folk har spelat in från tv i evigheter och dem börjar bry sig nu ?
YouTube - Family Guy - The Freaking FCC

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

I sverige är privatkopiering tillåten så svårt att se att förslaget klubbas igenom här?

Att hindra piratkopiering lär vara kört, att minska privatkopieringen kan de nog ha viss framgång i.

Ja och förut var hemmbränning lagligt, det är bara en fråga om tid.

Permalänk
Medlem

Ja detta visar bara på hur giriga såna bolag är.

Precis som med allt annat anti-piracy så kommer det här inte ha någon inverkan på piratkopierare då det alltid finns sätt att lösa och ta bort spärrar.

Detta drabbar bara dom som är lagliga.

Suck, jag trodde man skulle bli uppmuntrad att inte piratkopiera.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

snart styr dom väll våran brödrost också så vi inte kan käka mackor när det är reklam, suck...

NOOOOOOOOO!

Snart kommer det bara vara pirater som kan kolla på film... =/. Det sorgliga är ju att de inte verkar inse att deras påhitt inte påverkar "slutpiraten" ett dugg, bara fördröjer utdelningen ett litet tag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lurcazzus:

I sverige är privatkopiering tillåten så svårt att se att förslaget klubbas igenom här?

Att hindra piratkopiering lär vara kört, att minska privatkopieringen kan de nog ha viss framgång i.

Synd bara att man inte får knäcka skyddet för att kunna komma åt sina rättigheter. Sedan kommer ACTA och då blir det FRA besök när man laddat ner AnyDVD och iväg på livstidsstraffarbete i Kiruna gruvorna.

Permalänk
Medlem

Hur många piratkopior är inspelade FRÅN TV ?! serier kanske, annars är det dvd eller blu-ray som är källan.. ingen jeffla PPV !
Idioter som förstör för tant astrid som inte orkar se klart filmen hon hyrde på kvällen.. usch !

Visa signatur
Permalänk

Sjukt att mediaindustrin har sån MAKT. Jaja, det drabbar inte pirater.

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Medlem

Vänta lite, ska de stänga av utgångarna medans filmen går? Hur ska man då kunna se den? xD

Men seriöst så kommer de ju aldrig kunna göra något vettigt av detta, visas det går det att rippa, så lätt e de.
Vet inte riktigt vad de är ute efter, mottagare med mer än en utgång?

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

snart styr dom väll våran brödrost också så vi inte kan käka mackor när det är reklam, suck...

hahaha....kanske kommer..;)

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Vänta lite, ska de stänga av utgångarna medans filmen går? Hur ska man då kunna se den? xD

Eller hur, hur går det rent tekniskt till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Hur många piratkopior är inspelade FRÅN TV ?! serier kanske, annars är det dvd eller blu-ray som är källan.. ingen jeffla PPV !
Idioter som förstör för tant astrid som inte orkar se klart filmen hon hyrde på kvällen.. usch !

Det är väldigt många filmer, främst 720p, som har HDTV som källa eftersom att det är många som inte har kommit ut på bluray eller hddvd. T.ex. så var de första releaserna av gladiator, sagan om ringen och star wars HDTV-rippar.

Jag brukar inte bry mig så mycket om lagar som förstör för piraterna fast denna va ju helt fuckad. Kommer inte hjälpa ett skit och kommer bara att förstöra för de som faktiskt betalar för sina filmer och serier.

Permalänk
Medlem

Den förstör inte precis för pirater, men den förstör för vanliga människor, och sedan skulle det inte förvåna mig om bolagen bakom detta skyller på piraterna... Att de tvingas genomföra allt detta bara på grund av hur mycket piraterna "stjäl" av dem. Allt i deras stora plan för att få "den omedvetna allmänheten" att vända och ta avstånd (dvs från piratkopiering)..

Eller något sådant...

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte det här. Ska de stänga av alla mina utgångar på min mottagare för att förhindra mig att spela in den? Då kan jag inte själv se. Så länge de de inte låser alla videoutgångar kan jag fortsätta att spela in från tv. Dessutom kan jag spela in direkt innan det når videoutgångar med en dreambox.

Om de vill att man inte ska spela in deras filmer förslår jag att de slutar visa dem. Det kommer skulle vara ett 100 % säkert skydd.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

De måste ju för fan skämta, varför skulle detta ändra något? Ännu en anledning att kämpa emot.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Japanerna införde samma sak för att man inte skulle kunna spela in Japanska serier runt 2003-2004 det som hände var att för tillfälligt tog man fram VHSen mellan boxern och TV och fortsatte att spela in tills de knäckte skyddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Vänta lite, ska de stänga av utgångarna medans filmen går? Hur ska man då kunna se den? xD

Men seriöst så kommer de ju aldrig kunna göra något vettigt av detta, visas det går det att rippa, så lätt e de.
Vet inte riktigt vad de är ute efter, mottagare med mer än en utgång?

Endast där hela kjedjan använder HDCP lär vara tillåtet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

man ska inte peta på en sovande björn

Permalänk
Medlem

Det skribenten tycker om det här speglas sannolikt i hans/hennes val av bild till nyheten

"This is madness!" Om det som kommer efter det är "This is Hollywood" eller något annat vet ja inte. Kom med förslag.

Hade varit så passande om dom klippt in 'the messenger' från 300 på ett piratskepp med en pirathatt och ögonlapp på sig som säger just den replik iaf jag tänker om det här.

Lost brukar komma ut halv 3 på onsda mornar, finns säkerligen andra sätt att spela in det men antar att det blir försenat den veckan som detta tas i bruk, o helv*tre om det blir på seriens sista avsnitt :@.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb