Permalänk
Medlem
Skrivet av Seven O Nine:

Jovisst vet jag det, jag var själv med och valde ut olika installatörer som Relacom, Eltel Networks (dessa finns kvar även om de decimerats), Xred har lagts ned om jag är rätt underättad, Cabeling gick i konkurs i höstas, Nätverksbolaget har ingen vidare upplysning. Vi har även testat andra av de mindre aktörer och vår erfarenhet är att vid stora installationer, då är de stora bäst. Vid mindre installationer under 500 så är de med flexiblare tänk att föredra. I allmännyttan har vi inte testat Ktec, Svenska Datanätverket, Culinant, Storstadens Entrepenad, Kringdata eller CLS.

Vad menar du med att Eltel Networks decimerats?

Var inte de störst i branchen?

Det var i alla fall Eltel Networks som installerade allt i vår bostadsrättsförening här i Örebro på uppdrag av Telia. (Vi har Telia Fiberlan Triple Play).

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Vi håller på och dividerar i vår Brf. En nackdel med Fiber är väl att om man vill byta opeartör efter att avtalet löpt ut typiskt 3-5 år så åker man väl på att byta alla "CPE-Burkar" vilket är ett strul. CAt6 Kabeln är väl på så sätt mer operatörsoberoende tycker jag.
Någon som har åsikter ?

Permalänk
Medlem

Cat7 finns det ju fortfarande tyvärr inte några kontaktdon till..
Hade jag varit i er situation hade jag dragit cat6A upp till lägenheterna.
Det pratades om att det blev tjockt med kabel i lägenheterna.. Vad är det som säger att man måste ha cat6A i lägenheten?
Det viktigaste är ju att dragningen till lägenheten är framtidssäkrad.
Dragningen i lägenheten kommer förmodligen dras om ett antal gånger innan man behöver mer hastighet..

Permalänk
Medlem

Culinant

Om ni är intresserade så kan vi komma ut och kolla på er BRF
ring vid intresse

/Culinant AB
tfn: 0760-444041

Visa signatur

Lars

Permalänk

Ser situationen likadan ut gällande fiber kontra koppar i fastighetsnätet 2016? Vi har ett fastighetsnät i koppar som vi idag äger. Vi funderar på att binda oss i ett avtal med gruppanslutning och diskussion har då uppstått om att vi borde bygga fiber-fastighetsnät istället. Onödigt och dyrt tycker jag. Vad ligger priserna på för fiberutrustningen idag? Fortfarande ~10.000 per konverterare/lägenhet och dubbelt till flera gånger så dyrt för kablaget jämfört med koppar-nätverkskabel?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ser situationen likadan ut gällande fiber kontra koppar i fastighetsnätet 2016? Vi har ett fastighetsnät i koppar som vi idag äger. Vi funderar på att binda oss i ett avtal med gruppanslutning och diskussion har då uppstått om att vi borde bygga fiber-fastighetsnät istället. Onödigt och dyrt tycker jag. Vad ligger priserna på för fiberutrustningen idag? Fortfarande ~10.000 per konverterare/lägenhet och dubbelt till flera gånger så dyrt för kablaget jämfört med koppar-nätverkskabel?

Fiberkabel kostar inte mer än CAT6 kabel/m, däremot är det mer arbete med svetsning.