Permalänk
Medlem

Musköp!

Hej, jag sitter här och sörjer att min IE 3.0 har börjat glappa och hålla på. Jag har inte haft så många gameingmöss, men denna mus har i.a.f. varit en riktig goding.

Jag har kollat runt lite på forumet och sett att Logitechs MX518 och G500 är väldigt omtyckta. Eftersom G500 har högre upplösning, ser bättre ut och har fler knappar så har jag funderat på att köpa den. Är detta ett bra val? Vad är det för skillnad på G500 och IE 3.0? Finns det någon billigare och bättre mus?

Jag kanske skulle nämna att jag mest spelar fps-spel också, framför allt MW2.
Tack

Permalänk
Medlem

inte för att jag är någon musexpert men jag kan nog ge lite vägledning. Är du van med intellimouse så kommer g500 kännas välidgt annorlunda. Högre och mindre till sidorna. Jag har provspelat mw2 med mx500, naos5000, qpad 5k, cooler master storm scout steelseries XAI och den som föll mig mest i personlig smak var naosen men den kostar ju också lite mer än g500. Den är också mera lik intellimouse jämfört med g500, hoppas det hjälper

Visa signatur

i5 750 2.66 @ 4.0ghz /Corsair H50/ XFX HD5870 / Cooler master Storm scout/ Cooler master silent pro 1000w/ 2x1tb Raid0 +1tb Wd green

Permalänk
Medlem

G500 och Razer Copperhead är bra.

Permalänk

Själv har jag en QPAD | 5K Pro Gaming Laser Mouse | maxfps.se och är hur nöjd som helst. Skulle de pajja skulle jag köpa en likadan eller en Mionix NAOS 5000 | maxfps.se
Om de är inom din budget dvs.
Steelpads Ikari och Kinzu är fina med, lite billigare än de två första.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8

Permalänk
Medlem

Precis köpt "Cooler Master Storm Senitel Advance Gaming Mouse"
Komplett.se - CM Storm SENTINEL Advance Gaming Mouse
600kr och den är så SJUKT skön även om den ser oskön ut på bilden.
Mjukvaran som kommer med buggar lite men allt kan göras på musen.
Den har även bling faktor för de som bryr sig ;p 7 olika färger kan den lysa

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr säga att de mössen ligger lite utanför min budget, vilken ligger på max 500kr. Kanske skulle man helt enkelt köpa en ny IE 3.0? Lite tråkigt men den är ju ett säkert kort "/ Men om man går tillbaka och kollar på G500... Är den för en helt annan handform/storlek än vad IE är för? För övrigt får jag ju anta att den är snabbare och mer exakt, med tanke på priset. fan hur ska jag göra? xD

Permalänk
Medlem

Ifall du har en budget på 500 kr tycker jag du ska köpa en lite billigare mus från t.ex. SteelSeries då deras möss har väldigt fin kvalité rakt igenom, även de billiga modellerna (de optiska främst).

Rekommenderar SteelSeries Kinzu/Ikari optical.

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna ha lite fler programmerbara knappar än Kinzu har, och Ikari är lite för stor tror jag "/ Men om man kollar på Razer Diamondback 3G och Deathadder Re-Spawn så har de nästan samma form som på den jag hade förut, vilken jag trivdes mycket med. Hur är dessa möss annars?

Edit: var bara tvungen att citera en av kommentarerna till Deathadder från Inet
5/5
"Gick från en Intelli 3.0 (den började dubbelklicka)till denna och var lite tveksam de första dagarna då Intelli 3.0 var så perfekt imho. När jag vant mig vid Deathaddern kan jag dock bara konstatera att denna är överlägsen. Den känns väldigt premium och en fröjd att spela med då jag har ganska stora händer. Tyvärr inte samma plug-and-play som Microsofts 3.0 dito men när man installerat programvaran är det bara att njuta, muspekaren är väldigt följsam och hänger alltid med. Ska nämnas att jag kör med QPAD Large 4mm tillsammans med QPAD's glidz, sjukt glid!"

Permalänk
Hedersmedlem

Deathadder är en grymt bra mus. Jag har den "gamla" Deathadder och en Qpad CT, precis som den som skrivit recensionen. Det är en klockren kombination.

Permalänk
Medlem

Jag har en Deathadder Re-spawn. Och den slutar jag inte använda förrän någon dragit den ur mina döda händer Helt prisvärd mus. Har den till min Roccat Taitomatta som passar väldigt perfekt tillsammans. Rekommenderar Deathadder Re-spawn starkt!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Deathadder är en grymt bra mus. Jag har den "gamla" Deathadder och en Qpad CT, precis som den som skrivit recensionen. Det är en klockren kombination.

+ 1. Har exakt samma kombo som widL, körde innan på MX518 + func surface 1030 som jag älskade mer än min egen mor, men när MX518 blev sliten provade jag Deathaddern. Kändes lite konstigt i början men nu skulle jag inte byta bort den mot en Ferrari 458 Italia (typ (a))

Permalänk
Medlem

Deathadder it is then

Permalänk

Jag har både G500 och mx518 och mx518 är långt, långt mycket bättre. Ska du köpa en av dem är det mx518 som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeHaggarKJ:

Jag har både G500 och mx518 och mx518 är långt, långt mycket bättre. Ska du köpa en av dem är det mx518 som gäller.

Jätte logiskt att logitech skulle göra möss som är sämre än de som funnits i flera år..

Tycker att g5 var bättre än mx518, och g500 är bättre än g5 + skönare grepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cryptic:

Jätte logiskt att logitech skulle göra möss som är sämre än de som funnits i flera år..

Tycker att g5 var bättre än mx518, och g500 är bättre än g5 + skönare grepp.

g5:an var ju ett jävla misstag utav logitech. Med bara 1 knapp på sidan så lös ju varningssignalerna direkt.

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem

Folk verkar ha väldigt delade meningar om G500 och MX518, och jag tror att båda är bra, men jag tror att Deathadder faktiskt passar mig bättre

Permalänk
Medlem

Har både MX518 och intellimouse 3.0 hemma. MX518 är riktigt obekväm att använda efter att ha använt 3.0an i en dag ^^ DA är ganska lik 3.0, lite högre, bättre skroll och skönare knappar (framförallt sidorna). Fast under 500kr it is Ikari. Helt klart! Riktigt skön mus, rekommenderar även Qpad5K om du kan lägga lite till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Germania:

g5:an var ju ett jävla misstag utav logitech. Med bara 1 knapp på sidan så lös ju varningssignalerna direkt.

Min har 2 knappar på sidan.

Permalänk
Medlem

Razer Lachesis

Permalänk
Skrivet av cryptic:

Jätte logiskt att logitech skulle göra möss som är sämre än de som funnits i flera år..

Tycker att g5 var bättre än mx518, och g500 är bättre än g5 + skönare grepp.

Jag vet att det inte är logiskt, men G500 är fortfarande helt sämst jämfört med MX518.

Permalänk
Medlem

Intelli 3.0 är väl i princip lodrät på sidorna, medan jag vill minnas att de flesta Razormöss är vinklade på sidan.
Om det är svårt att förstå vad jag menar så se på "M" som är rak på sidorna medan Razor är som "V".

Iaf jag tyckte det var jättejobbigt såpass att min Razor ligger helt oanvänd (men dammar ej - i förpackning

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

Xai, såg den gick på rea någonstans för typ 300-400. Vet inte om det är längre dock. Otroligt skön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaz:

Intelli 3.0 är väl i princip lodrät på sidorna, medan jag vill minnas att de flesta Razormöss är vinklade på sidan.
Om det är svårt att förstå vad jag menar så se på "M" som är rak på sidorna medan Razor är som "V".

Iaf jag tyckte det var jättejobbigt såpass att min Razor ligger helt oanvänd (men dammar ej - i förpackning

Det är faktiskt något av det jag älskar mest med Deathaddern, passar perfekt att ha tummen där i "gropen"

Som man ser på bilden går det "neråt inåt" under sidoknapparna, så det blir som en liten grop.

Edit: Här ser man det ännu tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djjokke:

+ 1. Har exakt samma kombo som widL, körde innan på MX518 + func surface 1030 som jag älskade mer än min egen mor, men när MX518 blev sliten provade jag Deathaddern. Kändes lite konstigt i början men nu skulle jag inte byta bort den mot en Ferrari 458 Italia (typ (a))

Jag sitter fortfarande på MX518 + func surface 1030 vilket jag fortfarande tycker är en underbar kombination!

OT MX518 är väldigt prisvärd tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djjokke:

Det är faktiskt något av det jag älskar mest med Deathaddern, passar perfekt att ha tummen där i "gropen"

(Bild bortciterad)

Som man ser på bilden går det "neråt inåt" under sidoknapparna, så det blir som en liten grop.

Edit: Här ser man det ännu tydligare.

(Bild bortciterad)

Ja, smaken är som baken!
Och det är ju tur egentligen

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Jag sitter fortfarande på MX518 + func surface 1030 vilket jag fortfarande tycker är en underbar kombination!

OT MX518 är väldigt prisvärd tycker jag.

Ja MX518 är väldigt bra OCH prisvärd sen måste man ju själv klämma och känna för att hitta vilken passform som passar en själv bäst.

Skrivet av eliaz:

Ja, smaken är som baken!
Och det är ju tur egentligen

Ja det är det väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Jag sitter fortfarande på MX518 + func surface 1030 vilket jag fortfarande tycker är en underbar kombination!

OT MX518 är väldigt prisvärd tycker jag.

That's the spirit! Älskade min fUNC 1030 mer än allt annat back in the days (typ år 2000) med en MX500. Är helt enkelt en god klassiker.

Annars är Steelseries Ikari, Qpad 5K och Razer Deathadder bra alternativ. Stick till en affär och känn på dem!

Permalänk
Medlem

Ärligt från mitt hjärta, prova Ace mössen, sjukt billiga och håller garanterat måtten för allt, bra dpi. Skön som fan i handen och ett pris på ca 270:- och neråt. Hade en egen men den råkade jag slita av sladden på. Så jag ska ta o köpa en ny när jag får pengar, var helnöjd med den. Speciellt för att den var så skön att hålla i.

Permalänk
Medlem

Dom flesta mössen på marknaden idag är "bra" och fungerar utmärkt i spel. Det handlar mer om passform, funktioner och programvara. Jag har testat i princip allt som finns på marknaden i mus-väg idag och kan säga så här (efter min passform på handen, normalstora händer):

Dyr mus med bra programvara: QPAD 5K
Billigare mus med bra programvara: Ace Edge 3200
Billigare mus utan programvara (plug and play, riktigt skönt): Steelseries Ikari Optical

Dessa känns som de mest prisvärda och "bästa" alternativen just just nu tycker jag. Är även ett fan av Razer DeathAdder, men den är lite äldre, har klumpigare programvara och har en tendens att gå sönder snabbare än dom andra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Billigare mus utan programvara (plug and play, riktigt skönt): Steelseries Ikari Optical

Fel mannen, både Steelseries Ikari Laser/Optical har programvara, som du hittar på deras site.