kan man se hur mycket grafikkortet används?

Permalänk
Medlem

kan man se hur mycket grafikkortet används?

Jag ska köpa ny laptop och har kikat på en Dell vostro 3500, gillar deras datorer sedan innan... Men dem kommer bara med antingen intel GMA 4500HD eller nvidia 310m grafikkort.

Jag kommer inte spela på datorn men använder mycket CAD, speciellt solidworks samt photoshop.

Så min fråga är kan man testa hur mycket grafikkortet används på min nuvarande laptop (dell D800) när jag tex renderar? (för jag har ingen aning om hur krävande solidworks är på grafikkortet)

Eller är det nån som har koll på hur bra dem grafikkorten klarar av solidworks?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

I gratis programmet gpu-z kan du se hur mycket grafikkortet jobbar.

Permalänk
Medlem

Everest ultimate klarar av att se hur mkt den används.

Hos ati finns en inyggd funktion i ATI overdrive.
Kanske finns det något likande för NVIDIA?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

någon som vet hur man kan övervaka belastningen av gpu-kärnorna i en crossfire lösning? vill veta hur belastade mina 4870'is blir när jag kör 3D mark 06. i GPU-Z så kan jag bara se en i taget, ska testa att döpa om så jag har gpu-z.exe och gpu-z1.exe ifall jag då kan köra 2st sessioner av programmet men finns det något program som har den funktionen så vore det kanon.

OBS, man kan inte minimera 3D mark 06 utan att avbryta testet. Kanske kan köra i "window mode" men vill helst köra i fullskärm för att simulera spelande så bra som möjligt.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

någon som vet hur man kan övervaka belastningen av gpu-kärnorna i en crossfire lösning? vill veta hur belastade mina 4870'is blir när jag kör 3D mark 06. i GPU-Z så kan jag bara se en i taget, ska testa att döpa om så jag har gpu-z.exe och gpu-z1.exe ifall jag då kan köra 2st sessioner av programmet men finns det något program som har den funktionen så vore det kanon.

OBS, man kan inte minimera 3D mark 06 utan att avbryta testet. Kanske kan köra i "window mode" men vill helst köra i fullskärm för att simulera spelande så bra som möjligt.

Du kan köra MSI Afterburner i bakgrunden: MSI Afterburner

Så får du en chart på hur mycket GPUn används, temperturer och sånt.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

någon som vet hur man kan övervaka belastningen av gpu-kärnorna i en crossfire lösning? vill veta hur belastade mina 4870'is blir när jag kör 3D mark 06. i GPU-Z så kan jag bara se en i taget, ska testa att döpa om så jag har gpu-z.exe och gpu-z1.exe ifall jag då kan köra 2st sessioner av programmet men finns det något program som har den funktionen så vore det kanon.

OBS, man kan inte minimera 3D mark 06 utan att avbryta testet. Kanske kan köra i "window mode" men vill helst köra i fullskärm för att simulera spelande så bra som möjligt.

Använder en Gadget i w7 som heter GPU observer tror jag.
där kan man se belastningen på kärnan och hur mycket videominne som används.

För att kunna se belastningen på båda kärnorna måste du lägga in samma gadget igen fast med annat namn.

Edit: Alltså en gadget för varje grafikkort.
Hittade även länk GPU Observer Gadget | Windows 7 Gadgets

Går att ställa om inställningarna i gadgeten så att du ser belastningen.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpitZen:

Använder en Gadget i w7 som heter GPU observer tror jag.
där kan man se belastningen på kärnan och hur mycket videominne som används.

För att kunna se belastningen på båda kärnorna måste du lägga in samma gadget igen fast med annat namn.

Edit: Alltså en gadget för varje grafikkort.
Hittade även länk GPU Observer Gadget | Windows 7 Gadgets

Går att ställa om inställningarna i gadgeten så att du ser belastningen.

Ska testas :D, tackar. Kör gpu-z för att se om siffrorna skiljer sig åt, gör de det så testar jag med msi afterburner som strukt tipsade om.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb