Problem med GPU fläkt till Sapphire Radeon HD 4850

Permalänk
Medlem

Problem med GPU fläkt till Sapphire Radeon HD 4850

Hej

Jag har haft ett Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 kort i snart två år nu. Det har aldrig varit några problem med kortet förutom att fläkten låter ganska mycket men det har jag vant mig vid. Idag däremot så tycker jag att fläkten tjuter mer än normalt och när jag startade WoW blev det mycket tydligt att den gjorde det. Därför så undrar jag om ni tror att fläkten (eller kortet) börjar sjunga på sista versen.

GPU temperaturen och fläktens RPM är ~90 grader och 5000 RPM i idle.

När GPUn används upp till 100% så kan temperaturen gå upp till 105 grader och fläktens RPM till nästan 7000.

Själv tycker jag att 90 grader i idle låter väldigt högt, men den har faktiskt alltid legat på 90 sedan jag köpte kortet.

Mitt system i övrigt är
Asus P5Q PRO, P45
Intel Core 2 Duo E8200 2.66GHz
4GB RAM

Vad tror ni om mitt grafikkort? Har det gjort sitt och bör jag skaffa ett nytt?

Permalänk

Mitt HD 4870 låg konstant på 90 grader under hårda spel och detta var normalt för det kortet.
När jag bytte grafik så blåste jag ur en himla massa damm ur kylaren. Där kan bildas dammproppar.
Du borde kolla hur det är med luftgenomströmningen eftersom fläkten får jobba så mycket.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA