Dina filmredigerings/effekt-frågor besvaras här!

Permalänk
Medlem

Dina filmredigerings/effekt-frågor besvaras här!

Uppdatering: Hjälp gärna till med att svara på frågor. Är du till exempel kunnig inom hårdvara och vilken hårdvara som passar bäst till vilken mjukvara (inom ämnet) får du gärna kolla i tråden och svara på den typen av frågor.
Är du kunnig inom Sony Vegas eller Pinnacle Studio får du gärna kolla efter frågor kring dessa program och svara på dessa, när det är program jag själv aldrig använder.

Det är sällan, jag vet, men då och då ser man frågor som handlar om vad för slags redigeringsprogram det finns, och vilket som passar just den personens krav. Jag är själv sällan inne i den här forumsdelen, men då och då går jag in och kolla runt lite. Eftersom att jag själv jobbar proffisionellt med Adobe After Effects, och har en hel del erfarenhet i ryggen när det överlag handlar om filmskapande brukar jag leta reda på trådar som handlar om det och svara på dem. Och det är nästan alltid samma frågor; Vilket redigeringsprogram ska jag välja?

Ett snabbt svar på det är att det är helt upp till hur pass avancerat du vill att det ska vara, och om du har lust att lägga ut pengar på det. Har du inte lust att lägga ut pengar alls ska du börja med att testa windows movie maker/iMovie.

Vill du använda proffsigare program men inte betala pengar, så ger Adobe 30-dagars trials på sina program. Har själva aldrig använt Premiers trial, men jag misstänker att den inte fungerar med alla format, när de i sina trials inte har tillåtelse att använda vissa tredjepartscodecs.

Vill du lägga bara en liten slant så är Pinnacle Studio ett hett tips. Ett enkelt redigeringsprogram, men ändå väldigt mycket mer kompetent än gratisvarianterna.

Vill du lägga lite mer pengar är det hetaste tipset Final Cut (Dock endast mac), eller Premiere. Final Cut används mest proffisionellt av dessa två, många långfilmer har klippts i det, och det är vad du kommer att stöta på på i princip alla produktionsbolag av en hyffsad medelstorlek.
Adobe Premiere har dels den givna fördelen att det fungerar i Windows, men också att det jobbar fantastiskt bra tillsammans med Adobe After Effects. En ctrl+c på en timeline i Premiere och en ctrl+v i after effects får hela projektet att hoppa in rakt av, utan några strul.

Det finns andra program som man stöter på i ungefär samma nivå, dock inte lika erkända i lite proffsigare sammanhang, men då framför allt Vegas.

Sen finns Avid, som är vad man kallar branchstandard. Avid finns i en rad varianter, många som har testat runt en del har säkert kommit i kontakt med Avid Media Composer, som är en av deras enklare varianter. Avid går från allt från "enkla" varianter till extremt dyra system som kräver helt egen hårdvara.

Jag har sett på svaren i många av dessa trådar att det verkar finnas en hel del folk som har hyffsad koll, så jag hoppas att det finns fler som skulle kunna hjälpa till att svara på frågor i en sån här tråd.

Som sagt, jag pysslar med After Effects, så om det är något ni undrar där så är det bara att fråga på.

Edit:
Ronnylov driver en hemsida där han avhandlar hur man kan jobba med video på Linux:

Skrivet av ronnylov:

Jag har börjat skriva lite videoguider på min hemsida. Mycket kommer handla om hur man kan jobba med video i linux på hobbynivå, alltså om sådant jag själv gör. Men har nu börjat skriva lite allmänt om hur man överför videoband till datorn. Tänker så småningom gå in mer på djupet. Jag har i många år jobbat i windowsmiljö innan jag gick över till linux så det kan hända jag även skriver ner lite om hur jag jobbade i windows, innan jag helt glömmer bort det... Och eftersom många program jag använder är open source så finns de ibland även i versioner tillgängliga för windows och MacOSX.

Länken finns i min signatur i botten av mitt inlägg. Kom gärna med förslag på sådant ni vill jag ska skriva om (jag har ett kontaktformulär på sidan som kan användas för feedback). Hoppas inte detta ses som otillåten marknadsföring i forumet. Min hemsida har ingen reklam och jag tjänar inga pengar på att ni kollar på den.

Ämnet video har jag lagt här: http://ronnylov.se/Videoteknik

En guide jag funderat på att skriva är metoden jag använder för att klippa i mkv-filer. Kan det vara intressant? Eller hur man kan använda mencoder för analog videocapture? Hur man kan komprimera filer med hjälp av ffmpeg och x264? En liten guide till avisynth kanske (jag kör det via wine)? Lite teori om interlacing, varför man har det, historien bakom och olika deinterlace-metoder? Hur man kan göra en DVD-Video med hjälp av programmet DeVeDe i Linux? Har massor av ideer om sådant jag vill skriva om men har väl kanske dåligt med tid att genomföra det så kom gärna med förslag på vad ni vill jag helst ska ta upp. Kanske något ni länge funderat på hur det funkar? Behöver inte vara relaterat till linux, det kan vara allmän videoteori eller sådant också...

Många verkar föredra svulstiga videoredigeringspaket och det är helt OK. Själv är jag mer den typen som gärna kör varje litet steg manuellt med något litet gratisprogram. Jag kör enbart med gratisprogram numera (och då menar jag inte piratkopior utan freeware). Men jag håller väl mig på ganska låg nivå när det gäller just redigering, kanske nöjer mig med att klippa lite i filerna och sådant. Jag gillar också att leka med filter i avisynth, korrigera nivåer och färger, reducera brus och ta bort skakningar i handhållen video. Det jag själv skulle vilja lära mig mer om är videofilmning, alltså att skapa själva filmerna på ett bra sätt och ljudteknik, hur man får bra ljud i filmen. Men det får jag väl fråga er andra.

Permalänk
Medlem

Hej jag såg din tråd nu efter att jag skapat en egen tråd
Där står mer detaljerat.

Kortfattat, Jag har tillgång till AE CS4 Men jag har inga kunskaper om programmet och ska skapa en slidshow, som ska rulla på en TV monter. Jag har redan en färdig .mov sedan tidigare och ska nu göra en likadan men texten ska uppdateras.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag skulle behöva lite råd och så om hur man lär sig att använda After Effects och Premiere och vad som skiljer programmen åt?

Just nu gör jag nästan allt i AE, alltså både lägger till effekter, ljud, klipper osv. Sen behöver jag lite tips på vad man ska använda sig för format, om jag gör en kort effekt i AE ska jag rendera den okomprimerad och sedan t.ex komprimera den i Premiere?

Sen undrar jag vad som är bästa Video Codecen att använda sig av, alltså om jag gör ett 10s klipp i 720p/1080p ska jag då använda H.264?

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Tjena!

Jag skulle behöva lite råd och så om hur man lär sig att använda After Effects och Premiere och vad som skiljer programmen åt?

Just nu gör jag nästan allt i AE, alltså både lägger till effekter, ljud, klipper osv. Sen behöver jag lite tips på vad man ska använda sig för format, om jag gör en kort effekt i AE ska jag rendera den okomprimerad och sedan t.ex komprimera den i Premiere?

Sen undrar jag vad som är bästa Video Codecen att använda sig av, alltså om jag gör ett 10s klipp i 720p/1080p ska jag då använda H.264?

Tja!

Skillnaden på Premiere och AE är den att premierer är kort och gott gjort för att klippa sin film i, medan AE är till för att behandla den.
Man kan se på AE lite som ett photoshop för film, väldigt många funktioner fungerar faktiskt på samma sätt som i PS.
Visst, man kan klippa sin film i AE, men det är inte speciellt smidigt, när det dels krävs ett nytt lager för varje klipp, och dels att programmet inte visar video i realtid utan att hela tiden RAM-previewa.

Att lära sig Premiere är egentligen inte så krångligt, öppna programmet, importera en film och lägg ner den på timelinen, sen räcker det i princip att bara testa de verktyg som finns i den lilla verktygslådan, så bör du förstå grunderna i princip på en gång. Det mesta är väldigt lättförståeligt, vill du till exempel snabbspola ett klipp så högerklickar du bara på det och väljer "Time/Duration", och skriver in hur snabbt du vill att det ska gå.
Om det är något du inte riktigt hittar en lösning på, så är ett hett tips att kolla in creativecow.net och deras forum, där det finns avdelningar för otroligt många program, bland dessa då även för premiere.

After Effects är lite lurigare att lära sig själv på det sättet. Absolut att man ska testa att bara öppna ett klipp och klicka runt och se vad som händer, det är alltid det bästa sättet att bli familjär med ett program, men när AE är så otroligt stort är det starkt rekomenderat att lära sig via tutorials. Den klassiska sidan som brukar vara den första folk kommer i kontakt med är VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals. Andrew Kramer som driver den är väldigt duktig och pedagogisk, så jag tycker verkligen det är en bra start. Sen finns det en bunt med andra sidor man bör kolla in, även här är creativecow.net ett väldigt bra ställe, både för deras forum och deras löjligt stora samling tutorials.

Vilken codec du ska använda beror lite på vad du ska ha klippet till. Ut från AE brukar man oftast köra en lossless quicktime, och sedan komprimera den till ett annat format senare. När jag ska ha ut titt-varianter av saker jag gör brukar jag ofta köra ut en h264a från Quicktime Pro.

Det enda komprimerade jag rekomenderar att köra ut från AE är en quicktime photo-jpeg i kanske 90% eller så. Det är ett av de snabbaste formaten att rendera, filerna får en hanterbar storlek och kvallitén blir bra nog för att sändas på TV. Med hanterbar menar jag inte att det blir 700 mb för en långfilm, snarare kanske 200-300/minut. Om du vill komprimera det hårt har jag i princip bara erfarenhet av h264, vilket räcker för de ändamål jag brukar ha.

zachry

Jaru, en slidshow kan se ut på många sätt, och man kan välja att göra det lätt för sig eller svårt. Ett väldigt enkelt sätt att göra en klart godkänd slidshow på förklaras här av Andrew Kramer på videocopilot.net

Din färdiga .mov du har, hur ser den ut? Innehåller den en tidigare slidshow, och är målet då att skapa en ny likadan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Jaru, en slidshow kan se ut på många sätt, och man kan välja att göra det lätt för sig eller svårt. Ett väldigt enkelt sätt att göra en klart godkänd slidshow på förklaras här av Andrew Kramer på videocopilot.net

Din färdiga .mov du har, hur ser den ut? Innehåller den en tidigare slidshow, och är målet då att skapa en ny likadan?

Har varit inne på den sidan och klickat mig igenom dom flesta videorna tidigare (även den videon du länka), hittade dock en snarlik effekt (3D lager med kamera "rörelse") som jag kunde använda mig utav men fick de inte och fungera riktigt.

.mov filen är som jag beskrev det i tråden jag skapade, har inte tillgång till den där jag sitter nu, annars kunde jag ha laddat upp den. dock är de inte guds lag att den ska vara identisk med den animationen, men de ska hållas simpelt/stilren (Inga explosioner, lightballs osv.)
En viktig sak är att den ska gå och loopa utan hack eftersom den kommer rulla dagligen på en tv.

Exempelvis det här är nått som skulle kunna funka, YouTube - After Effects Intro HD

Här har vi nått YouTube - Desire (After Effects Text Animation)
Ungefär så men utan alla Ljus effekter och att texten kommer in från höger och hänger lite i mitten med den typen av kamera effekt och sedan försvinner ut till vänster.
Sen tillsammans med texten ska bilder med, (endast motivet på bilderna backgrunden är raderad via PS så att AE bakgrunden syns)

Ber om ursäkt om det blir lite rörigt, men ska fixa fram orginal klippet så ser du lite vad jag är ute efter,
Men att döma av vad jag har försökt beskriva, kan man lyckas fixa ihop någonting liknande utan förkunskaper och få det att se bra ut,

Tack.

*EDIT*
Här är så likt jag kan hitta för tillfället, Dock behöver bakgrunden inte va så avancerad.
YouTube - Dancing clouds sunset Intro - After effects template

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Har varit inne på den sidan och klickat mig igenom dom flesta videorna tidigare (även den videon du länka), hittade dock en snarlik effekt (3D lager med kamera "rörelse") som jag kunde använda mig utav men fick de inte och fungera riktigt.

.mov filen är som jag beskrev det i tråden jag skapade, har inte tillgång till den där jag sitter nu, annars kunde jag ha laddat upp den. dock är de inte guds lag att den ska vara identisk med den animationen, men de ska hållas simpelt/stilren (Inga explosioner, lightballs osv.)
En viktig sak är att den ska gå och loopa utan hack eftersom den kommer rulla dagligen på en tv.

Exempelvis det här är nått som skulle kunna funka, YouTube - After Effects Intro HD

Här har vi nått YouTube - Desire (After Effects Text Animation)
Ungefär så men utan alla Ljus effekter och att texten kommer in från höger och hänger lite i mitten med den typen av kamera effekt och sedan försvinner ut till vänster.
Sen tillsammans med texten ska bilder med, (endast motivet på bilderna backgrunden är raderad via PS så att AE bakgrunden syns)

Ber om ursäkt om det blir lite rörigt, men ska fixa fram orginal klippet så ser du lite vad jag är ute efter,
Men att döma av vad jag har försökt beskriva, kan man lyckas fixa ihop någonting liknande utan förkunskaper och få det att se bra ut,

Tack.

*EDIT*
Här är så likt jag kan hitta för tillfället, Dock behöver bakgrunden inte va så avancerad.
YouTube - Dancing clouds sunset Intro - After effects template

Tja, okej, förstår väl på ett ungefär vad du är ute efter. Första videon du länkade till har inte den snubben gjort något alls på, förutom att byta ut texterna i den här prjektfilen: VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals

Det finns ett stort problem med AE, och det är att du inte kan skapa objekt med 3d-djup (förutom typ boxar och sånt, där du helt enkelt använder platta lager och bygger ditt objekt). Alltså går det inte att få en äkta 3d-text utan att först köpa på sig tredjeparts plugin (förslagsvis ProAnimator)
I den tutorial jag länkade till där har han helt enkelt fuskat med att bara lägga på en bevel, som ser ut att vara 3d fast inte är det.

Det som nog är enklast för dig skulle jag tro är att kolla på tutorialn jag länkade till på videocopilot eller hellre den senare varianten, VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals där han gjort om presetet till en plugin och helt enkelt försöka få det att bli så likt det du vill ha som möjligt.

Du kommer inte att hitta något enklare sätt i alla fall, det alternativ du har är att göra det helt själv. Allt som det pluginet gör går att göra själv, och som alltid så har du ju bättre kontroll över saker om du gör det själv från scratch.
Det finns inga hemligheter här egentligen, det är bara att slänga ut dina lager i 3d-rymden och animera dem och en kamera.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen,
Känns som om de kommer ta ett tag lära mig detta. har suttit ett antal timmar nu och försökt få till de.
Så tänkte höra om du eller någon annan skulle vilja göra animationen åt mig,
Jag har som sagt en tidigare version som man kan använda som utgångs punkt, samt all matreal (Bilder) tillhanda håller jag, det ända jag vill få hjälp med är effekterna.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Tack för hjälpen,
Känns som om de kommer ta ett tag lära mig detta. har suttit ett antal timmar nu och försökt få till de.
Så tänkte höra om du eller någon annan skulle vilja göra animationen åt mig,
Jag har som sagt en tidigare version som man kan använda som utgångs punkt, samt all matreal (Bilder) tillhanda håller jag, det ända jag vill få hjälp med är effekterna.

Tack på förhand

Ja tyvärr är det ju så det fungerar, det tar en stund att få kläm på allt. Men hade det inte varit svårt så hade inte jag haft något jobb.
Jag tror tyvärr att jag måste tacka nej till att göra detta åt dig, jag har ganska fullt upp och den lediga tid jag har är jag gärna ledig på.
Kanske att någon annan har lust att hjälpa dig.

Men jag tycker inte du ska ge upp! Testa att skippa den där tutorialn helt och försök göra allt själv, det här behöver inte var så svårt om man inte vill. Du har hängt med på hur man får lager att bli 3d-lager va? Skriv dina texter och gör dem 3d, ändra vyn så att du ser uppifrån och distribuera dem i 3d-rymden, med ganska stora avstånd. Lägg till en ny kamera och börja animera den. Kom ihåg att du måste ha keyframes på både positionen och point of interest på kameran. Tryck på bokstaven C för att ändra kamera verktyg (rotera runt point of interest, flytta i z-led, flytta i x,y-led), och försök att animera kameran så att den åker mellan texterna. Om du börjar på kamran tittar mot svart i början och i slutet kommer det ju funka bra att loopa. Kom ihåg att klicka i att du vill ha motionblur för lite finare rörelser. Klicka i att du vill ha depth of field också genom att toggla ner menyn för kameralagret.
Efter att du har gjort klart kameraåkningen kan du testa att animera positionen på själva texterna också, så att de glider in från svart om du så vill.

Permalänk
Medlem

Hej, har en fråga. Du jobbar med AE right? Som pro använder du dig av Andrew Kramers grejjer någon gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Hej, har en fråga. Du jobbar med AE right? Som pro använder du dig av Andrew Kramers grejjer någon gång?

Videocopilots Action essentials 2 package, är ovärderligt när man spelar in diverse action filmer eller liknanade. Allt finns med där för att göra lyckade effekter, nästan. Om man har flesta utav hans dvd:er kan man göra riktigt bra effekter som hjälper till att framhäva ett bra story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Hej, har en fråga. Du jobbar med AE right? Som pro använder du dig av Andrew Kramers grejjer någon gång?

Skumt, tyckte jag svarade på det här, men tydligen postade jag aldrig.

Hursomhur,
Nja, inte så mycket. Över lag tycker åtminstone jag att man ska försöka hålla sig borta från hans grejjor när man producerar saker för TV och liknande, som folk faktiskt kommer att titta på. Inte för att det är dåliga grejer, men för att så pass många direkt känner igen det. Men hans evolutionpaket kan smyga sig in ibland ändå, när den är väldigt smidig när det rör sig om snabba jobb där man fort måste hitta en lösning som lyfter det hela lite.

Däremot har Optical Flares börjat användas rätt flitigt här på kontoret på sistone.

Hans action essentials-paket är bra, men det är otroligt sällan (åtminsotne för mig) som någon kund faktiskt ber om en explosion eller dylikt. Jag sysslar huvudsakligen med saker mer åt animationshållet.
Det som kan hända är väl att vänner och bekanta vill att man hjälper till med en film eller musikvideo, och då har jag inget emot att använda mig av action essentials, även om det hittils faktistk nästan alltid slutar med att jag inte gör det.

Hans tutorials har jag givetvis lärt mig mycket från, jag skulle dock aldrig få för mig att ta någonting rakt av där (vilket man faktiskt ser förvånandsvärt ofta tycker jag). Dock ska man komma ihåg att det inte på något sätt är han som "uppfunnit" metoderna han använder sig av i sina tutorials, så så vida man inte kopierar rakt av tycker jag inte man ska ge honom någon cred när man använder liknande metoder som honom.

Permalänk
Medlem

Mycket bra tråd måste jag säga. Kommer hjälpa många som har problem eller vill ha tips, etc, inom redigering, animation etc.

/Ollwee

Permalänk
Medlem

Hejsan jag ska hade tänkt göra en video där jag spelar trummor till en låt, lägga upp på youtube. Jag skulle vilja ha ett enkelt program, där man kan lägga in ett snyggt och enkelt intro, kanske ha några efekter när jag spelar. Vill inte ha någon trial på en viss tid, utan något som jag kan använda länge jag vill. Väldigt gärna att det ska vara gratis.

Skulle vara bra om det både går att passa för totala nybörjare men även så man kan avancera lite senare.

Filformat på mina vieos : WMV File (.wmv)

Kan jätte lite om detta^^ har använt flash lite grann och windows redigerings program(som många inte rekommenderar) Vet någon vad det programmet heter?

Edit: jag har strötittat lite på youtube och Pinnacle studio värkar bra, det är dock inte gratis.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om att Lightworks kommer som open source. Jag registrerade mig och fick som svar att de som registrerat sitt intresse kommer få ladda ner programmet 29:e November.

EditShare - The Smart Way to Edit Together - Download

Ur mailet jag fick:

Citat:

Lightworks for FREE ... just in time for the holidays!
It is with great pleasure that we take the first step in the roll out of Lightworks Open Source and deliver the free download to you! On November 29th, the free download will be available exclusively to those who have registered. An email will be sent to you with detailed download instructions.

Lightworks developers have been working day and night to develop a variety of enhancements for the new NLE.

Vad tror ni om detta redigeringsprogram som gratisalternativ?
Förstår heller inte riktigt det där att man ska registrera sig och få det exklusivt om det är open source? Det kommer väl att få spridas fritt när det väl har släppts antar jag? Av deras hemsida att döma så ser programmet ganska så kompetent ut. Men jag gillar inte att de har Quicktime som krav för att kunna installera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag kan tipsa om att Lightworks kommer som open source. Jag registrerade mig och fick som svar att de som registrerat sitt intresse kommer få ladda ner programmet 29:e November.

EditShare - The Smart Way to Edit Together - Download

Ur mailet jag fick:

Vad tror ni om detta redigeringsprogram som gratisalternativ?
Förstår heller inte riktigt det där att man ska registrera sig och få det exklusivt om det är open source? Det kommer väl att få spridas fritt när det väl har släppts antar jag? Av deras hemsida att döma så ser programmet ganska så kompetent ut. Men jag gillar inte att de har Quicktime som krav för att kunna installera det.

Jag känner inte till det här programmet, men av vad jag läser på hemsidan så verkar det vara helt okej tycker jag. Ska nog dra ner det någon gång och testa tror jag.

@Laars
Gratisprogram förutom windows movie maker och iMovie (för mac) har jag inte direkt någon koll på tyvärr. Testa det sin ronnylov snackar om.

Permalänk
Medlem

Hittade denna demo av Lightworks på YouTube:
YouTube - IBC2010: Demo Lightworks Editing Software

Nu får man väl vänta till 29/11 innan man kan ladda ner det som sagt var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hittade denna demo av Lightworks på YouTube:
YouTube - IBC2010: Demo Lightworks Editing Software

Nu får man väl vänta till 29/11 innan man kan ladda ner det som sagt var.

Kollade väldigt väldigt snabbt, men hörde att han nämnde "The keyboard is laid out the same way as an Avid".
Avid är inte det mest användarvänliga programmet och har en rätt skarp inlärningskurva, så risken finns att det här programmet inte kommer vara det enklaste programmet att sätta sig in i.
Men å andra sidan lyssnade jag på typ 3sek av den där videon, så jag kan ha helt fel.

Permalänk

Har köpt mig en Hauppauge HD PVR för att kunna spela in när jag spelar xbox för att sedan lägga upp klippen på Youtube. Jag har sony vegas och undrar lite hur jag ska kunna komprimera videoklippen utan att tappa allt för mycket i kvalitet, är väldigt drygt att ladda upp klipp när man inte har världens snabbaste bredband.
Någon som kan förklara eller hitta någon smidig sida jag där jag kan läsa hur man gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diarrehampus:

Har köpt mig en Hauppauge HD PVR för att kunna spela in när jag spelar xbox för att sedan lägga upp klippen på Youtube. Jag har sony vegas och undrar lite hur jag ska kunna komprimera videoklippen utan att tappa allt för mycket i kvalitet, är väldigt drygt att ladda upp klipp när man inte har världens snabbaste bredband.
Någon som kan förklara eller hitta någon smidig sida jag där jag kan läsa hur man gör?

Som jag sagt tidigare i tråden så är mitt förslag h264. Det funkar bra, ger väldigt små filer med väldigt bra kvallité. Och det är det som youtube kör på, så om du ska upp dit mer klippet så passar det perfekt.

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått nedladdningslänken för Lightworks men tyvärr så är det bara en prebetaversion så det känns inte så intressant (jag hade mycket hellre velat ha en stabil version).

Permalänk
Medlem

Kanske bäst att skriva här istället för att göra en ny tråd.

Då jag är intresseread av program som Sony Vegas, After Effects och sitta o använda dom konstant, dock har jag aldrig haft något eget av det, och kollar man på adobes hemsida är det ju inte billigt någonstans. Är väldigt intresserad och vill använda dessa för filmer man gör i spel eller intros till X saker så vill jag fråga lite.

Finns det någon open-source program som är väldigt likt After Effects ?
Finns det billiga produktnycklar än just adobes hemsida till After Effects ?
Långtids utbildning till just detta området inom göteborgs området? (hittat någon 2 dagars ubildning för 9k vilket inte verkar värt)

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Kanske bäst att skriva här istället för att göra en ny tråd.

Då jag är intresseread av program som Sony Vegas, After Effects och sitta o använda dom konstant, dock har jag aldrig haft något eget av det, och kollar man på adobes hemsida är det ju inte billigt någonstans. Är väldigt intresserad och vill använda dessa för filmer man gör i spel eller intros till X saker så vill jag fråga lite.

Finns det någon open-source program som är väldigt likt After Effects ?
Finns det billiga produktnycklar än just adobes hemsida till After Effects ?
Långtids utbildning till just detta området inom göteborgs området? (hittat någon 2 dagars ubildning för 9k vilket inte verkar värt)

Jag känner inte till någon open-source-variant som fungerar som after effects. Det kan säkert finnas, men jag har aldrig stött på någon.
Däremot skulle kanske Autodesk Combustion skulle kunna vara intressant. Något billigare iaf. Har själv ingen erfarenhet av programmet, men det ska tydligen vara helt okej.

After effects kostar vad det kostar, men om du är student kan du köpa studenversionen som är bra mycket billigare.

Ang utbildning så vet jag faktiskt inte så mycket om det. Själv har jag bara utbildning inom film, men är självlärd inom AE.
Vet att det ska finnas någon KY-utbildning, men har ingen aning om hur bra den är.

Permalänk
Medlem

Soft tråd, synd den är så tom bara.

Är en 19årig gymnasiestuderande kille som har lärt mig en del i After Effects på egen hand och gjort en massa småklipp såsom Videointron till forums å sådant skojs.

Ska söka in på HyperIsland nästa år och gå på deras ettåriga "Motion Graphics" utbildning, ska förhoppninsvis bli trevligt och sedan fixa jobb efteråt, helst i typ London ;p.

Själv har man haft turen att ha fått hela Adobe CS5 av skolan :), så här behöver jag inte punga ut några summor.

Angående KY-Utbildning så finns det den jag ska gå, på en skola vid namn HyperIsland som ska vara en sjukt bra skola.
http://programs.hyperisland.se/programs/motion-graphics/

Väl mött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Soft tråd, synd den är så tom bara.

Är en 19årig gymnasiestuderande kille som har lärt mig en del i After Effects på egen hand och gjort en massa småklipp såsom Videointron till forums å sådant skojs.

Ska söka in på HyperIsland nästa år och gå på deras ettåriga "Motion Graphics" utbildning, ska förhoppninsvis bli trevligt och sedan fixa jobb efteråt, helst i typ London ;p.

Själv har man haft turen att ha fått hela Adobe CS5 av skolan :), så här behöver jag inte punga ut några summor.

Angående KY-Utbildning så finns det den jag ska gå, på en skola vid namn HyperIsland som ska vara en sjukt bra skola.
http://programs.hyperisland.se/programs/motion-graphics/

Väl mött!

Coolt! Kommer du in på HI så, hatten av! Fantastisk skola! Hoppas du vet vad du ger dig in på bara
Tog examen i Compositing i går och är själv väldigt intresserad av Motion Graphics.

Kan lägga upp lite av mina Motion Graphics favoriter som lite inspiration:

http://vimeo.com/22679618

Onezise är givet:
http://vimeo.com/19445801

Även Upperfirst som är belägna i Malmö:
http://vimeo.com/17073918

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Soft tråd, synd den är så tom bara.

Är en 19årig gymnasiestuderande kille som har lärt mig en del i After Effects på egen hand och gjort en massa småklipp såsom Videointron till forums å sådant skojs.

Ska söka in på HyperIsland nästa år och gå på deras ettåriga "Motion Graphics" utbildning, ska förhoppninsvis bli trevligt och sedan fixa jobb efteråt, helst i typ London ;p.

Själv har man haft turen att ha fått hela Adobe CS5 av skolan :), så här behöver jag inte punga ut några summor.

Angående KY-Utbildning så finns det den jag ska gå, på en skola vid namn HyperIsland som ska vara en sjukt bra skola.
http://programs.hyperisland.se/programs/motion-graphics/

Väl mött!

Kul, fick just veta att jag känner hon som är programansvarig och projektledare för motion design-utbildningen.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd måste jag säga
Tänkte höra med dig som har jobbat länge med AE nu, hapone. Hur gick du vidare för att utveckla dig mer med AE? Kan grunderna väl osv och vill ta allt ytterligare till en högre nivå.
Har laddat hem massa AE-dvd:er som jag kollar genom, dock är det mkt man redan kan. Har även dvder för Maya, 3Ds Max, Nuke osv för att utveckla min kunskap och få bredare kunskap om fler program som behövs när man jobbar med VFX. Vilket jag vill jobba med samt videoredigering och color correction.

Har du några tips att ge?

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Tjena!

Jag skulle behöva lite råd och så om hur man lär sig att använda After Effects och Premiere och vad som skiljer programmen åt?

Just nu gör jag nästan allt i AE, alltså både lägger till effekter, ljud, klipper osv. Sen behöver jag lite tips på vad man ska använda sig för format, om jag gör en kort effekt i AE ska jag rendera den okomprimerad och sedan t.ex komprimera den i Premiere?

Sen undrar jag vad som är bästa Video Codecen att använda sig av, alltså om jag gör ett 10s klipp i 720p/1080p ska jag då använda H.264?

Jag brukar rendra ut min final output i antingen Quicktime med Animation eller Quicktime med H.264. Animation blir ganska stort men är inte speciellt mkt compression på. H.264 är mycket liten filstorlek och samtidigt behåller en väldigt bra bild för den lilla storlek det blir av den.

Du kan använda dig utav dynamic link mellan Premiere Pro och After Effects om du använder CS5 och CS5.5. På så sätt kan du skicka projekt mellan bägge programmen utan att behöva rendra ut något och importera i nästa.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Hejsan jag ska hade tänkt göra en video där jag spelar trummor till en låt, lägga upp på youtube. Jag skulle vilja ha ett enkelt program, där man kan lägga in ett snyggt och enkelt intro, kanske ha några efekter när jag spelar. Vill inte ha någon trial på en viss tid, utan något som jag kan använda länge jag vill. Väldigt gärna att det ska vara gratis.

Skulle vara bra om det både går att passa för totala nybörjare men även så man kan avancera lite senare.

Filformat på mina vieos : WMV File (.wmv)

Kan jätte lite om detta^^ har använt flash lite grann och windows redigerings program(som många inte rekommenderar) Vet någon vad det programmet heter?

Edit: jag har strötittat lite på youtube och Pinnacle studio värkar bra, det är dock inte gratis.

De flesta brukar börja med Sony Vegas att redigera i. Programmet har även simpla effekter som man kan leka med om man skulle vilja. Premiere Pro som är mer ett videoredigeringsprogram för proffs är även de ganska simpelt att lära sig. Det kanske ser läskigt ut i början men tar inte allt för lång tid att lära sig grunderna och de saker man behöver för att komma igång Finns mycket bra videos om interfacen osv på YouTube.
För mig också att Premiere Pro kan redigera .wmv-filer. Ingen aning om Sony Vegas dock. Annars finns alltid simpla konverteringsprogram du kan få tag på som kan göra om dina wmv-filer till t.ex. .mov (vilket de flesta brukar redigera i vad jag märkt. Men allt är en smaksak )

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Intressant tråd måste jag säga
Tänkte höra med dig som har jobbat länge med AE nu, hapone. Hur gick du vidare för att utveckla dig mer med AE? Kan grunderna väl osv och vill ta allt ytterligare till en högre nivå.
Har laddat hem massa AE-dvd:er som jag kollar genom, dock är det mkt man redan kan. Har även dvder för Maya, 3Ds Max, Nuke osv för att utveckla min kunskap och få bredare kunskap om fler program som behövs när man jobbar med VFX. Vilket jag vill jobba med samt videoredigering och color correction.

Har du några tips att ge?

Jag är helt självlärd, och har precis som du lärt mig allt jag kan genom tutorials. För att komma upp ytterligare i nivå är det nog bara arbetslivserfarenhet som hjälper. Hur mycket man än tycker sig kunna så lär man sig alltid nytt när man faktiskt jobbar med det. Det blir ett helt annat sätt att se på problemen som dyker upp. Nu ska man inte bara lösa dem, nu ska man göra det effektivt och snabbt och som kunden vill ha det.

Dessutom är det en väldigt stor skillnad när man har en AD och folk som är kunniga inom övriga program att tillfråga och få respons från. Även om jag väl inte är helt tappad bakom flötet när det kommer till det rent grafiska så är jag väldigt långt ifrån framför allt vår AD, men också de andra som helt enkelt jobbat längre.

Har du energin att lära dig framför allt Nuke och Maya så ska du absolut göra det också. Är det just compositing och vfx för film/tv/musikvideo osv du vill pyssla med så är det bra att kunna alla program, även om jag personligen tror att det är bra att specialisera sig på något av dem för att få en spetskompetens juts där.

Så med andra ord, det bästa tipset jag kan ge dig är att försöka få lite jobb. Och då helst jobb på ett kontor, där du har folk runtom dig. Men det är ju också det som är så sjukt svårt, precis som i så många andra jobb så är det kontakter kontakter kontakter som gäller. Om man ser till de nya som kommer in på företaget jag jobbar på så kommer de flesta via en praktik för att sedan få en anställning, och det är nog det enklaste sättet att göra det på också.

Ta dig in på någon utbildning, och kom ihåg att du inte ska gå den bara för att lära dig mer, utan också för att träffa rätt människor. Gå på mingelfester, gå på filmfestivaler och försök i allmänhet att träffa folk som pysslar med liknande saker. Och när det väl är dags för praktik, se till att verkligen ta praktiken seriöst.

Edit: ang minlandet, tänk på att de du vill träffa är ju helst framtida arbetsgivare. Därav filmfestivalerna, för det är ju regissörerna och producenterna du vill lära känna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Angående KY-Utbildning så finns det den jag ska gå, på en skola vid namn HyperIsland som ska vara en sjukt bra skola.
http://programs.hyperisland.se/programs/motion-graphics/

Väl mött!

Har en polare som gått där och han är riktigt grym på Motion Graphics. Är du intresserad och skulle vilja börja jobba med de i framtiden så är Hyper Island ett riktigt bra val måste jag säga. Jag hade gått de om jag var mer intresserad av Motion Graphics än VFX och post production, såsom redigering, VFX, color correction osv. Så jag ska gå Digital Visualisering i Eksjö på Jönsköping's Tekniska Högskola

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home