Permalänk

PS3 och DTS/DD i spel

Hej! Jag har ett 5.1-system hemma, och min PS3 slim kopplad till min receiver via HDMI. Receivern har stöd för 7.1-ljud, men det är ju ganska ointressant idag. Jag märker ju att ljudet fungerar som det ska, och jag får surroundljud i spel men ingen DTS eller Dolby Digital-logo visas i receiverns display när jag spelar.

Det står bara "Multi channel in" vilket brukar indikera att den tar emot 7+1 kanaler. När jag spelar DVD eller Bluray får jag upp logos för t ex DTS eller DTS-HD. OK, det spelar väl ingen roll egentligen så länge ljudet avkodas som det ska men det stör mig ändå att inte rätt logo visas. Går det att fixa på något sätt?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Avstängd

Ta en papperslapp, skriv dit Dolby Digital, klistra dit, problem löst!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk

Några svar som inte är trams?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Spelen är ju realtid och alltså ej komprimerat i något av formaten. LPCM okomprimerat ljud är det som kommer ur dina spel, mycket bättre än både DD och DTS.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Jag tänker bara, eftersom det står DTS eller Dolby Digital på baksidan av spelfodralen. Som sagt, jag är inte oroad över kvaliteten eller dyl, det är bara en störande detalj. Går det inte att fixa (som på Xbox 360) är det så, jag bara undrar.

Edit: Aha, det är en fråga om LPCM/bitstream-inställning. Tack för svaren.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Viktigt att tilläga är att man då såklart får sämre (komprimerat) ljud vid bitstream jämfört med att köra LPCM. att spelen stödjer tex DTS realtids-encoding är ju bra för dem utan HDMI-ingångar på sina receivers.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Jo, precis så! Inget värt att sträva efter med andra ord, men nu vet jag åtminstone!

Visa signatur

Dator.