Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia förbereder grafikkort med dubbla GF104

Permalänk
Melding Plague

Nvidia förbereder grafikkort med dubbla GF104

Rykten surrar om ett nytt grafikkort från Nvidia med dubbla grafikprocessorer, men det handlar inte om fullfjädrade GF100.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

now we talkin *kanske*

till ett humant pris med bra prestanda tack.

Permalänk
Medlem

Jag förväntade mig något värre inget mellanklass dubbelkort.

480 streamprocessorer, 48 ROPs, 384-bit minnesbuss.
Vs
"2x" 256 streamprocessorer, 32 ROPs, 254-bit minnesbuss.

Permalänk
Medlem

priset kommer bli astronomiskt!

hoppas de blir en dubbelmacka! dom är så mycke snyggare.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Segt att de bara klarar av att göra en halvdan macka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det finns någon poäng med detta kort, men vi får väll se vad prestandan blir när det väl kommer.

Det är roligt att reta fanboys från alla läger, och nu en liten nål i nvidia. Nvidia fanboys säger att hd 5970 inte skall räknas och inte skall jämföras med gtx 480 då den har två gpus, trotts att det är ett kort, och visst crossfire och sli har sina nackdelar ibland, men jag undrar om inte nvidia fanboys ändock kommer vilja jämföra denna med single gpu kort bland ATI korten ^^.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag säger ju att dom aldrig kan ta prestandatronen med gf1xx. 5970 kan känna sig ohotad tills dess att de klurar ut hur de ska få in två 470 eller 480 på samma bräda.

Evergreen - Fermi
1-0

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag undrar om det finns någon poäng med detta kort, men vi får väll se vad prestandan blir när det väl kommer.

Det är roligt att reta fanboys från alla läger, och nu en liten nål i nvidia. Nvidia fanboys säger att hd 5970 inte skall räknas och inte skall jämföras med gtx 480 då den har två gpus, trotts att det är ett kort, och visst crossfire och sli har sina nackdelar ibland, men jag undrar om inte nvidia fanboys ändock kommer vilja jämföra denna med single gpu kort bland ATI korten ^^.

Självklart, kortet kan nog prestera ganska bra. Kanske i klass med HD5870, eller bättre. Finns nog ett fint överklocknings utrymme med detta kort. GTX 295 är mer effektiv än GTX 480 och kan prestera bättre. Så skulle inte förvåna mig om denna dubbelmacka har bättre prestanda/watt än GTX 480. Att trimma en GPU ger högre prestanda med bekostnad på effektiviteten. Därmed kan denna sli lösning bli mycket trevlig.

Permalänk
Medlem

Den här kommer spöa HD5970, vara tystare än en mus och billigare än en burgare på McDonalds.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Tror detta är ett sätt för nvidia att få ut trasiga fermi-chip. Nu kan de ju ta två utav de 80% chipen som inte är hela och sätta ihop, så att de fortfarande håller bra prestanda. De bör ha bättre prismarginal på detta kortet än dem riktiga fermi-korten, så att de äntligen kan konkurrera med amd.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Den här kommer spöa HD5970, vara tystare än en mus och billigare än en burgare på McDonalds.

Låter som ett pressmeddelande. Jag tar två!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Låter som ett pressmeddelande. Jag tar två!

hahah så sant... Hur omogna är vissa egentligen? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är roligt att reta fanboys från alla läger, och nu en liten nål i nvidia. Nvidia fanboys säger att hd 5970 inte skall räknas och inte skall jämföras med gtx 480 då den har två gpus, trotts att det är ett kort, och visst crossfire och sli har sina nackdelar ibland, men jag undrar om inte nvidia fanboys ändock kommer vilja jämföra denna med single gpu kort bland ATI korten ^^.

Good point Och således funderar jag lite på vart detta kortet ska passa in hän. Ser man på pris ligger 480 o konkurerar med HD5970, 470 med 5870, och ett 465 verkar vara på gång mot 5850.

Om det är 2 mellanklass GPU som ska tryckas ihop så kan man nästan tänka sig att det är gpu:r i HD5770 klass som ska sättas ihop, kanske 5830, vilket skulle ge ungefär 5870 prestanda + några fps. Ska kortet ligga emellan 470 o 480 då är de tänkt? Lite udda isåfall, 2 GPU korten brukar va dom som tillverkas för att ta prestandatronen O känns nästan som en lite väl liten klyfta mellan 470 o 480 i pris för att klämma in en dubbelmacka för 4400kr där. Kan ju vara som nån sa, göra sig av med trasiga fermi gpu:r.

Vi får se, kommer inte köpa, men kul att spekulera:)

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Good point Och således funderar jag lite på vart detta kortet ska passa in hän. Ser man på pris ligger 480 o konkurerar med HD5970, 470 med 5870, och ett 465 verkar vara på gång mot 5850.

Om det är 2 mellanklass GPU som ska tryckas ihop så kan man nästan tänka sig att det är gpu:r i HD5770 klass som ska sättas ihop, kanske 5830, vilket skulle ge ungefär 5870 prestanda + några fps. Ska kortet ligga emellan 470 o 480 då är de tänkt? Lite udda isåfall, 2 GPU korten brukar va dom som tillverkas för att ta prestandatronen O känns nästan som en lite väl liten klyfta mellan 470 o 480 i pris för att klämma in en dubbelmacka för 4400kr där.

Vi får se, kommer inte köpa, men kul att spekulera:)

Jag tror mer det är GPUer i klass med GT250 som ska sättas ihop. Så gissar på det är prestanda i klass med ett 5850.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Väntar på 500-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Jag tror mer det är GPUer i klass med GT250 som ska sättas ihop. Så gissar på det är prestanda i klass med ett 5850.

Undra vad dom då ska med Gtx465 till. HD5830 kanske?

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

Kul att nåt händer hos nVidia, men om detta är ett steg i rätt riktning tror jag spelar mindre roll. Huvudsaken är att dem vaknat och rör på sig så att det blir lite fart på utveckling och priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Undra vad dom då ska med Gtx465 till. HD5830 kanske?

Den kommer ut nu, GF104 är inte ens officiellt tillkännagiven och enligt ryktena kommer den tidigast sent i sommar. Spekulationerna är att Nvidia bantat bort mycket GPGPU/HPC funktionalitet och gör ett mindre chip anpassat för spel/DX11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Undra vad dom då ska med Gtx465 till. HD5830 kanske?

Det är bara spekulationer. Jag kan inte säga något som är fakta, det är bara vad jag tror.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Såatteh... ett till kort i samma klass som gtx480? Vågar man gissa på att det betyder att gt100 redan är på väg att fasas ut för oss vanliga konsumenter? Att det är billigare att sätta ihop 2st gf104 än att tillverka 1 gtx480?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Såatteh... ett till kort i samma klass som gtx480? Vågar man gissa på att det betyder att gt100 redan är på väg att fasas ut för oss vanliga konsumenter? Att det är billigare att sätta ihop 2st gf104 än att tillverka 1 gtx480?

Nej, GF104 är bantad och inte i samma klass som GF100. Däremot lär den väl vara bättre på spel i ett dubbel-GPU kort (dvs 2xGF104>1xGF100 i spel), annars finns det ingen mening att de gör ett sådant överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

nu kommer alla nvidia fanyboys mäta detta med 5870 och säga att det är bättre. men då kan alla ati fanyboys mäta 5970 mot gtx 480 (som inte nvidia tycker är rättvist)

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Snälla snälla nvidia, klanta inte till priset nu. Det behövs verkligen konkurrens i mellanklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det är bara spekulationer. Jag kan inte säga något som är fakta, det är bara vad jag tror.

same here, bara tankar.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KlosterKatten:

Segt att de bara klarar av att göra en halvdan macka.

Höhö, det var kul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoBb3:

nu kommer alla nvidia fanyboys mäta detta med 5870 och säga att det är bättre. men då kan alla ati fanyboys mäta 5970 mot gtx 480 (som inte nvidia tycker är rättvist)

Så talar en äkta Ati fanboy lool

Sweclockers är nog det enda forum där fanboys nämns..Sitter på flera andra och där är det inte sånt här trams mellan märkerna och fanboys..

Undrar vad medelåldern på sweclockers är typ 11 eller nåt

Själv mäter jag 2 st GTX470 mot ati 5970 och dom ligger typ lika i tester..

men priset på 2 st gtx470 går bort direkt så där vinner ati ändå ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Moderator
Testpilot

nVidia tvingas att gå samma väg som ATi redan har gått in på. Mindre skalära kärnor. Som sagt, ATi har troligtvis haft rätt med att enda vägen att gå är att göra mindre skalbara kärnor, alltså att öka prestanda med hjälp av fler processorer än att göra en monster processor, vi har ju helt klart sett nVidia gör det allra yttersta som är möjligt med dagens fabrikationsprocess. Även om man kan diskutera om de verkligen har lyckats med tanke på att de fick handikappa sina flaggmodeller, 480 kärnor istället för 512.

Om någon av företaget kan lyckas att göra ett kort med en gemensam framebuffer så kommer vi äntligen få se ett stort steg på prestandastegen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

nu kommer alla nvidia fanyboys mäta detta med 5870 och säga att det är bättre. men då kan alla ati fanyboys mäta 5970 mot gtx 480 (som inte nvidia tycker är rättvist)

Vem bryr sig, egentligen? Hur många månader sen var det inte AMD släppte 5870, skulle bara vara konstigt om inte Nvidia släppte ett grafikkort som var bättre efter så här lång tid.

Man kan inte förvänta sig att någon tillverkare skall inneha prestandatronen ett helt år, speciellt inte när det ofta skiljer 4-8 månader mellan de olika tillverkarnas grafikkorts-releaser... Detta gäller både Nvidia och AMD.

När AMD släpper ett nytt kort till hösten (förhoppningsvis) så kommer de troligtvis att ta tillbaka prestandatronen och när Nvidia släpper ett nytt kort återigen, 4-8 månader senare, så kommer dem att ta tillbaka prestandatronen igen från AMD. Varför? Ja, största anledningen är väl troligtvis bara för att man släpper grafikkorten med så stora mellanrum (några månader) och min teori är att man som grafikkortstillverkare vill att det ska se ut så bara för att man skall öka konsumtionen.

Hur skulle det se ut om Nvidia och AMD båda släppte nya kort varje år i augusti? Om någon av grafikkortstillverkarna skulle komma med en lite sämre serie så skulle detta resultera i betydligt sämre försäljning än om man försökte synkronisera sina releaser med den andra tillverkaren, alltså släppa korten 6 månader innan eller 6 månader efter den andra tillverkaren släpper sitt kort. Detta gör att antingen så får man ett kort som är marginellt bättre än den tidigare generationen eller så får man ett kort som är marginellt bättre än den nuvarande generationen.

Om man tänker efter så har ni nog aldrig sett någon grafikkortstillverkare lansera sina kort nästan samtidigt som konkurrenten. Personligen så tror jag att det hade skadat marknaden en hel del, speciellt med tanke på att 2st misslyckade grafikkorts-serier på rad kan ge mycket svåra konsekvenser - vi vet ju hur det såg ut med AMDs kassa när Nvidia hade sin 88xx-serie.

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli intressant att se jämföras med exempelvis 5970. Då kan man ju uppenbart se vilken arkitektur som är mest effektiv. Fermi eller RV870 och om nVidia klarar att slå AMD under 300W.

I dagsläget så hejjar jag nästan lite på nVidia så att det blir konkurrens och prissänkningar. Prisfesten för AMD har hållit lite väl länge nu tycker jag

Hoppas Radeon 6000 kommer snart.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Är inte en stor del av problemet just nu 300W standarden? Det skulle vara intressant att se vad som skulle hända om den höjdes.