Gör mina hårddiskar att min CPU blir "flaskhalsad"?

Permalänk

Gör mina hårddiskar att min CPU blir "flaskhalsad"?

Hej!

Hårddiskar : Samsung SP2504C (systemdisk) 250GB, 7200rpm
Samsung HD753LJ 750GB, 7200rpm

CPU: AMD Athlon II X4 630 2,8GHz

Nu till frågan, gör hårddiskarna att min CPU blir "flaskhalsad"?

Har också: 2GB RAM, ATI 5750 512MB, Windows 7 Ultimate. (Står i signaturen)

Permalänk
Medlem

Är det sata II diskar borde den inte flaskhalsa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThePhotoHead:

Hej!

Hårddiskar : Samsung SP2504C (systemdisk) 250GB, 7200rpm
Samsung HD753LJ 750GB, 7200rpm

CPU: AMD Athlon II X4 630 2,8GHz

Nu till frågan, gör hårddiskarna att min CPU blir "flaskhalsad"?

Har också: 2GB RAM, ATI 5750 512MB, Windows 7 Ultimate. (Står i signaturen)

Enkelt svar ja alla konventionella hårdiskar flaskar väl nästan alla moderna dual eller quadcore processorer.En hårddisk är oftast den svagaste länken i ett modernt system om man inte kör raid givetvis eller med en solid state drive,då blir det nåt annat i datorn som blir den svaga länken.
Jag har själv en intel x25-v 40gig och det var ett fantastiskt lyft som en ren osdisk:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Hedersmedlem

För dig hade det gjort susen med dubbel mängd minne och/eller en SSD

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Laddningstider i spel och program: Ja

FPS, prestanda och flyt i spel: Nej

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Är det sata II diskar borde den inte flaskhalsa?

Ja det är SATA II diskar.

Skrivet av Jalle64:

För dig hade det gjort susen med dubbel mängd minne och/eller en SSD

Att jag behöver mer minne vet jag redan. (men tack iallafall) Jag känner också att SDD är lite för dyra för just mig för tillfället så det blir inte det på ett tag troligtvis.

Tack för alla svar!

MVH

Permalänk
Avstängd

SATA II diskar får ofta skitdålig prestanda i Windows 7 benchmark. Min Samsung 500GB ligger väl på 5.8 poäng av 7.9 möjliga

Skrivet av Sound Shower:

Laddningstider i spel och program: Ja

FPS, prestanda och flyt i spel: Nej

Det beror på, som han själv sa så har han för lite minne. Lite minne och mer swappande till hårddisk och sämre prestanda i spel

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av Hunter(Swe):

SATA II diskar får ofta skitdålig prestanda i Windows 7 benchmark. Min Samsung 500GB ligger väl på 5.8 poäng av 7.9 möjliga

Min hårddisk ligger på 5,5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

SATA II diskar får ofta skitdålig prestanda i Windows 7 benchmark. Min Samsung 500GB ligger väl på 5.8 poäng av 7.9 möjliga

Det beror på, som han själv sa så har han för lite minne. Lite minne och mer swappande till hårddisk och sämre prestanda i spel

windows 7 grejjen mäter inte mekaniska diskar högre än 5.9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aptjack:

windows 7 grejjen mäter inte mekaniska diskar högre än 5.9

Jasså inte, då var ju inte min så dålig trots allt, med det sänker ju overall prestandan. Var har du fått den infon från att det är max 5.9?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Jasså inte, då var ju inte min så dålig trots allt, med det sänker ju overall prestandan. Var har du fått den infon från att det är max 5.9?

från typ 50 poster här på forumet och från mitt jobb, men visst jag har inga "riktiga" källor så det kan ju vara helt fel, men ingen med mekanisk disk har kommit över 5.9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aptjack:

från typ 50 poster här på forumet och från mitt jobb, men visst jag har inga "riktiga" källor så det kan ju vara helt fel, men ingen med mekanisk disk har kommit över 5.9

Nej, jag kollade själv på nätet sedan och det verkar stämma. Läste nånstans att sämre SSD kan ligga runt 5.9 också

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64