Corsair Obsidian 700D

Permalänk

Trodde också att det skulle vara billigare. Kanske en 500 kronor iaf men nu är det väll en hundralapp.. Glad att jag redan har 800D. Känns inte som ett så dåligt köp om nu detta var så jäkla dyrt med.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle2003:

700D har väl gummifästen för hårddiskarna också så den är bättre ur tysthetssynpunkt.
Men jag saknar 3,5" fram för minneskortsläsare, det medföljer inga adaptrar och det fanns inga adaptrar på Corsairs hemsida heller.

Håller med, tycker att en sådan adapter borde finnas, samt frontpanel till 5,25" enheter så man kan få det snyggt utan att behöva mecka med lian-li's saker.

Permalänk
Medlem

en snäppet billigare dörr och avsaknad av hotswap.. det är värt ~200 pix kanske. Vilket stämmer ganska bra med prisskillnaden.

Jag tror 700D vs 800D är tänkt att var en smakfråga snarare än prisfråga.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vem vill titta på en stängd dörr? En dörr som dessutom är ivägen oavsett om den är stängd eller öppen.

Dörren blinkar inte och det står inte Samsung DVD+RW eller nått annat ointressant på den. Varför öppna dörren? CD/DVD använder jag nästan aldrig och datorn sätts på via tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en 800D och är nöjd, dock tycker jag hårddisklösningen här ser skönare ut på 700D, inga lucka där fram som kan åka upp, även om inte jag har problem med det. Det ser lite stabilare ut utan den dock. Sen har jag börjat grubbla på om hostswapen har någon effekt på hastigheten, när jag går över till sata 6gb/s och en nyare ssd om det kommer begränsa hastigheten något. Någon som vet, är min oro obefogad?

Skrivet av Robeliboban:

Mycket stilrenare än 800d

Jasså? Vad gör denna stilrenare?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag har själv en 800D och är nöjd, dock tycker jag hårddisklösningen här ser skönare ut på 700D, inga lucka där fram som kan åka upp, även om inte jag har problem med det. Det ser lite stabilare ut utan den dock. Sen har jag börjat grubbla på om hostswapen har någon effekt på hastigheten, när jag går över till sata 6gb/s och en nyare ssd om det kommer begränsa hastigheten något. Någon som vet, är min oro obefogad?

Jasså? Vad gör denna stilrenare?

Tyckte faktiskt det samma, 700d känns mer stilrenare pga rena släta ytor utan fönster och hotswap lucka. Har ingen nytta av någon av dem. Har aldrig flyttat på diskarna och fönstret känns lite överflödigt.

Gillar chassit skarpt dock men något som är negativt är att den interna sata board för hotswappen på 800d inte klarar av SATA3, så ett setup med MB/HDD med den nyare hastigheten kommer inte att funka i hotswappen. Och något på 700d/800d som är negativt är att högerplåten inte har ett eller flera fästen på mitten av plåten då det kan bukta rätt bra med för mycket kabel i utrymmet.

Permalänk
Avstängd

släpp ett typ 550D eller liknande som är MATX utan fönster, motsvarande antec 300, fast finare såklart..

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Den prisskillnaden var lägre än vad jag väntat mig. Lite synd faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Håller med, tycker att en sådan adapter borde finnas, samt frontpanel till 5,25" enheter så man kan få det snyggt utan att behöva mecka med lian-li's saker.

Tack för det, jag förväntade mig en massa argument emot mig eftersom Corsairs produkter prisas skyhögt på Sweclockers men det det var ju positivt att få medhåll.
Har inbyggd IR i min minneskortläsare med medföljande fjärr till Windows Media Center och det utökar datorns funktion nämnvärt.

EDIT
Denna borde fungera: http://www.deltaco.se/window1.aspx?vItemPicture=ram-1b.jpg&vI...
Men man kan inte köpa från dem som privatperson. Dilemma...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande (sen första bilderna dök upp) att hårddiskmonteringen är slösaktig på utrymmet och har rätt kasst luftflöde... Undrar hur varma diskarna blir om man proppar den?

...

Som jag frågat förut: Varför gjorde de inte såhär istället?

Moddad Corsair 700D @ pici.se

Dvs ett extra hål i botten av lådan så det kommer in mer luft... Och sen tvärställa även undre diskarna så kan man rätt säkert klämma in åtta diskar istället för sex! (med en lite kompaktare montering av fläkten mellan diskarna)

...

Kan väl annars hålla med om att prisglappet mot 800D är för litet...

... och att lådan är bamsestor så det vore kul med midi-och mini-towers i samma serie
(fast jag förstår att de körde en stor entusiastlåda i första hand - lättare att ta betalt där kan jag tänka mig)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att man kan få ett Lian Li chassi för liknande pris är detta ganska illa. Tungt som fan, HDD buren verkar vara mindre bra. Enda trevliga är väl möjligheten att installera en stor vatten kylare men varför ha ett så stort chassi om man man kör vatten rakt igenom. Då kan man få det litet och snabbt.

Hur som helst för dyrt för vad den erbjuder (stämmer överens med resten av corsair utbudet i alla fall (förutom PSUs möjligtvis).

Permalänk
Medlem

Troligen är det dollarkursen som ställer till det med att prisskillnaden inte är så stor.
800DW kom ju när dollarn var låg. 700 kom nu när dollarn är högre.
Men 700:an är ju rätt prisvärd hos Dustinhome, 1995kr/st
CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 700D EATX BLACK - Specifikationer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheep:

en snäppet billigare dörr och avsaknad av hotswap.. det är värt ~200 pix kanske. Vilket stämmer ganska bra med prisskillnaden.

Jag tror 700D vs 800D är tänkt att var en smakfråga snarare än prisfråga.

Ja så är det nog. När 800 kom så va den intressant men jag ville inte ha fönster eller hot-swap. Nu har man ljuddämpat sidoplåtarna och det hade inte blivit så snyggt om man dämpat en 800.

Angående 120mm fläkten som kan monteras vid den nedre hdd-buren så är skruvhålen gängade och för små för att kunna sätta dit en 120mm med vanliga skruvar eller gummiploppar.

Såg att det fanns medföljande specialskruvar som man använder där.

Permalänk
Medlem

någon som vet om en 3radiator får plats i taket i lådan? eller något annat chassi som man kan ha 1-2st 3rads i

Permalänk
Skrivet av matlo:

någon som vet om en 3radiator får plats i taket i lådan? eller något annat chassi som man kan ha 1-2st 3rads i

Ganska många som gjort det, där ibland jag sjävl i datorn i min signatur.

Permalänk

Obsidian 700D

Jag är intresserad av att köpa en supertyst dator. Vad jag inte förstår är:

- Varför mäter in Sweclockers ljudnivån ovanpå chassit med tanke på att (a) de flesta chassin sätter fläktar ovanpå datorn numera; och (b) denna låda är så stor så den kommer att stå på golvet och sitter man på en vanlig stol så hamnar man huvudet snett ovanför chassit.
- Varför ingen information om att modda chassit, dvs att sätta på vibrationsdämpande mattor
- Oklart om angivna ljudberäkningar sker vid en normal situation eller om hela systemet är extremt stressat och därför går på extremt högvarv. Vad är normalsituationen?

Annars är artikeln, som vanligt när det gäller Sweclockers, väl genomförd.

Mvh,

Izzabelle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izzabelle:

Jag är intresserad av att köpa en supertyst dator. Vad jag inte förstår är:

- Varför mäter in Sweclockers ljudnivån ovanpå chassit med tanke på att (a) de flesta chassin sätter fläktar ovanpå datorn numera; och (b) denna låda är så stor så den kommer att stå på golvet och sitter man på en vanlig stol så hamnar man huvudet snett ovanför chassit.
- Varför ingen information om att modda chassit, dvs att sätta på vibrationsdämpande mattor
- Oklart om angivna ljudberäkningar sker vid en normal situation eller om hela systemet är extremt stressat och därför går på extremt högvarv. Vad är normalsituationen?

Annars är artikeln, som vanligt när det gäller Sweclockers, väl genomförd.

Mvh,

Izzabelle

Jag är också ute efter att ljuddämpa ett 700D. Det är helt klart det chassit som har bäst förutsättningar från början. Tjocka plåtar, inga fläktar mot någon ytterplåt förutom på baksidan dit man ändå vill rikta ljudet (för vi kommer inte kunna göra lådan ljudisolerad). Gallret på ovansidan bör man nog lufttäta och så får man plats med massor av ljudabsorberingsmaterial, tom tjocka mineralullsplattor. Sen kan man dämpa baksidan genom att ha dämpning på väggen bakom. Om plåten inte är stum nog kan man limma på bitumenmattor. Där det går är det också bra att ha en luftspalt bakom ljudabsorbstionsmaterialet för större frekvensomfång, gärna 50mm mineralull framför 50mm luft. Klä in mineralullen i tyg för att slippa ha kontakt med det efter moddningen eller köp dyrare material.

EDIT: Ska du ha en DVD-spelare är det nog bäst att ha en extern och lufttäta 5,25" slotarna, om man skall ta det hela vägen.

DVD
Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat ett 700d. Tycker det känns lite onödigt med hotswap utan sata 3 och då jag aldrig kommer använda funktionen så nappade jag på 700d istället.

Sen är jag allergisk mot plexiglas fönster i datorer, usch o blä!!!

Enda nackdelen med chassit är fläktarna man får med, dom flyttar lika mycket luft som min snarkande hund gör på ett dygn...

Permalänk
Medlem

Hur är chassit ljudmässigt jämfört med antec P180-serien?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Ska skaffa mig ett 700D, hur är det med kabeldragningen, behöver man köpa några kablar att förlänga, det följer väl med några? Andra kommenterar eller tips är välkomna