Grubproblem "out of disk" vid nyinstallation

Permalänk
Medlem

Grubproblem "out of disk" vid nyinstallation

Hej!
Får problem med att grub visar felmeddelandet "out of disk" och sedan ger mig rescue-prompt.
Från rescue-prompten kan jag köra set, ls och insmod. Med ls kan jag hitta min partition, vad jag kan se ser värdena på set ut att peka på rätt partition. Försöker jag insmoda något möts jag än en gång av "out of disk".
Detta problem drabbas jag av oavsett om jag försöker installera debian eller ubuntu.
Söker man på google hittar man en lösning om att kommentera bort rader ur grub-configen, vilket jag prövat utan någon lycka.

Nu funderar jag på om jag skulle kunna få min installation att boota utan någon bootloader, rakt genom MBR, är detta möjligt?

Jag bör påpeka att jag kör en något udda konfiguration och felet mycket väl kan uppstå därför. Jag använder en dator till att installera operativet till pcmcia->sd-kort och stoppar där efter pcmcia-kortet i en annan dator.

Datorn som installerar är en laptop med Pentium M, 2GB ram, en intern IDE-disk samt pcmcia-sd-adapter.
Datorn som ska boota är en Thinkpad med 486 DX, 20MB ram samt floppy och pcmcia-sd-adaptern.

pcmcia-sd-adaptern hittas som en ide-kontroller om det spelar någon roll.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Använder du initrd? I så fall är det antagligen så att 20MB RAM är för lite för att hålla initrd-imagen. På ett såpass begränsat system bör du nog kompilera en egen kärna och boota den direkt utan att ta vägen över en root-pivot.
Jag minns för tillfället inte riktigt hur man övertalar Debian att skippa initrd men kernel-package (som jag rekommenderar vid kernel-customisering) har options som styr detta. En titt på man-sidan rekommenderas.

Permalänk
Inaktiv

Ska du boota Ubuntu med 20mb ram? Lycka till Prova Puppy eller DSL...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NakedApe:

Använder du initrd? I så fall är det antagligen så att 20MB RAM är för lite för att hålla initrd-imagen. På ett såpass begränsat system bör du nog kompilera en egen kärna och boota den direkt utan att ta vägen över en root-pivot.
Jag minns för tillfället inte riktigt hur man övertalar Debian att skippa initrd men kernel-package (som jag rekommenderar vid kernel-customisering) har options som styr detta. En titt på man-sidan rekommenderas.

Det kanske kan stämma. Men initrd+kerneln ligger tillsammans på ca 10M.
Grub kanske behöver resten och mer därtill själv? Finns det någon möjlighet att lösa så maskinen bootar utan någon bootloader, finns ingen anledning att ha det för min del.

Skrivet av KlavKalashj:

Ska du boota Ubuntu med 20mb ram? Lycka till Prova Puppy eller DSL...

Ska du inte posta något konstruktivt kring felet behöver du inte posta alls. Det är debian jag försöker få igång, testade en minimal ubuntu server för att se om felmeddelandet var det samma.
NetBSD fungerar också fint på maskinen, men är inte ett operativ jag vill använda för det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Det kanske kan stämma. Men initrd+kerneln ligger tillsammans på ca 10M.
Grub kanske behöver resten och mer därtill själv? Finns det någon möjlighet att lösa så maskinen bootar utan någon bootloader, finns ingen anledning att ha det för min del.

Grub använder inte mycket minne och frigör dessutom detta då den lämnar över exekveringen till kärnan.

Initrd är dock en packad image som expanderas till ett filsystem på tmpfs (om jag minns rätt) vilket gör att det tar mer plats där än på disk. Det kan också vara knepigt att på förhand avgöra vilka moduler som kommer att laddas och det är mycket troligt att en standardkärna drar in saker som du inte behöver. Därför rekommenderar jag att kompilera en egen med stöd för endast det du behöver (och inte som moduler utan inkompilerade). När du har en kärna och ett system som kan boota så kan du alltid lägga till moduler efter behov och tillgängligt utrymme.

Hursomhelst kommer du att bli tvungen att anpassa bootprocessen rätt kraftigt så KlavKalashj har en poäng, det är antagligen enklare att använda en distribution som är gjord för att köras i minimala miljöer.
Jag har kört Debian på maskiner med 32MB men det var (om jag minns rätt) kärnor i sena 2.4-serien och det var inte särskilt kul att jobba med dem.

Är det något speciellt krav som gör att du måste ha Debian eller Linux överhuvudtaget? Jag tycker personligen att OpenBSD är mycket trevligare på klena maskiner.

Permalänk
Medlem

Prövade att installera debian i en virtuell maskin. Grub startar upp även om jag så väljer 4MB ram. Härifrån går självklart inte operativet att starta upp eftersom det inte finns minne nog.
Problemet borde således ha att göra med grub, vilket tar mig tillbaka till frågan, hur sätter man upp en debianinstallation utan grub som bootloader?

Försökt lite att installera lilo från chroot, men det är minst sagt problematiskt.

Genom en del googlande har jag hittat några möjliga lösningar på grubs "out of disk"
"The problem I realised was caused by the bios not having the correct disk size! Hopefully this helps someone"

"had this same problem last night, and I tried to reinstall several times with no luck, each time getting an "Out of Disk" afterwards. (This is with an 80gig drive, which has plenty of room) Each time I went through, I let Ubuntu set up the partitions on the whole drive. This seems to be the problem! Based on info from another post, it seems like specifying partitions yourself solves the problem."

"the size of my Hard drive cylinders is the issue. (I think it's about 1024 or something like that).

Anyway, the solution is, you need to make the first primary partition small, and mount it as your boot directory (/boot). So you'll probably have to format and reinstall your OS again.

The site I read suggested 200MB - 1GB, I made mine 50MB which is still very big. Create your other 2 partitions, root (/) and swap, or however you want them, and continue on."

Så jag ska försöka ominstallera maskinen igen och partitionera själv, så får vi se hur det går.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Det var väl främst att jag tycker Debian är trevligt att jobba med

I hear you, brother!
Egentligen spelar det ingen roll vilken distribution du väljer, Linux är Linux och om det går att få Linux From Scratch att köra på en maskin så går det att få Debian, Ubuntu eller OpenSUSE att köra där. Skillnaden är väl att det kommer att krävas mycket mer jobb för att strippa distributionen eftersom den är byggd att fungera på bred hårdvarubas som möjligt (eller att vara så lätt att installera som möjligt).

Skrivet av adamq10:

OpenBSD har jag faktiskt försökt få igång, men när man bootar det från floppy får man omedelbart felmeddelandet "Err r", har försökt skriva om floppyn många gånger utan att lyckas bättre. Google ger inget vettigt svar på varför jag möts av det felmeddelandet heller.

"ERR R" är ett generellt läsfelsmeddelande från OpenBSDs PBR (Partition Boot Record) som säger att det av någon anledning inte gick att läsa ett block från enheten. Det kan vara din diskettenhet som är dålig eller att OpenBSDs bootdisk inte stödjer den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Prövade att installera debian i en virtuell maskin. Grub startar upp även om jag så väljer 4MB ram. Härifrån går självklart inte operativet att starta upp eftersom det inte finns minne nog.
Problemet borde således ha att göra med grub, vilket tar mig tillbaka till frågan, hur sätter man upp en debianinstallation utan grub som bootloader?

[ubuntu] error:out of disk grub rescue - Ubuntu Forums
I den tråden kan man läsa ett inlägg som säger följande:
"The problem I realised was caused by the bios not having the correct disk size! Hopefully this helps someone"

Vilket inte låter helt otroligt eftersom jag har ett förhistoriskt bios i maskinen, frågan är bara hur man löser det.

Det låter ju som om grub har problem med att se hela det tillgängliga minnet. Om du vill prova med en annan bootloader så är väl lilo det bästa alternativet.

Jag tror dock fortfarande att problemet är initrd.

Permalänk
Medlem

edit: Success! Efter att ha partitionerat om med en separat /boot-partition startar grub precis som det ska. Nu behöver jag förstås kompilera en ny kernel innan maskinen kan starta helt och hållet

Skrivet av NakedApe:

Jag tror dock fortfarande att problemet är initrd.

Uppdaterade där uppe, hittade att problemet kan vara relaterat till biosets detektering av hårddiskvärden. Med tanke på att det är ett SD-kort i en pcmcia-adapter känns detta ganska troligt. Ska ge mig på en fräsch installation med en liten /boot partition och se om det går bättre.

Skrivet av NakedApe:

Det låter ju som om grub har problem med att se hela det tillgängliga minnet. Om du vill prova med en annan bootloader så är väl lilo det bästa alternativet.

Vad får dig att tro det? I min virtuella maskin fungerar grub fint ända ned till 4MB ram, i laptopen jag försöker installera sitter det 4+16MB. Även om bara 4MB-delen skulle hittas borde grub starta.

Försökte även installera LILO via chroot och en vanlig kortläsare, men det var lättare sagt än gjort.

Skrivet av NakedApe:

"ERR R" är ett generellt läsfelsmeddelande från OpenBSDs PBR (Partition Boot Record) som säger att det av någon anledning inte gick att läsa ett block från enheten. Det kan vara din diskettenhet som är dålig eller att OpenBSDs bootdisk inte stödjer den.

Det är ju en thinkpad med 2.88MB diskettenhet, så det skulle ju kunna bero på det. Men debians floppies laddar igång (men hänger sig pga minnesbrist) och NetBSD går också att ladda via floppy, så det känns ju lite underligt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

edit: Success! Efter att ha partitionerat om med en separat /boot-partition startar grub precis som det ska. Nu behöver jag förstås kompilera en ny kernel innan maskinen kan starta helt och hållet

Uppdaterade där uppe, hittade att problemet kan vara relaterat till biosets detektering av hårddiskvärden. Med tanke på att det är ett SD-kort i en pcmcia-adapter känns detta ganska troligt. Ska ge mig på en fräsch installation med en liten /boot partition och se om det går bättre.

Att grub skulle kunna ha problem med en för stor bootpartition betvivlar jag inte. Jag hittar inget just nu men vill minnas att den har problem med partitioner >1024 cylindrar. Dock tycker jag att felmeddelandet är mycket märkligt om det är det som är problemet.

Skrivet av adamq10:

Vad får dig att tro det? I min virtuella maskin fungerar grub fint ända ned till 4MB ram, i laptopen jag försöker installera sitter det 4+16MB. Även om bara 4MB-delen skulle hittas borde grub starta.

Min tanke var att om grub inte ser hela minnesmängden kan det vara därför som minnet "tar slut" när kärnan och initrd laddas. EDIT: Tänkte nog inte hela vägen där, var fast i tmpfs-tänket och likställde minne med disk.

Skrivet av adamq10:

Det är ju en thinkpad med 2.88MB diskettenhet, så det skulle ju kunna bero på det. Men debians floppies laddar igång (men hänger sig pga minnesbrist) och NetBSD går också att ladda via floppy, så det känns ju lite underligt.

Någon har haft det problemet du beskriver när de haft datorn i dockningsstationen, om du har datorn i en sådan så kan det vara värt att testa utan. Annars är väl alternativen att försöka koppla in en CD/DVD-läsare (jag antar att maskinen inte låter dig boota från USB?) eller att boota via PXE om nätverkskortet stödjer det (PXE är ruskigt smidigt när du väl konfat en TFTP-server).

Permalänk
Medlem

Flashminnet som jag bootar i från är bara på 2GB, så jag tror inte att det är för stort för GRUB, snarare är det väl bioset som ställer till det. Men det spelar ju egentligen ingen roll, inga större problem med att ha en separat partition för /boot.

Nu har jag däremot ett annat problem. Datorn hittar inget root-filsystem.

Grub startar, kärnan laddas in och börjar detektera hårdvara. Det sista jag ser innan den söker efter root-filsystemet är att den säger "a pcmcia card has been inserted into slot 1" eller något liknande.
Sen hittar den inget root-filsystem och tar mig till en prompt.

Min gissning är att den inte laddar in drivrutinen för pcmcia-kortet under boot och därför får jag inte heller något root-filsystem i /dev som kärnan kan montera. Går detta att lösa?

Mitt andra problem är när kärnan lämnar mig med en prompt är att jag inte kan skriva någonting på tangentbordet, allt blir till unknown keycodes. Hade jag löst detta hade jag kanske kunnat felsöka lite mer vad som händer.
Värt att poängtera är att tangentbordet fungerar perfekt i GRUB, där jag även kan gå in i kommandotolksläget och skriva osv.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Om du kör debians standardkärna så kan du lägga till moduler som skall läsas in till initrd genom att editera /etc/initramfs-tools/modules och sedan köra

sudo update-initramfs -u

Konsultera man-sidorna för initramfs-verktygen för att se hur du bygger images för specifika kernel-versioner och målfiler etc.

Om du kör en egenkompilerad så har du nog bara missat att kompilera in något alternativt av misstag markerat något som modul.

Jag gissar att även ditt tangentbordsproblem har samma orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NakedApe:

Om du kör debians standardkärna så kan du lägga till moduler som skall läsas in till initrd genom att editera /etc/initramfs-tools/modules och sedan köra

sudo update-initramfs -u

Konsultera man-sidorna för initramfs-verktygen för att se hur du bygger images för specifika kernel-versioner och målfiler etc.

Om du kör en egenkompilerad så har du nog bara missat att kompilera in något alternativt av misstag markerat något som modul.

Jag gissar att även ditt tangentbordsproblem har samma orsak.

Tangentbordsproblemet har även fått när jag försökte boota Debian från floppy. Det enda i tangentbordsväg som jag strippat ur kerneln är layouter för typ tyskland, frankrike etc, ISO Latin 1, UTF8 och andra väldigt default finns kvar.
Vad gäller modulerna är jag ganska säker på att jag inte saknar någon utan att bootsekvensen är sådan att den inte hinner ge kortet någon /dev innan den söker efter root device.

Men jag ska titta på initramfs

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB