Permalänk
Inaktiv

spela mm på linux dator

Hur ser det ut med linux datorer nu för tiden? Kan man köra spel, adobe programmen och annat nyttigt utan problem?

Eller är det bäst att hålla sig till Windows fortfarande såvida man inte har något särintresse för att leka runt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hur ser det ut med linux datorer nu för tiden? Kan man köra spel, adobe programmen och annat nyttigt utan problem?

Eller är det bäst att hålla sig till Windows fortfarande såvida man inte har något särintresse för att leka runt?

När det gäller spel så har den hetaste nyheten senaste tiden varit att Steam kommer till Linux under sommaren.

Adobe programmen vet jag ingenting om, men det är möjligt att de fungerar under Wine. Själv kör jag istället med olika Linux alternativ till programmen som fungerar lika bra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

adobe funkar fint i firefox spel kan däremot fortfarande vara lite jobbigt men många fungerar under wine och sen finns det program som kan instalera spelen med rätt inställningar under wine åt dig.

Adobe - Flash Player 10: System requirements

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hur ser det ut med linux datorer nu för tiden? Kan man köra spel, adobe programmen och annat nyttigt utan problem?

Eller är det bäst att hålla sig till Windows fortfarande såvida man inte har något särintresse för att leka runt?

Kort svar:
Håll dig till Windows!

Lite längre svar:
Klart man kan spela, men inte vilka spel som helst. Det finns såklart spel som Frozen Bubble och Tuxracer och t.o.m. några äldre kommersiella spel, såsom Quake 3 och Neverwinter Nights, men den stora majoriteten av spel kan du glömma. Även om Steam skulle släppas till Linux (bara rykten än så länge) betyder det inte att alla Windows-spel automagiskt kommer att fungera under Linux.

När det gäller Adobe-produkter fungerar kanske vissa av dem med hjälp av Wine, men jag skulle inte vilja påstå att det är "utan problem". Om du inte är så kräsen finns det möjligen fria programalternativ som du kan prova. Om du t.ex. bara använder Photoshop till att redigera röda ögon i fotografier, funkar det alldeles utmärkt med Gimp istället.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Inaktiv

tackar för era svar!

Ilja: som du säger, är nog bäst att jag håller mig till Windows en stund till. Hoppas dock att kunna bryta ut ur Windows imperiet en vacker dag. Men blir lite väl mycket att sätta sig in i om man inte kan köra de program man är van vid.

Hade också funderat på att fixa en vardagsrums dator till tv'n, men kan man inte köra spel
på den så känns lite halva poängen bortblåst

Permalänk
Medlem

Adobes CS serie fungerar inte varken med Wine eller något annat, tyvärr. Äldre versioner fungerar ju klanderfritt. Photoshop 7 m.m.

PlayOnLinux är ju baserad på Wine och den installerar spelen med dom rätta inställningarna och filerna som bjinko sa.

Dock så måste jag säga att jag håller absoult inte med Ilja om att du ska hålla dig till Windows. Dualboot kan vara värt och fundera på. Sen kan du ju kolla på WineHQ:s hemsida för att se vilka spel som fungerar på Linux och hur bra dom fungerar. Med Wubi installeraren så kan du ju installera Ubuntu som en applikation i Windows och starta den därifrån. Det finns ju som sagt flera alternativ att prova på.

Permalänk
Medlem

Iaf så skall nog natural selection 2 komma till linux och Overgrowth

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Skrivet av anon56869:

tackar för era svar!

Ilja: som du säger, är nog bäst att jag håller mig till Windows en stund till. Hoppas dock att kunna bryta ut ur Windows imperiet en vacker dag. Men blir lite väl mycket att sätta sig in i om man inte kan köra de program man är van vid.

Hade också funderat på att fixa en vardagsrums dator till tv'n, men kan man inte köra spel
på den så känns lite halva poängen bortblåst

Om du hoppas på att kunna bryta ur det varför klänger du då fast vid det?
Det är inte så svårt att byta ut hela Adobe CS om man bara känner för det, bråka igång spel i Wine går finfint (men om det är någonting du håller på med i större skala kanske du borde dualboota) och "annat nyttigt" känns väldigt löst och är förmodligen utbytbart.

Du kan inte förvänta dig att byta ut ett helt OS men att allt ska vara likadant.

Man måste våga ta sig ur boet för att kunna flyga...

Permalänk
Medlem

Heroes of newerth har native linux klient 32 och 64 bitars, Dota klon : Heroes of Newerth funkar fint.
SC2 ska tydligen funka under wine, så till hösten kanske det blir en linuxdator helt och hållet då det är det enda jag spelar nuförtiden. HoN och lite sc2

Permalänk
Medlem

Försökte få igång SC2 betan för någon vecka sedan utan lycka i Linux , just nu så måste man patcha wine för att det hela kanske skall fungera fast, det lär nog inte ta lång tid innan SC2 ligger som gold elelr platanium med tanke på hur många det är som kommer vilja spela det i Linux.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Synd att inte Adobes CS serie funkar i linux ...
Blir verkligen less på windows

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -