Permalänk

Vattenkylning med passiv radiator

Tänkte att jag skulle lägga upp mitt system då jag anser att det är allt för få förespråkare för passiva radiatorer. Systemet har varit under utveckling de senaste fem åren då jag skaffade de första delarna till vattenkylningen. Chassit har nog varit med i kanske åtta år men det fyller sitt syfte mycket bra. Målet är att få ett system som är tyst. Det finns alltså inget fokus på att det skall se snyggt ut inne i lådan (hur många gånger tittar man inne i chassit?). Sen är det ju ingen nackdel att det är ganska roligt att mecka.

Komponenter:
Chassi: Compucase CI-6A21
Nätagg: Fractal Design Newton R2 650 W
Moderkort:
CPU: Q9550
Minne: CM3X2G1333C9DHX (2x2GB, DDR3, 1333MHz)
Grafikkort: HD4870, 512MB
Systemhårddisk: 80GB intel M2, SSD
Hårddisk1: Maxtor 120GB
Hårddisk2: Western digital, 500GB
DVD: Optiarc DVD-RW, AD5240-S
Skärm: Fujitsu Siemens, 22" wide

Vattensystem
Pump: Innovatek HPPS, (Enheim)
Radiator: En gammal variant av Konvekt-O-Matic som är ca 35x45cm och har 7st rör.
Kylmedel: Destvatten och lite glykol
Tank: Egenbyggd
GPU-block: Graph-O-Matic Rev 3.0
Syd-brygga: Graph-O-Matic Rev 3.0
CPU: i-COOL rev4.0
Hårddisk x2: HDM L-Pro alufarben

Temperaturer:
Idle Last
GPU 50 65
CPU 33 44
HD1 41 47
HD2 37 42

Last innebär att jag har kört 10min med två instanser av FurMark. Efter det så ligger temperaturerna stabilt.

Kommande arbete:
Nytt grafikkort(HD 4870)
Ny processor Q9550 (x)
Nytt nätagg,Fractal Design Newton R2 650 W (x)
Ny pump, ()
Byta ut slangarna till enhetlig färg (x)

Länkar:
http://www.webshop-innovatek.de/shop/Wasserkuehlung/
http://www.geeks3d.com/20100202/furmark-1-8-0-hot-like-hell-e...

Uppkomna frågor:
Vad har det kostat?
Prylarna har köpts efter hand och som jag skrev tidigare så köpte jag nog pumpen för snart fem år sedan. Skulle tänka mig att hela vattenkylningen har kostat 5000kr vilket ju är ganska mycket pengar. Fördelen är att genom att endast byta hållare för CPU-blocket så blir det mycket små kostnader för en uppgradering. Jag håller mig till grafikkort med lite lägre effekt då jag inte måste spela på bästa upplösningen vilket gör att jag kan använda samma GPU-block i framtiden också.

Hur tyst är det?
Jag har ingen bra fläktkontroll till nätagget vilket gör att det är fläkten där som låter. När jag stryper den till 60% med SpeedFan så är den i princip tyst. Det beshövs ingen mer ventilation i lådan eftersom det mesta av värmen transporteras ut med vattnet. Nästa del som börjar låta är hårddiskarna även att de är inbyggda i lådor(dock ej gummiupphängda).

Vattenkylning med passiv radiator

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk
Medlem

nödvändigt med vattenkylning till det där?

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk

Jag slipper alla fläktar utom den till Nätagget. --> Tyst.
Komponenterna har hängt med i några år så jag är väl medveten om att det inte är något värstingsystem.

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som en riktigt bra dator att ha vattenkylning till, gissar på att du inte spelar utan mer... Ja, vad fan du nu gör på den xD

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av ÖverKlockaN:

nödvändigt med vattenkylning till det där?

vattenkylning är väl verkligen inte bara för entusiaster?
han säger att han vill ha ett tyst system och då är ju vattenkylning perfekt.

OnT: Passiva radiatorer är ju asbra om dom är stora som en bildörr,
ne men gillar iden ju tystare desto bättre.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Tkr det ser ut som ett lyckat bygge! Finns ju småsaker som kan bli bättre, men du har ju lite planer. Ett modulärt nätagg skulle nog kunna göra mkt för din del! Kanske även vattenkyla agget?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Hur tyst är den då? Ungefär vad har vattenkylningen kostat?

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Hedersmedlem

Fräsigt

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

chassit heter Compucase CI-6A21 black har samma själv snyggt annars:)

Permalänk
Skrivet av Jonas-2400:

Hur tyst är den då? Ungefär vad har vattenkylningen kostat?

Vad har det kostat?
Prylarna har köpts efter hand och som jag skrev tidigare så köpte jag nog pumpen för snart fem år sedan. Skulle tänka mig att hela vattenkylningen har kostat 5000kr vilket ju är ganska mycket pengar. Fördelen är att genom att endast byta hållare för CPU-blocket så blir det mycket små kostnader för en uppgradering. Jag håller mig till grafikkort med lite lägre effekt då jag inte måste spela på bästa upplösningen vilket gör att jag kan använda samma GPU-block i framtiden också.

Hur tyst är det?
Jag har ingen bra fläktkontroll till nätagget vilket gör att det är fläkten där som låter. När jag stryper den till 60% med SpeedFan så är den i princip tyst. Det beshövs ingen mer ventilation i lådan eftersom det mesta av värmen transporteras ut med vattnet. Nästa del som börjar låta är hårddiskarna även att de är inbyggda i lådor(dock ej gummiupphängda).

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk
Medlem

Nice, kul med annorlunda byggen.:)

Permalänk
Skrivet av danielbrogren:

Vad har det kostat?
Prylarna har köpts efter hand och som jag skrev tidigare så köpte jag nog pumpen för snart fem år sedan. Skulle tänka mig att hela vattenkylningen har kostat 5000kr vilket ju är ganska mycket pengar. Fördelen är att genom att endast byta hållare för CPU-blocket så blir det mycket små kostnader för en uppgradering. Jag håller mig till grafikkort med lite lägre effekt då jag inte måste spela på bästa upplösningen vilket gör att jag kan använda samma GPU-block i framtiden också.

Hur tyst är det?
Jag har ingen bra fläktkontroll till nätagget vilket gör att det är fläkten där som låter. När jag stryper den till 60% med SpeedFan så är den i princip tyst. Det beshövs ingen mer ventilation i lådan eftersom det mesta av värmen transporteras ut med vattnet. Nästa del som börjar låta är hårddiskarna även att de är inbyggda i lådor(dock ej gummiupphängda).

Härligt att se en som seriöst satsar på ljudlöst iaf. Jag har alltid varit fascinerad av vattenkylning men tog mig bara en bit på vägen nu när jag köpte min senaste dator med en H50 kylare.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

Quasimodo-bygge hahaha,coolt!

Visa signatur

Har datorer nog så jag klarar mej.....eller?

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt me like allot Synd att du inte har dolt pumpen och slangarna mer :/ så du får bara 7/10 lr 3/5 nu med det nya systemet^^ aja snygg iaf

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem

Synd att chassit e så sjukt fult.

Permalänk
Medlem

sätt på 2st antec bigboy på den där radiatorn så blire bra!

Permalänk
Skrivet av contra:

sätt på 2st antec bigboy på den där radiatorn så blire bra!

Köpte faktist hem en 200mm fläkt för jag tänkte sätta dit den så som du skriver. Anser dock att temperaturerna ligger så bra så jag vill inte förstöra ljudnivån med en fläkt. Det är ju ljudnivån som jag vill åt med att använda en passiv radiator.

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk
Medlem

sånt här gillar jag. de måste inte se så jäkla snyggt ut jämt. funkar det bra så räcker det. mer sånt här. bra jobbat.
sitter själv med gammal vattenkylning som bara funkar och funkar. 9 år nu snart som pumpen har gått tex.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av contra:

sätt på 2st antec bigboy på den där radiatorn så blire bra!

Detta är ett bättre alternativ om man inte vill köra passivt. Garanterat låg temperatur.
Aquatuning -Your watercooling and modding distributor - Phobya Stand "Bench Bundle Nova 1080" mit 9x Nano-G 12 Silent Waterproof 1500rpm Multioption und Lüfterkabel Phobya Stand "Bench Bundle Nova 1080" mit 9x Nano-G 12 Silent Waterproof 1500rpm Mult

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning till hårddiskarna? Det låter farligt, tänk på att de inte ska gå så kallt som möjligt utan vanligtvis ligga i 30-50*c spannet.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

kul grej! bra jobbat 5/5

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk

Vattnet kyls av rumstemperaturen så det är ingen fara att hårddiskarna skulle bli för kalla.

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk
Medlem

vad har du för temps idle och load?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

vad har du för temps idle och load?

Temperaturer:
Idle Last
GPU 50 80
CPU 36 60
HD1 30 44
HD2 28 37

Det är helt ok tycker jag. Jag skulle behöva ha ett bättre block till GPUn men jag tycker att det funkar bra. GPU-blocket har jag haft till jmina tre senaste grafikkort, kyler bara processorn alltså inte minnena.

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk

Blir de inte varmare och varmare ju längre datorn står på...?

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Blir de inte varmare och varmare ju längre datorn står på...?

Radiatorn är tämligen stor, täcker ju hela sidan av datorn så det är ganska bra kylning mot luften. Visst blir det varmare med tiden men jag har än så länge inte haft några värmeproblem. Jag spelar kanske en timme i taget och då har det inte varit några problem. Detta är en lösning som är otroligt tyst och det är delar som jag har haft de senaste... 5-7år men flera olika hårdvaror så jag är otroligt nöjd.

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk
Medlem

vet du var man kan få tag på en Konvekt-O-Matic i Sverige?
kanske du har en över?
tack på förhand // Julius