hjälp mig hitta photoshop dator

Permalänk
Medlem

hjälp mig hitta photoshop dator

Hej
Jag letar efter en bärbar dator med 15 tumms skärm, mkt ram, bra processor och rätt stor 500 gb hårddisk.
Den får gärna vara snygg också:) helst ej plastig.
tips?

Vet inte riktigt vilket märke man bör köpa heller? Hade en HP förut som va HELT värdelös. Pajade hela tiden.

tack för svar!

Permalänk
Entusiast

Mina egna erfarenheter som dator-reperatör:

Många stora tillverkare i budget-segmentet tillverkar tyvärr datorer med dålig kvalitet, där antigen det ena eller det andra felet uppstår inom kort tid, såsom glappkontakt, laddningsproblem, artefakter på bildskärmen (p.g.a internt glappkontakt) med mera.
Budgetdatorer från HP, Toshiba, Fujitsu, Dell, Acer kan jag avråda från,då dessa datorer är nått jag själv har på reparation hos mig jämt och ständigt på grund av ovannämda problem.

Märken jag kan rekommendera är Asus, Samsung, Sony, Apple.

Photoshop säger du?
Har du funderat något på en MacBook?
Apples datorer presterar mycket bra och fungerar prima med photoshop samt andra liknande uppgifter.

Men skall det vara en dator med Windows så har jag några rekommendationer för just bildbehandling utan att det skall kosta skjortan: (Mycket minne, stor skärm, Multicore processor)

Inet: (Tyvärr har Inet ett begränsat utbud av bärbara datorer)
Sony Vaio: 15 tum: Sony Vaio VPC-EB1M1E Windows 7 Premium - Inet.se
Samsung: 17 tum: Samsung R780-JS03SE - Inet.se

Personligen rek. jag någon av dessa datorer.
Det är visserligen Multimeida-datorer, men upplösningen i bildskärmen är i alla fall bra och är inte långt ifrån professionella arbetsdatorer som kostar multum.
Sekvencia:
6 000 - 7 000 kronor: Asus K70ID 17.3 tum: ASUS K70ID-TY007V 17.3" HD - Sekvencia
9 000 - 11 000 Kronor: Asus N71V 17.3 tum: ASUS 17,3" HD+ CoreI3 330 4/820GB/NV325/DVDSM/BT/W7HP - Sekvencia

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Ja photoshop. Jag har kollat på macbooks och vill ha en 15 tummare men pengarna räcker inte. Och det känns lite mkt att lägga 15-20k på en bärbar.
För tillfället har jag en imac 27 som jag ledsamt ska säjla i helgen.

Tittar lite på den här PC City - Toshiba Satellite C650-14W

Tros om den? Grafikkort?

Annars är jag intresserad av denna:
PC City - Toshiba Satellite L650-123

Frågan är om den är värd prisskillnaden för mig. Kommer ej spela. Med processorn och ramminnet är intressant

Permalänk

Är inte skärmen intressant? Om du vill ha en riktigt bra skärm med FullHD kolla på Dells datorer:)

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

En dell studio Dells onlinebutik: Bygg ditt system kan bli ännu billigare med 10% rabattkod 0JQ8$BXN6RG7MS

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

tack!
blir nog en dell, synd att de är så fula bara
Beställs på måndag.

Permalänk
Medlem

bore jag köpa i5 eller i7?

Permalänk
Medlem

det skilljer 500 kr mellan i7 och i5.

INTEL® CORE™ i5-520M (2,4 GHZ, 4 TRÅDAR, TURBO BOOST UPP TILL 2,93 GHZ, 3 MB CACHE)

Intel® Core™ i7-720QM Mobile Processor (1.6GHz, turbo up to 2.8GHz, 6MB L3 Cache)

kommer jag merka skillnad om jag tar i7? gör inte så många grejer sammtidigt. typ PS, musik och web.
i7 är segare men har felr kärnor, vad är skillnaden i praktiken?

tack!

Permalänk

i7 är väldigt kvick:) Har en själv:)

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

I7 och i5 kör ungefär samma hastighet om de kör 2 kärnor,
i7 kanske vinner marginellt i PS med 4 kärnor och mer cache trots att den då går långsammare.

Extra kärnor och cache drar mer ström, men i5 är 35W jämfört med 45W (max då)

Den här koden fick jag att dra ner ytterligare 300:- på märkespriset samt 10% (dell förvirrar)
WL6M0XRW$82WB5
Men säg om du fick andra priser en de jag la in i studio-tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

I7 och i5 kör ungefär samma hastighet om de kör 2 kärnor,
i7 kanske vinner marginellt i PS med 4 kärnor och mer cache trots att den då går långsammare.

Extra kärnor och cache drar mer ström, men i5 är 35W jämfört med 45W (max då)

Den här koden fick jag att dra ner ytterligare 300:- på märkespriset samt 10% (dell förvirrar)
WL6M0XRW$82WB5
Men säg om du fick andra priser en de jag la in i studio-tråden...

ack så mkt för all hjälp!
Hur lång tid kan det ta innan jag har den tror ni?

Permalänk
Medlem

Asus k70id-ty007v 17.3"

Funderar själv på en bärbar som jag ska köra photoshop och ev. CAD-program. Blir inget spelande. Bästa kandidaten just nu är ASUS K70ID-TY007V 17.3" HD. Pris ca 7000kr.

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem

Kom gärna med recension på Dell när du får den.

I går bytte de prissättning:
i5 430M / 520M gick upp ~300kr dvs. de bytte från 500 till 320 Gb disk
i7 720QM ligger kvar på samma pris
(priset och rabatter stack lika många hundra åt olika håll)

Dells prissättning har fått mig att skippa köp pga konstiga höjningar tidigare
men nu känns det mest osmakligt att de är så utstuderat oärliga.

Jag hade lagt en beställning på i7 men ångrade mig då det kändes lite för 'hett' med risk för mycket fläktljud - men kommentera gärna om ni har den.

Permalänk
Medlem

haft den nån vecka nu och tycker fläckljudet är ok! Kunde varit lägre men det är inte störande högt.
Trodde dock att tangentbordet skulle vara "backlit" men det var det inte.
Skitjobbigt att den bara har EN(!) usb port. Skulle ha kollat detta nu i efterhand men trodde att alla datorer iaf hade några :S

Övrigt är jag supernöjd!

Permalänk
Medlem

Tack för posten,
Från recensionerna ser jag att det ska finnas en usb-port under cd-spelaren
och du ska också kunna mosa in en usb-kontakt i sata-porten.

Jag får se om priserna dalar upp och ner så kanske jag beställer nästa vecka
(otaktiskt att beställa nu om den kommer på midsommmarafton)
Mina största krav är nog ändå skärmen, och jag tycker inte 1600 som jag har nu
är för mycket - det räcker inte riktigt till två fönster bredvid varandra...

Backlit keyboard verkar bara finnas för UK/Tyskland osv. på ebay
Dell Studio 15 1535 1536 German Keyboard with backlit - eBay (item 170433029560 end time Jul-15-10 00:35:14 PDT) dock ej dokumenterat exakt rätt modell på datorn...
Tyvärr är det ju bokstäverna som lyser och det kan bli rätt förvirrande med fel layout.