Hur fungerar Turbo när man överklockar?

Permalänk

Hur fungerar Turbo när man överklockar?

Vi säger att jag har en 1055T. Den har klockfrekvens på 2,8 GHz. Och i turbomode kan den klocka upp sig till 3,3 Ghz.
Vi säger att jag sedan klockar till 3,2 Ghz. Kommer turbomode då bli 500 MHz högre? Dvs 3,7 Ghz?

Hur många kärnor klockas upp i Turbomode?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Här är en bild på hur AMD Overdrive inställningarna för Turbo ser ut, har inte pillat alltför mycket på dem än. Vissa säger att endast 3 kärnor kan användas till Turbo men inställningarna visar på något annat...

Visa signatur
Permalänk

Utan att pilla i Overdrive.. Hur fungerar det då vid manuell överklockning?
Kan man verkligen ställa in multipel i Turbomode manuellt i Overdrive med en processor som ej är BE?

Vad är det för CPU på bilden? 1090T eller 1055T?
Skumt att det är 200 Mhz HT och 16X multipel och 2,8 GHz. 16*200=3200 Mhz.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Det är +2 multiplar. Dvs bus speed 200x16 = 3200MHz sedan i turbo blir det 200x18=3600MHz.

Klockar du bus speed påverkar detta turbon enligt ovan. Säkrast är att stänga av turbo vid klockning för att sedan vid stabil klock hitta stabil turbo.

De flesta som klockar kör nog utan turbo hela tiden skulle jag tro.

Visa signatur
Permalänk

Okej, ska inte klocka så mycket. Så 222*14=3108 MHz på CPU. 222*9=1998 MHz på HTT och 222*16=3552 MHz på Turbo borde vara en bra riktlinje som inte lär vara svår att uppnå.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

På 1090T så är det en ökning med 2 på multipeln - default: 16 -> 18
På 1055T så är det en ökning med 2.5 på multipeln - alltså 14 -> 16.5
Blir då: 222*16.5=3663 MHz
Men som sagt: Turbon är bland det första man stänger av

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk

Okej, intressant att veta hur det fungerar i alla fall. Blir nog att stänga av om det blir någon överklockning.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag lånar tråden lite, men varför är alla så himla mycket emot funktionerna som man får med? Ifall man överklockar extremt lite som ts, varför bör han slå av turbomode istället för att anpassa den? Går det inte att sänka multipen ifall ökningen skulle vara för mycket, och går det verkligen att ställa in antalet kärnor som klockas upp, eller är det endast en visuell synvilla? Tycker de ger ganska fina möjligheter med att dessutom kunna justera volt på turbomode. Hoppas någon är kunnig att förklara vad som är så himla dåligt med en (enligt mig) väldigt användbar funktion, för det är inte alltid man använder alla 6 cores.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Du måste missförstått mig loie, jag tycker Turbo är bra. Det jag menar är att det är jobbigt att ha på när man håller på att överklocka eftersom man då gärna vill ha så lite "features" igång för att kunna hitta vart det går fel. Cool n Quiet, Turbo etc, kan vara bra att stänga av under tiden man klockar.

När man sen hittat en stabil klock för alla kärnor kan man börja med finliret. Men jag har själv inte orkat pilla alltför mycket på att dels hitta vilka av mina sex kärnor som klockar bäst, och hur många kärnor jag vill köra Turbo core på. Turbo används trots allt inte när alla kärnor är belastade, vid t.ex. benchmark, så för en del kan det nog kännas lite meningslöst i bench-syfte.

I spel kan man nog ha en ganska fin nytta av Turbo Core dock!

Men som sagt, för att förenkla för nybörjare så bör man nog stänga av Turbon...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Du måste missförstått mig loie, jag tycker Turbo är bra. Det jag menar är att det är jobbigt att ha på när man håller på att överklocka eftersom man då gärna vill ha så lite "features" igång för att kunna hitta vart det går fel. Cool n Quiet, Turbo etc, kan vara bra att stänga av under tiden man klockar.

När man sen hittat en stabil klock för alla kärnor kan man börja med finliret. Men jag har själv inte orkat pilla alltför mycket på att dels hitta vilka av mina sex kärnor som klockar bäst, och hur många kärnor jag vill köra Turbo core på. Turbo används trots allt inte när alla kärnor är belastade, vid t.ex. benchmark, så för en del kan det nog kännas lite meningslöst i bench-syfte.

I spel kan man nog ha en ganska fin nytta av Turbo Core dock!

Men som sagt, för att förenkla för nybörjare så bör man nog stänga av Turbon...

Okej. Det låter bra, för när jag inhandlar 1055t så kommer jag inte becha ;), utan använda den i spelande och arbetande syfte (typ konvertering). När man inte kör massa grejor parallellt så kan det kännas skönt att ha en automatisk överclockningsfunktion som får jobbet klart fortare. På det sättet slipper processorn vara högt överklockad hela tiden, vilket sparar ström och gör systemet en aning tystare Det som är läskigt är att ifall inte turboboost multipen inte kan ändras, för då skulle t.ex en överklockning till 3,4 ghz innebära hela 4ghz i turboboost, och 3,6 ännu mer och ifall multipen inte går att ändra nedåt så kommer i alla fall inte jag använda funktionen.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |