Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

svårt att förklara, på ett sätt är det ju beroendeframkallande imed att man får abstinens, men ändå inte.

samma sak med jogging. för vissa människor så är det dock en ren beroendeform.

jag tror det är individuellt, bara för det går över på 2 veckor så betyder det inte att det inte är beroendeframkallande. niktoinist är ju alltid nikotinist

Men försök förklara?

I min värld är koffein beroendeframkallande och kan ge abstinensbesvär pga detta beroende och skulle jag ha fel är det ju bra om jag får ändra den uppfattningen.

Vad menar du med det sista där?

Permalänk
Medlem

Abstinensbesvär är en symptom av beroende, punkt. Sedan kan man skapa egna tolkningar, vilket jonaktiv gör. Vad jag tror han menar är att det helt enkelt finns olika former och nivåer av beroenden.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

japp helt klart olika nivåer

Permalänk
Medlem

Klassa det som narkotika!

Sit back and enjoy the chaos haha.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Klassa det som narkotika!

Sit back and enjoy the chaos haha.

Till viss del är koffein... inte helt fritt.

HHar du för mycket koffein i kroppen kan du åka dit för doping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Till viss del är koffein... inte helt fritt.

HHar du för mycket koffein i kroppen kan du åka dit för doping.

Aftonbladet:
Doping på känt lokalföretag Skatteverket rasar
Precis vid framräknandet av preliminärskatten kom uppgift om att ett av de lokala företagens anställda kan ha haft en ovanligt hög dos av koffein [...] Den anställde, som önskar förbli anonym tills utredning är klar säger sig vara mycket ledsen över beslutet om tillfälligt arbetsavstängning men medger att koffeinnivån kan verka misstänksam [...] Städare hade hittat en odiskad kaffekopp i personalrummet [...] spår av kaffebönor och på datorn länkar till sidor som visar hjur man bygger sin egen kaffekvarn [...]

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Aftonbladet:
Doping på känt lokalföretag Skatteverket rasar
Precis vid framräknandet av preliminärskatten kom uppgift om att ett av de lokala företagens anställda kan ha haft en ovanligt hög dos av koffein [...] Den anställde, som önskar förbli anonym tills utredning är klar säger sig vara mycket ledsen över beslutet om tillfälligt arbetsavstängning men medger att koffeinnivån kan verka misstänksam [...] Städare hade hittat en odiskad kaffekopp i personalrummet [...] spår av kaffebönor och på datorn länkar till sidor som visar hjur man bygger sin egen kaffekvarn [...]

... då skulle dom sett mig när man låg på topp nattveckorna.... typ en kanna kaffe i timmen för att inte ha tid att somna när man inte hade något att göra...

fast konstigt nog blir jag inte piggare av kaffe heller ja somnar hur lätt som helst iaf och har inget problem att inte dricka kaffe på flera veckor i sträck. (har skippat kaffet imellanåt pga ekonomin)

även att jag oftast dricker ett par koppar om dagen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

... då skulle dom sett mig när man låg på topp nattveckorna.... typ en kanna kaffe i timmen för att inte ha tid att somna när man inte hade något att göra...

fast konstigt nog blir jag inte piggare av kaffe heller ja somnar hur lätt som helst iaf och har inget problem att inte dricka kaffe på flera veckor i sträck. (har skippat kaffet imellanåt pga ekonomin)

även att jag oftast dricker ett par koppar om dagen

Med ett par koppar om dagen blir man ganska så van. Att man är trött ändå har väl ändå med att göra att man är trött vilket som och man känner till trötthetssymptomen? Man är van, helt enkelt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Relativ och absolut risk är alltid lika roligt när det gäller såna här rapporter, speciellt om aftonbladet hänvisar till dem och gör förstasida av det. Om vi ser till absolut risk så är det ingen direkt superskillnad. Men visst stämmer titeln, ingen kan säga något annat. Dock kan det vara jobbigt för läsaren om denne inte kan skillnaden mellan absolut och relativ.

Nu är jag inte superinsatt i hur dessa forskningar går till, men 10 000 pers på 10 år kan ju tillåta en mängd felkällor.

Det enda jag syftade på när jag skrev normalt bruk är att man inte stoppar i sig så stora mängder att man närmar sig LD50 för ämnet i fråga. Och jag antar att ett sådant bruk inte är normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Relativ och absolut risk är alltid lika roligt när det gäller såna här rapporter, speciellt om aftonbladet hänvisar till dem och gör förstasida av det. Om vi ser till absolut risk så är det ingen direkt superskillnad. Men visst stämmer titeln, ingen kan säga något annat. Dock kan det vara jobbigt för läsaren om denne inte kan skillnaden mellan absolut och relativ.

Nu är jag inte superinsatt i hur dessa forskningar går till, men 10 000 pers på 10 år kan ju tillåta en mängd felkällor.

Det enda jag syftade på när jag skrev normalt bruk är att man inte stoppar i sig så stora mängder att man närmar sig LD50 för ämnet i fråga. Och jag antar att ett sådant bruk inte är normalt.

Att Aftonbladet inte är den bästa tidningen att snacka om vetenskapliga rapporter är vi nog alla överens om
Helt klart att vissa felkällor spelar roll för förekomsten av cancer, men om dessa felkällor utan tex snus produceras X antal fall av cancer B under tidsperioden Y, så har man nu "provocera fram" ytterligare antal fall av cancer B under samma tidsperiod.
Det du säger är med andra ord helt sant, det finns andra faktorer som spelar in här, men dem kan man nästan påstå ha gjort sitt när de skapar de "naturliga" cancerfallen (dvs de som finns där även i icke-snusargruppen).

Om vi låtsas att det istället för pancreascancer hade varit en betydligt mer förekommande typ av cancer där antalat nyinsjuknande fall per år hade varit 2000 och man i en grupp med tex snus hade fått fram 2500 så hade det varit lättare att ta till sig det än i detta fall där det rör sig om en så pass ovanlig cancer men där antalet fall fördubblades.

Att klassa normalt bruk efter huruvida man kommer upp i LD50 eller ej är väl inget bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Aftonbladet:
Doping på känt lokalföretag Skatteverket rasar
Precis vid framräknandet av preliminärskatten kom uppgift om att ett av de lokala företagens anställda kan ha haft en ovanligt hög dos av koffein [...] Den anställde, som önskar förbli anonym tills utredning är klar säger sig vara mycket ledsen över beslutet om tillfälligt arbetsavstängning men medger att koffeinnivån kan verka misstänksam [...] Städare hade hittat en odiskad kaffekopp i personalrummet [...] spår av kaffebönor och på datorn länkar till sidor som visar hjur man bygger sin egen kaffekvarn [...]

Jösses .. det är ju inte mycket koffein i kaffe om man jämför med vilken "redbull" som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Jösses .. det är ju inte mycket koffein i kaffe om man jämför med vilken "redbull" som helst?

Felaktigt, det är mer koffein i kaffe än i RedBull per volymenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Jösses .. det är ju inte mycket koffein i kaffe om man jämför med vilken "redbull" som helst?

Expressen:
Koffeinstudent får resning Knugahuset rasar
Den tidigare livstidsdömde studenten får resning efter att nya undersökningar visat att studenten inte tagit tillräcklig mängd koffein 4 timmar före omtentan. Vad som tidigare hade gett utslag som koffein visar sig i nya tester vara taurin, ett preparat som ingår i den undergroundpopulära drycken RedBull. RedBull används på samma sätt som kaffe men går att importera från Skåne där den ej är narkotikaklassad. Förtäring av RedBull är inte olagligt, dock är innehav av drycken. Kända taurinmissbrukare använder sig av avancerade nätverk för att det ska vara omöjligt att spåra vem som egentligen har innehavet av den lätta men väldigt vanliga drogen, vilket enligt polis och lärare är ett problem.
- I dagsläget har vi inte medel eller lag nog att åtgärda detta växande problem, säger Andreas Dimestam, polismästare vid narkotikaroteln i Västebottens län. Lärare Oskar Johansson instämmer och menar att eleverna far illa i längden vid ett långvarigt intensivt bruk som vid tentaperioderna. - Vissa elever byter RedBull med varandra som floppydiskar.
Kungahuset rasar och byggs upp igen med hjälp av bidragsgala av Idol-Kevin när regeringen tillsätter en utredning för att komma fram till ett beslutande direktiv om framtida budgetförslag i nästa proposition för att ta an den stundande undergången.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Om vi låtsas att det istället för pancreascancer hade varit en betydligt mer förekommande typ av cancer där antalat nyinsjuknande fall per år hade varit 2000 och man i en grupp med tex snus hade fått fram 2500 så hade det varit lättare att ta till sig det än i detta fall där det rör sig om en så pass ovanlig cancer men där antalet fall fördubblades.

Att klassa normalt bruk efter huruvida man kommer upp i LD50 eller ej är väl inget bra?

Jag är inte utbildad inom medicin (än) så jag ska väl egentligen inte ge mig in i en diskussion som handlar om vad som är okej att ta till sig och inte i en forskningsrapport. Men det exemplet du ger skulle tala mer klarspråk för mig iallafall.

Verkligen inte. Jag skrev bara så för att jag skulle slippa folk som ville hävda att X antal koppar kaffe är dödligt och Y antal prillor är direkt skadligt och därför är kaffe och snus farligt.

Att klassa normalt bruk är som du själv säger, väldigt svårt. Jag ser ofta folk som vill tänja på gränsen när det gäller snus t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag är inte utbildad inom medicin (än) så jag ska väl egentligen inte ge mig in i en diskussion som handlar om vad som är okej att ta till sig och inte i en forskningsrapport. Men det exemplet du ger skulle tala mer klarspråk för mig iallafall.

Verkligen inte. Jag skrev bara så för att jag skulle slippa folk som ville hävda att X antal koppar kaffe är dödligt och Y antal prillor är direkt skadligt och därför är kaffe och snus farligt.

Att klassa normalt bruk är som du själv säger, väldigt svårt. Jag ser ofta folk som vill tänja på gränsen när det gäller snus t.ex.

Klart du ska ge dig in i diskussionen!
Det jag mena är att antalet drabbade kan spela större roll psykologiskt för oss än sett ur signifikanssynpunkt.

Okej, då är jag med angående normalbruket
Folk vill alltid tänja på normalbegreppet kring allt de gör, inte bara snus haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Och vem har lurat i dig det?

Skrivet av Rich:

Vad är detta för märkligt påstående?

Skrivet av davyp3:

Får jag gissa att du är snusare själv och efter att någon yppat denna förträffliga ursäkt för dig att få fortsätta snusa sprider du den lögnen vidare?

Dubbelt så stor cancerrisk för snusare - Startsida - Karolinska Institutet

Nu brukar ju snusare byta prilla hela sin vakna tid så det går inte att jämföra riktigt hur många koppar kaffe vs en prilla snus? en storsnusares superbak?

En vanlig prilla om dagen vs en kopp kaffe på 2dl per dag är nog sak samma även ur cancer vinkeln. Påståendet känns lite taget ur luften från personen som skrev det dock.