Permalänk
Medlem

Köpa ny kamera

Tjenare!

Det är så att jag ska jobba i sommar och tänkte köpa en systemkamera för pengarna för jag vill utveckla mina fotoskills och vill ha en systemkamera. Jag tror inte ja tänker bli så bra att jag kommer bli proffs eller nåt bara ha det som hobby. Jag har testat en del kameror och så lite kött på bena har man. Vilka är det som gäller om man vet lite grunder och vill kunna utvecklas och sen kunna klara sig? En grej som jag vill ha som kanske bara är bagatell är att har geotag eller vad det kallas så man kan se exakt vart man har tagit bilden. Klarar alla kameror att använda gamla objektiv?

Permalänk
Medlem

Finns en del trådar om nybörjarkameror redan, kanske lite onödigt att starta en ny i samma anda...

Vilka kameror är det du har erfarenhet sedan tidigare? Du nämnde ju att du har "kött på bena"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Finns en del trådar om nybörjarkameror redan, kanske lite onödigt att starta en ny i samma anda...

Vilka kameror är det du har erfarenhet sedan tidigare? Du nämnde ju att du har "kött på bena"...

Använt D40, D60, D80, D300, D3, Canon D30 och nån Olympus som jag är osäker på vad den hette.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

En grej som jag vill ha som kanske bara är bagatell är att har geotag eller vad det kallas så man kan se exakt vart man har tagit bilden.

Det finns tillbehör till de flesta märken för att göra sådant, men det smidigaste är nog nästan att göra vad jag gör, nämligen att använda separat gps, spara tracks (i gpx-format) och skriva geotaggarna i efterhand. Eventuellt om jag kommer över en kabel för att skriva det direkt från min garmin när bilderna tas nån gång i framtiden, men det fungerar ganska bra som det är nu i alla fall.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

beror på hur jag får efter jag har jobbat har inte direkt satt någon gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

beror på hur jag får efter jag har jobbat har inte direkt satt någon gräns.

Hög gräns:
Canon EOS 1D Mark IV +Canon EF 28-70mm f/2.8L USM + Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM och ett gäng Canon speedlite 580EX II

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Utan något hum om iaf en ungefärlig budget är det svårt att säga något konkret eg. Ett kit kan gå på allt mellan 3-4 tusen upp till flera hundra tusen och nånstans borde du ju ha en gräns för vad du tycker är rimligt.
Ska man gå utefter att du inte har planer på karriär inom foto så kanske man inte behöver sikta högre än D300 eller 7D vad gäller kamerahus iaf. "Lagom" skulle jag säga är att satsa på en D90, 450/500/550D, 50D eller kanske Pentax K-x. Kitobjektiven är i regel rätt bra (bortsett från Canons 18-55 utan IS.
Detta är ett väldigt bra och prisvärt kit, men det är ju inte säkert att erbjudandet finns kvar när sommaren är slut:
CANON EOS 50D + 15-85 IS KIT - Canon - Rajala Pro Shop

Denna kombination är mycket bra:
Nikon D90 + 16-85/3,5-5,6 VR - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

Till dessa kan man lämpligen komplettera med en telezoom. Canon har en 55-250 IS USM och en 70-300 IS USM som är bra. Nikon har motsvarande 55-200VR och 70-300VR.

Ang. detdär med gamla objektiv så får man väl svara att "det beror på". Beror på vilket system och HUR gamla objektiven är och fall man kan leva med att inte ha 100% kompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Hög gräns:
Canon EOS 1D Mark IV +Canon EF 28-70mm f/2.8L USM + Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM och ett gäng Canon speedlite 580EX II

haha om man ändå hade råd med det. Men säg kamera för runt 7-10-15K

Permalänk
Medlem

Menar du totalbudget med kamerahus, objektiv och tillbehör som minne och gps..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Menar du totalbudget med kamerahus, objektiv och tillbehör som minne och gps..?

japp

Permalänk
Medlem

Nikon GPS-mottagare GP-1 kostar omkring 2300kr hos CyberPhoto

Bara att välja resterande kompatibla Nikon prylar (d5000 och uppåt) för resterande 13000kr. Antar att det är smartast att välja d90 eftersom denna har fler funktioner, fler snabbknappar och inbyggd fokusmotor. Sökaren hos lär också vara bättre i d90 än hos d5000, men hur mkt bättre vet jag icke. Så en d90 tillsammans med Sigma 17-70/2.8-4.0 DC Macro OS HSM kanske funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Nikon GPS-mottagare GP-1 kostar omkring 2300kr hos CyberPhoto

Samtidigt skulle nog jag fortfarande rekommendera en separat, riktig, gps-mottagare istället. Förutom att man antagligen får bättre precision med en sådan (t.ex. garmins etrex HC-serie för ungefär samma pris som en sådan där nikonmottagare) så kan man ju dessutom använda den till att navigera.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Nikon GPS-mottagare GP-1 kostar omkring 2300kr hos CyberPhoto

Bara att välja resterande kompatibla Nikon prylar (d5000 och uppåt) för resterande 13000kr. Antar att det är smartast att välja d90 eftersom denna har fler funktioner, fler snabbknappar och inbyggd fokusmotor. Sökaren hos lär också vara bättre i d90 än hos d5000, men hur mkt bättre vet jag icke. Så en d90 tillsammans med Sigma 17-70/2.8-4.0 DC Macro OS HSM kanske funkar.

Ska man föredra D90 framför en beg D300 eller en D2x?

Permalänk
Medlem

Bortsett att man inte får nån garanti på begagnat så är definitivt en begagnad D300 att föredra framför en D90. D2x är... Rätt gammal. Många har gått från D2x till D300 och tittar inte tillbaka, om vi säger så. Det är ett bra hus, om man ser till själva huset, men D300 är mer avancerad, med nyare och bättre sensor, bättre AF. Med D300 kan man ju dessutom välja om/när man vill ha vertikalgreppet monterat. Med D2x så är man så illa tvungen att ha den extra klumpen vare sig man vill eller inte.
D90 har ju långsammare sekvenstagning och ingen vädertätning osv, jämfört med D2x. Sedan är ju frågan om det spela nån roll för din del. D90 har bättre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem

Nu är jag tillbaka igen jag har kollat in D300s. Jag har testat D300 och den tyckte jag var väldigt skön att hålla i. Jag har testat d80 antar den är lika stor som d90? Jag tyckte själv d80 var liten att hålla. Jag har kollat in Canons 7D som ska vara grym är den nåt att välja framför D300s eller ska jag avvakta och se vad D400n har?

Permalänk
Medlem

D80 och D90 är så gott som identiska vad gäller formfaktorn.
Vad gäller D300(s) vs 7D så är de väldigt lika. Har man objektiv sedan innan väljer man såklart den som har "rätt" fattning. Har man inte det väljer man den vars system erbjuder det man vill ha och/eller den man gillar bäst att använda/hålla i.