AMD tar marknadsandelar från Nvidia

Permalänk
Melding Plague

AMD tar marknadsandelar från Nvidia

Populära diskreta grafikprocessorer gör att AMD knappar in på Nvidia. Radeon-makaren ökar på sina håll med hela nio procentenheter i det första kvartalet 2010.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nvidia kommer få ordentligt med problem om de inte får ut en snabb ersättare till nuvarande Fermi, samt löser problemen med licensfrågan till s1156 och s1366.

Permalänk
Medlem

Coolt.
Det är kul att AMD går framåt

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Som artikeln säger så är det ju riktigt intressant med en 50/50 marknad. Är ju bara win för oss konsumenter

Och ett glas vin + lite spelande är fan en oslagbar kombination. Skål!

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer nog Nvidia ta tillbaka en del av de där procenten när Fermikorten nått ut bättre (när de nya uppdateringarna kommer blir det nog lite uppsving). Förhoppningsvis har det hunnit bli lite prispressning innan de siffrorna kommer ut dock.

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Negima:

Tyvärr kommer nog Nvidia ta tillbaka en del av de där procenten när Fermikorten nått ut bättre (när de nya uppdateringarna kommer blir det nog lite uppsving). Förhoppningsvis har det hunnit bli lite prispressning innan de siffrorna kommer ut dock.

Tillgången är det inget fel på. Däremot är efterfrågan inte så hög pga. prestanda/pris samt hög strömförbrukning -> värme osv. Detta för konsumentmarknaden. På HPC går det bättre för dem dock.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett Radeon 5850, vilket i princip är det första radeonkortet jag köpt sen 9800-serien. (Hade även ett 3750 där emellan, eller vad de nu heter, men skickade tillbaka illa kvickt då det fungerade undermåligt och skaffade ett GF8800GT istället.)

Permalänk
Avstängd

Har inte köpt ett nytt Nvidia kort sedan fx5900 och har då inga planer på det heller. Trivs utmärkt med ATI och deras pris/prestanda.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Tillgången är det inget fel på. Däremot är efterfrågan inte så hög pga. prestanda/pris samt hög strömförbrukning -> värme osv. Detta för konsumentmarknaden. På HPC går det bättre för dem dock.

Jo det var det jag mena, men med de nya uppdateringarna är chansen ganska stor att de går från att vara ganska dåliga för sitt pris till att vara bra för sitt pris. Jag som AMD/ATI-fanboy skulle nog kunna tänka mig att föreslå ett GTX 470 för en person med en budget på ca 3500kr.

Inte så mycket man kan säga egentligen, diskussionen blir nog intressantare om en vecka när vi får se hur mycket uppdateringarna ger.

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Avstängd

Rolig bild, och roligt för AMD att dom växer. Förövrigt till föregående post så skulle jag nog allt rekommendera ett 5870 för folk med en budget på ca 3500kr, det är inga problem att hitta, men ja 470 är ju absolut inte mycket sämre, dom är lika på många sätt. 460 är till exempel ett intressant val vid budget 2000kr.

Permalänk
Medlem

Go AMD! Mot oändligheten!!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

bla bla bla något om att 470 är prisvärt eller något.

HD 5870 > 470, stor marginal men samma pris, 470 presterar snäppet bättre än 5850.

F.ö är bra av AMD att slå nvidia på fingrarna

Permalänk

Ingen är väl direkt förvånad, funderar på när nvidia ska komma med något för laptops. Där har ju ati sedan ett tag tillbaks ingen konkurrens alls, fermi känns lite väl strömtörstig för att funka i laptop eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja Nvidia har verkligen målat in sig i ett hörn då man koncentrerade sig på att få ut något som kunde konkurrera med prestanda men strömförbrukningen har man inte alls brytt sig om och det kommer man få betala för ett bra tag. Det enda man fortfarande har en liten ledning i är när det gäller SLI men den marknaden är så liten att det inte räcker till.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nvidia behöver 28 nm för att kunna göra Fermi prisvärda och tillräckligt strömsnåla men i grunden undrar jag om inte arkitekturen i sig är omöjlig att få riktigt strömsnål. Återstår att se när de nya mid och low-end korten kommer om de inte gör en gammal repris och döper om gamla kort igen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Det här var nästan uppenbart när reviews på gtx 480 och gtx 470 kom. Inte för att påpeka priserna och alla grafikkorts klasser ati redan har ute. Nvidia sköt sig själv i foten med gf100 kan knappast vara prisvärd för dom. Kommer nog aldrig köpa ett 4xx serie kort från nvidia, då får man panga ut 6000kr+ för två st gtx 470 eller 8500kr+ för två gtx 470 bara för att köra trippel skärmar + kanske ett nytt nätagg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaLo:

Ja Nvidia har verkligen målat in sig i ett hörn då man koncentrerade sig på att få ut något som kunde konkurrera med prestanda men strömförbrukningen har man inte alls brytt sig om och det kommer man få betala för ett bra tag. Det enda man fortfarande har en liten ledning i är när det gäller SLI men den marknaden är så liten att det inte räcker till.

På vilka sätt är SLI bättre än CF?

OnT: Föga förvånade. Men till skillnad mot vad de flesta verkar tro, att detta framförallt har att göra med fermis prestanda, så visar siffrorna i artikeln att den huvudsakliga anledningen var att AMD snabbare fick ut sina DX11-kort på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Negima:

Tyvärr kommer nog Nvidia ta tillbaka en del av de där procenten när Fermikorten nått ut bättre (när de nya uppdateringarna kommer blir det nog lite uppsving). Förhoppningsvis har det hunnit bli lite prispressning innan de siffrorna kommer ut dock.

Uppdateringar? Du menar då drivrutiner eller fysiska uppdateringar på framtida produkter?
För en drivrutin kan inte göra ett piss för att förbättra försäljningen utöver att kanske få sålt något enstaka exemplar till aktiva forumstittare - men det är inte mycket av ett sving tillbaka mot de marknadsandelar AMD tagit ikapp. Och sänker Nvidia priserna så har AMD säkerligen ännu bättre förmåga att sänka sina priser under Nvidia's och ändå bjuda på god vinst.

Och vad Nvidia än gör med "Fermi"-arkitekturen så har AMD också nya grejer under utveckling. Så just nu känner jag inte att Nvidia har en chans att ta igen andelarna AMD sprungit iväg med. Det återstår väl kanske att se hur stor grej man gör av Surfplattorna, där Nvidia presenterat olika grafikplattformar medan AMD, vad jag vet, inte riktigt hoppat in än.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abflex:

På vilka sätt är SLI bättre än CF?

SLI skalar bättre så man kan få ut lite mer än vad AMD kan ur två kort. Nu kan detta ändras med en bättre optimerar drivrutin och det skiljer givetvis mellan olika spel men överlag leder Nvidia här.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Phuh. Tur att det finns nån rättvisa här i världen Välförtjänt av AMD, nu har de börjat tjäna på att ha en bättre produkt än konkurrenten.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

Bra, snart kan man köpa en laptop utan skit under plasten.

Sen dom med negativa erfarenheter med byte till ATI från nVIDIA, jag har alltid trott att det varit skitsnack men för någon dag sedan bytte jag farsans (min gamla) GF7800 till en Radeon 4850... fy fan vad sunkigt det blev, seg som skit... visade sig att moderkortet inte stödjer ATI kort lika bra som nVIDIA.. hur kommer det sig? Jo nFORCE dynga på moderkortet.

Nu är det 100% AMD i datorn och det tickar på utav fan, Win7´s "prestanda" test visar 7.6 av 7.9 på allt förutom HDD som är 5.5 på en rig med AMD Athlon II X4 630, Radeon 4850 och 4GB Kingston Hyper KHX1600C9D3/2G... testade med "monsterkortet" GF8800 men det var inte ens i närheten. (kanske för att det inte satt GF vänliga kretsar?)
Så innan gnäll kolla vad ni har i datorn.

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem

Bra jobbat AMD!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv

Frågan är ju hur siffrorna ser ut för Q2 då Fermi lanserades i slutet av Q1 men inte var tillgänglig förrens en bit in i Q2. Klarar AMD även att växa under Q2 så kan man inte annat än berömma företaget.

Offtopic:
Mysig artikelbild, tar det som ett tecken på att jag ska investera i tre HP ZR24w till mitt HD5850.

Permalänk
Medlem

Nu återstår det att se om femri kan förbättra eller stjälpa nvidias konkurrenssituation. Femri är ju dyrare i prestanda / pris än amd och femri ger bara 2 st fungerande blidkontakter ut per kort medan ATI ger 3. Sen är dock marknadsföring och vad som sker en annan sak. Så det blir intressant att se om konsumenter är smarta och ser till pris / prestanda + funktionalitet eller om de går på reklam.

Själv tycker jag nuvarande konkurrenssituation är tråkig. Nvidia satte ingen press alls på marknaden när de släppte sina kort, ATI kan höja sina priser och fortfarande leverera mer prisvärda kort.

Det blir intressant att se om vi får se en ny generation kort på marknaden till hösten / vintern också.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Phuh. Tur att det finns nån rättvisa här i världen Välförtjänt av AMD, nu har de börjat tjäna på att ha en bättre produkt än konkurrenten.

Kunde inte sagt det bättre själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assjack:

Bra, snart kan man köpa en laptop utan skit under plasten.

Sen dom med negativa erfarenheter med byte till ATI från nVIDIA, jag har alltid trott att det varit skitsnack men för någon dag sedan bytte jag farsans (min gamla) GF7800 till en Radeon 4850... fy fan vad sunkigt det blev, seg som skit... visade sig att moderkortet inte stödjer ATI kort lika bra som nVIDIA.. hur kommer det sig? Jo nFORCE dynga på moderkortet.

Nu är det 100% AMD i datorn och det tickar på utav fan, Win7´s "prestanda" test visar 7.6 av 7.9 på allt förutom HDD som är 5.5 på en rig med AMD Athlon II X4 630, Radeon 4850 och 4GB Kingston Hyper KHX1600C9D3/2G... testade med "monsterkortet" GF8800 men det var inte ens i närheten. (kanske för att det inte satt GF vänliga kretsar?)
Så innan gnäll kolla vad ni har i datorn.

Utan källa har jag svårt att förstå hur nForce skulle flaska eller begränsa AMDs produkter. När man byter grafikkort utan att installera om operativsystemet kan det ligga en massa rest-rutiner och dll-filer som inte alls vill spela med ett annat kort. Jag gissar att du installerade om hela datorn när du bytte moderkort, därav prestandaökningen.

vh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Assjack:

Bra, snart kan man köpa en laptop utan skit under plasten.

Sen dom med negativa erfarenheter med byte till ATI från nVIDIA, jag har alltid trott att det varit skitsnack men för någon dag sedan bytte jag farsans (min gamla) GF7800 till en Radeon 4850... fy fan vad sunkigt det blev, seg som skit... visade sig att moderkortet inte stödjer ATI kort lika bra som nVIDIA.. hur kommer det sig? Jo nFORCE dynga på moderkortet.

Nu är det 100% AMD i datorn och det tickar på utav fan, Win7´s "prestanda" test visar 7.6 av 7.9 på allt förutom HDD som är 5.5 på en rig med AMD Athlon II X4 630, Radeon 4850 och 4GB Kingston Hyper KHX1600C9D3/2G... testade med "monsterkortet" GF8800 men det var inte ens i närheten. (kanske för att det inte satt GF vänliga kretsar?)
Så innan gnäll kolla vad ni har i datorn.

Nu säger iofs Win7's "prestandatest" skit och ingenting. Det är väl för närvarande det sämsta testet man kan hitta om man verkligen vill veta hur datorn presterar. (särskilt om man vill ha reda på spelprestanda)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Skönt för AMDs att deras arbete börjat löna sig. Det ska straffa sig om man lanserar sina kort 6+ månader efter konkurrenten och då knappt kan konkurrera prestandamässigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu gäller det bara att Nvidia släpper konkurrenskraftiga kort så priskriget kan börja.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Härligt AMD. Om man släpper de nya korten HD6000 serien redan nu till hösten kommer det sätta rejäl press på Nvidia.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I