Vilket är bäst HD5870 eller GTX 470

Permalänk
Skrivet av motvikt:

Asså vem fan använder linux?
There I said it.

Jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Asså vem fan använder linux?

Typ alla som insett att man kan göra annat än spela spel på en dator

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlbinLoan:

1. Vanliga problem enligt olika forum är att CCC inte ens går att starta
2. Behöver nästan alltid Driver Cleaner för att lösa CCC problem (tänker främst på felloggar i CCC som rensas med hjälp av Cleanern och får CCC sedan att fungera)
3. CCC har nästan alltid haft ett större känt problem vilket innebär att väldigt många har haft svårt att behålla valda och verkställda värden som upplösning i rätt hertz, p eller i upplösningar.
4. Har tidigare varit drygt att försöka ställa in FAN inställningar (fläkten) på grafikkortet via 3'e part program tack vare CCC vilket resulterat till att väldigt många har avinstallerat och installerat ett 3'e part program för att verkställa alla inställningar man vill ha. ATiTool ett känt program som för övrigt fungerar betydligt mycket bättre än CCC och har förmodligen alltid gjort.

Kan nog hålla på ett tag till men ren spontanitet.

Men som jag skrev tidigare så är det inget fel på drivrutinerna under Windows men i Linux har de egentligen aldrig varit bättre än någon annans.

Kan hålla med att det varit mycket just med att en del inte klarar installationen av CCC, och det kunde ju ha gjorts lite smidigare, dock är det ofta SFT som ligger bakom mycket av detta, så visst AMD/ATi har en del att jobba på för att undanröja dessa problem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Fram med siffror eller annat som backar upp ditt påstående om "Wtf, tom Windows-drivrutinerna är bättre hos Nvidia, även om de är mindre överlägsna än i Linux där det egentligen inte går att jämföra allls"

Jag pekade på microsofts egna rapport när du begärde statistisk- fick ett tråkigt svar tillbaka- och nu vill jag gärna se vad du hänvisar till när du menar att Nvidias drivrutiner är bättre.

Va? du får gärna länka till de inlägget, luktar lite fail här lol (dvs du diskuterar med fel person)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Va? du får gärna länka till de inlägget, luktar lite fail här lol (dvs du diskuterar med fel person)

Skrivet av snozan:

"Jag har inte sett, visa? (gärna från 2009 - 2010)"

Du fick se siffror av mig som kom från microsoft.

Du svarade;

Skrivet av snozan:

"Skojar du eller? Lilla vän, ingen kan va så desperat att dom lägger fram "bevis" som helt saknar källa lol, trovärdighet: noll tyvärr. Gör om, gör rätt"

Jag vill gärna se några andra siffror från dig. Tack.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Allvarligt, glöm de där siffrorna från 2007, det är allmänt känt att Nvidia kraschade titt som tätt i Vista när det var nytt. Det var de inte ensamma om, Vista var sjukt buggigt i början framförallt på drivrutinssidan eftersom de hade bytt till en helt ny drivrutinsmodell och hårdvarutillverkarna var extremt långsamma på att lära sig den eller att ens använda den överhuvudtaget. Ljudkort tex var hur många som helst som knappt fungerade alls.

Men nu är det 2010 och i Windows 7 eller Vista med SP2 är det stabilt med både ATI och Nvidia, det ATI har problem med är att CCC inte alltid vill kännas vid aktuell drivrutinsversion så att man kan behöva rensa datorn med driver sweeper/driver cleaner och ccleaner och installera om Catalyst för att det skall fungera korrekt med CCC. Det är inte så att det inte går att få att fungera, för det går det, men det är störande för det tar onödigt lång tid att uppgradera till en ny drivrutin i vissa fall. Ibland fungerar det rakt av, men långt ifrån alltid. Nvidias drivrutin känns som en frisk fläkt att ha att göra med i jämförelse.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Allvarligt, glöm de där siffrorna från 2007, det är allmänt känt att Nvidia kraschade titt som tätt i Vista när det var nytt. Det var de inte ensamma om, Vista var sjukt buggigt i början framförallt på drivrutinssidan eftersom de hade bytt till en helt ny drivrutinsmodell och hårdvarutillverkarna var extremt långsamma på att lära sig den eller att ens använda den överhuvudtaget. Ljudkort tex var hur många som helst som knappt fungerade alls.

Men nu är det 2010 och i Windows 7 eller Vista med SP2 är det stabilt med både ATI och Nvidia, det ATI har problem med är att CCC inte alltid vill kännas vid aktuell drivrutinsversion så att man kan behöva rensa datorn med driver sweeper/driver cleaner och ccleaner och installera om Catalyst för att det skall fungera korrekt med CCC. Det är inte så att det inte går att få att fungera, för det går det, men det är störande för det tar onödigt lång tid att uppgradera till en ny drivrutin i vissa fall. Ibland fungerar det rakt av, men långt ifrån alltid. Nvidias drivrutin känns som en frisk fläkt att ha att göra med i jämförelse.

Men allvarligt. Jag måste få svara på tal och rekapiluera vad som har hänt för en annan medlem utan att någon ska känna sig tvungen att förklara att det är 2010. Jag vet hur det ser ut i dagens läge och jag vet att det inte är några större bekymmer med dagens drivrutiner.
Och som du ser så skrev jag enbart "siffror" för att tydligt visa att den diskussionen var över och att jag nu enbart vill se något annat från medlemmen.

Och inte fan ska man glömma hur företag har agerat tidigare. Nvidia kraschade mest frekvent 2007-2008 i microsoft vista, men löst problemet och har ett bra rykte. Detsamma kan man inte säga att Creative har som hanterade situationen väldigt annorlunda.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Och som du ser så skrev jag enbart "siffror" för att tydligt visa att den diskussionen var över och att jag nu enbart vill se något annat från medlemmen.
.

Väntar fortfarande på en länk till mitt inlägg där ja ska bevisa något för dej, för de har inte skett Eller anser du alla som är olik tänkande dej i en tråd ingå nån slags kollektiv så även om inte jag hävdat något är de min uppgift att bevisa å stå till svars för va någon annan sagt?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Väntar fortfarande på en länk till mitt inlägg där ja ska bevisa något för dej, för de har inte skett Eller anser du alla som är olik tänkande dej i en tråd ingå nån slags kollektiv så även om inte jag hävdat något är de min uppgift att bevisa å stå till svars för va någon annan sagt?

Eftersom du efterfrågade siffror av en annan medlem så var jag vänlig och letade fram dem åt dig. Jag frågade sen om du har några andra siffror att peka på (och med tillföra något till diskussionen). Dock så svarade du istället på ett väldigt sarkastiskt och otrevligt sätt. Det är intressant att du vill kunna sitta och vräka ut dig massor av påståenden (260 stock är ljudlös i load i en annan tråd?) utan som helst belägg samtidigt som du vill ha siffror och hårdfakta av andra medlemmar när åsikterna går isär. Och sen när du väl får det så blir det enbart clowneri av det hela.
Detta är det sista från mig då du klart och tydligt inte vill tillföra något till diskussionen (i ett forum som vi alla delar eftersom vi har liknade intresse).
Adjö.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Fan vad alla snackar om physx.. Har det själv och skulle aldrig välja ett gtx4xx endast för att de har physx.. Enda spelen som faktiskt använder physx ganska bra är mirrors edge, batman och Warmonger. I det flesta physx-spelen så har nvidia betalt speltillverkarna för att ha ett dinglande skynke i början av spelet så att nvidia kan glänsa lite, sen är spelen lika stela (om inte värre) än spelen utan physx. Ett praktexempel på detta är metro 2033.
Verkar som att det är så krångligt att lägga till physx i ett spel så att det inte är värt det.

Sen så körs ju physx flertrådat på cpun i de nyare spelen, vilket gör att ett Radeon + quad-cpu klarar physx nästan lika bra som ett nvidia-kort. Anledningen till att mirrors edge laggar med physx på CPUn (går att köra physx antingen på nvidia-gpu elelr på processorn) är ju för att physx endast körs på första kärnan på processorn, och den kärnan är ju dessutom upptagen med resten av spelet

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Fan vad alla snackar om physx.. Har det själv och skulle aldrig välja ett gtx4xx endast för att de har physx.. Enda spelen som faktiskt använder physx ganska bra är mirrors edge, batman och Warmonger. I det flesta physx-spelen så har nvidia betalt speltillverkarna för att ha ett dinglande skynke i början av spelet så att nvidia kan glänsa lite, sen är spelen lika stela (om inte värre) än spelen utan physx. Ett praktexempel på detta är metro 2033.
Verkar som att det är så krångligt att lägga till physx i ett spel så att det inte är värt det.

Sen så körs ju physx flertrådat på cpun i de nyare spelen, vilket gör att ett Radeon + quad-cpu klarar physx nästan lika bra som ett nvidia-kort. Anledningen till att mirrors edge laggar med physx på CPUn (går att köra physx antingen på nvidia-gpu elelr på processorn) är ju för att physx endast körs på första kärnan på processorn, och den kärnan är ju dessutom upptagen med resten av spelet

Det du dock glömmer är att många betalar gärna en smula mer för att försäkra sig om att dom får det lilla extra. Spelar ingen roll hur och varför, nvidia har samarbete med många spelutvecklare till PC och det finns alltid folk som betalar lite extra för sådant. nvidias logga är mer än en logga. Du är försäkrad om att ditt nvidia kort komemr fungera bra och i vissa fall ha grafik och detaljer som du inte får med ett ATi kort. T.ex. Battlefield: BC 2 ett högt uppskattad spel på detta forum, ATi användare fick komma in sist i banor när det skulle laddas flera månader efter release av spelet.
Som sagt hur och varför är irrelevant för dom flesta som inte är fanboys.

EDIT: Med detta sagt hade jag idag valt ett ATi kort, pga. strömslukande fermi och för få titlar med PhysX. Just saying.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Eftersom du efterfrågade siffror av en annan medlem så var jag vänlig och letade fram dem åt dig. Jag frågade sen om du har några andra siffror att peka på (och med tillföra något till diskussionen). Dock så svarade du istället på ett väldigt sarkastiskt och otrevligt sätt. Det är intressant att du vill kunna sitta och vräka ut dig massor av påståenden (260 stock är ljudlös i load i en annan tråd?) utan som helst belägg samtidigt som du vill ha siffror och hårdfakta av andra medlemmar när åsikterna går isär. Och sen när du väl får det så blir det enbart clowneri av det hela.
Detta är det sista från mig då du klart och tydligt inte vill tillföra något till diskussionen (i ett forum som vi alla delar eftersom vi har liknade intresse).
Adjö.

LOL ursäkta? Du har fortfarande INTE länkat eller gjort en quote av de inlägget du påstår mej skrivit...

Du är allt för bra för att vara sann lol

Oki då är jag väl döv då eftersom jag inte vet hur mycket ett GTX 260 låter i load.

De är du min vän som om å om igen står för clownerierna i dennna tråd

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

seriös 3D är inte ATI något alternativ, tyvärr.

Vad fan snackar du om?

Skrivet av the squonk:

Där kröp det alltså fram till sist, det var ett urgammalt kort du använt, och det skrev jag ju också att de fungerar. Inte bra, men de fungerar. Men hur kul är det när drivrutinerna ständigt släpar 2 år efter.

Det var grafikkortet jag hade innan mitt HD5850, som också funkar nu. Så alltså har alla atikort jag använt fungerat bra i Linux. Hänger du med?

Skrivet av emerlu:

"Tickar på som satan" tolkar jag som helt problemfritt.

Helt problemfritt är exakt vad jag haft.
Sedan att majoriteten inte har samma tur är ju jättetråkigt.

Skrivet av the squonk:

seriös 3D är inte ATI något alternativ, tyvärr.

Det här är absolut skitsnack. Det andra kan jag ge dig men det här är nog en av de mest seglivade myterna någonsin

Skrivet av Ratatosk:

Vad gäller ATI för Linux vet jag för lite och kan inte uttala mig om saken.
Men vad gäller ATI:s drivrutiner för Windows är det för det mesta Nvidiaägare som gnäller om ATI:s drivare.
Tror fan att man får problem om man försöker slänga in en ATI drivrutin på ett Nvidia-kort.
Varit mycket snack om ATI fanboys på forumet på senare, men att prata bajs om en drivrutin, till ett kort som man inte ens äger, är väl att vara fanboy så in i helvete.

Exakt min poäng, jag sitter inte och snackar skit om nvidia's drivrutiner och förutom musbuggen as well as svart blinkande skärm vid 9.10 så har jag haft noll problem. Jag har inte haft problem med nvidia heller, så...

Skrivet av IntelGeForce:

jag har rätt att tycka och säga exakt vad jag vill så länge jag inte kränker någon utan du svarar otrevligt.

Att vara otrevlig är ingen brott mot reglerna, men påhopp är.

Skrivet av IntelGeForce:

På ett 5970 sitter det 2 st gpu på ett och samma kort det är det jag snackar om

Ja, men det är fortfarande mer kraftfullt, svalare, käkar mindre ström, och är tystare, något 2xGPUkort inte brukar vara. Du kollar för mycket på antal istället för den väsentliga informationen.

Skrivet av IntelGeForce:

, att om nvidia skulle göra ett t.ex gtx480x2 (som gtx295) så skulle den mörda ati 5970.

Den skulle även dra mer än dubbelt så mycket ström och idla på runt 130 grader celsius.

Skrivet av IntelGeForce:

och sen priset kan ju inte någon av oss veta va det ligger på med tanke på att nvidia inte haft sina ljusaste tider just nu

du har rätt, den skulle ligga under gtx480!!11!11

Skrivet av IntelGeForce:

och många som klagar på för högt pris så tror jag faktiskt inte dom sätter så jävla högt pris som du snackar om (11000kr du får fan ge dig)

5970 kostar ungefär dubbelt så mycket som 5870, med samma matematik kan du räkna ut gtx480's dubbelpris.

Skrivet av IntelGeForce:

dom har varit med så pass länge i branchen att dom tänker till lite innan dom pris sätter. du såg la hur dom vände steken i gtx200 serien mot hd4000 serien.

Du bevisar min poäng åt mig, tack! GTX200-serien var extremt överprissatt först.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Det är bra att du inte har några problem med ATI i Linux, lustigt nog har nästan alla andra det. Problem. Förmodligen väldigt mycket SBS där ute ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelGeForce:

På ett 5970 sitter det 2 st gpu på ett och samma kort det är det jag snackar om, att om nvidia skulle göra ett t.ex gtx480x2 (som gtx295) så skulle den mörda ati 5970...

Detta är en fruktansvärt dum diskussion, vem bryr sig om hur många kärnor det är? Det som spelar någon roll är ju pris/prestanda...

Om ett företag skulle släppa ett fyrkärnigt grafikkort för 3000:- som drar lika mycket ström som 5770, presterar som två gtx480 och har "alla finnesser", skulle du då anse att det är värdelöst och inte går att jämföra andra kort i samma prisklass?

Skrivet av IntelGeForce:

...nvidia har alltid och kommer alltid vara det bättre grafiktillverkarna.

Och där bevisar du att du antingen inte är särskilt kunnig alternativt är väldigt ignorant vilket medför att man inte bör ta det du säger på allvar.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Det är bra att du inte har några problem med ATI i Linux, lustigt nog har nästan alla andra det. Problem. Förmodligen väldigt mycket SBS där ute ...

Har bara haft nvidia innan och hade mer problem med det i Linux än vad jag haft med detta kortet. Dock kör jag endast Win7 nu.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Tycker tråden börjar spåra ut ganska mycket. Väldigt mycket påhopp och skit som slängs fram och tillbaka.
Skärp er nu!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Swec kan snart byta namn till "ATIclockers.com"

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Swec kan snart byta namn till "ATIclockers.com"

För att ungefär halva tråden prisar AMD och den andra Nvidia? Logiskt.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Om du bara ser till denna tråden, kanske, men ser du till andra trådar på Swec så är det nästan tabu att säga något gott om Nvidias produkter just nu.

Så fort någon(av misstag) råkar göra det kommer det omedelbara svaret att "HD5870 är mycket bättre, snabbare, svalare, drar mindre ström och framförallt är den svaret på svälten, världsfreden, meningen med livet och allt dessutom får man fler tjejer med ATI i burken"

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om du bara ser till denna tråden, kanske, men ser du till andra trådar på Swec så är det nästan tabu att säga något gott om Nvidias produkter just nu.

Så fort någon(av misstag) råkar göra det kommer det omedelbara svaret att "HD5870 är mycket bättre, snabbare, svalare, drar mindre ström och framförallt är den svaret på svälten, världsfreden, meningen med livet och allt dessutom får man fler tjejer med ATI i burken"

Jag hade haft ett GTX470 i min burk om den var prisvärd i jämförelse. Jag är 100% kappvändare och bryr mig inte ett skit om märket i sig.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag hade haft ett GTX470 i min burk om den var prisvärd i jämförelse. Jag är 100% kappvändare och bryr mig inte ett skit om märket i sig.

Samma här. Jag köper det mest prisvärda, men det går inte att köpa ett nytt HD5870 för 3200Kr och dessutom är det tveksamt om det går att få igång i Linux. Det går definitivt inte i en dist som befinner sig under utveckling, vilket är det jag oftast använder. Så, GTX470 it is.

Som du ser kan man ha olika bevekelsegrunder. I ditt fall är det snabbast/snabbast, jag vill ha lite mer

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Om ett företag skulle släppa ett fyrkärnigt grafikkort för 3000:- som drar lika mycket ström som 5770, presterar som två gtx480 och har "alla finnesser", skulle du då anse att det är värdelöst och inte går att jämföra andra kort i samma prisklass?

I would be all over that card

Nä men att jämföra 480 med 5970 idag är väl både rätt och inte. Det är rätt för att de är Nvidias bästa kort och de kostar nästan lika mycke, men Nvidia planerar att släppa en dubbelmacka, så vad ska då 480 jämföras med? Då kommer de att jämföras med 5870. Man får jämföra dessa kort hur man vill, jag jämför dom iaf

465=5830
470=5850
480=5870
495(?)=5970

Vill man ha prisvärdighet så kan man göra de enkelt, flytta upp Radeon-korten ett steg, men de är så här korten ska stå emot varandra om varje kort ska ha en motståndare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

...Vill man ha prisvärdighet så kan man göra de enkelt, flytta upp Radeon-korten ett steg, men de är så här korten ska stå emot varandra om varje kort ska ha en motståndare.

Men alla kort måste inte ha en direkt motståndare. Nästan alla konsumenter har en begränsad budget och då gäller det helt enkelt att få så mycket som möjligt för pengarna, alltså konkurrerar kort i samma prisklass mot varandra.

Är man ekonomiskt oberoende (eller iaf har en stor budget) så tittar man ju bara på vad som är det bästa som går att få. Ska man ha ett kort är då 5970 bäst, dock så presterar ju 480 i SLI bättre. Ett "480x2" skulle antagligen smiska ett 5970 men dessutom kosta mer, det skulle alltså vara i en prisklass för sig.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köpa ett 7600gs

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om du bara ser till denna tråden, kanske, men ser du till andra trådar på Swec så är det nästan tabu att säga något gott om Nvidias produkter just nu.

Så fort någon(av misstag) råkar göra det kommer det omedelbara svaret att "HD5870 är mycket bättre, snabbare, svalare, drar mindre ström och framförallt är den svaret på svälten, världsfreden, meningen med livet och allt dessutom får man fler tjejer med ATI i burken"

Bah. Det är väl inte tabu att säga något gott om Nvidia. Men att tro att det är ok att det går att vräka ut sig dumheter och osanningar utan att någon ifrågasätter är lite naivt.
Just nu är sweclockers ATI vänliga i och med att företaget har slagit sig ur en tung situation samtidigt som företaget erbjuder sig produkter som vi konsumenter anser vara prisvärda. Är Gtx serien helt ur leken? Absolut inte eftersom de ge ger prestanda (physX, bättre minimum fps) och andra roliga saker (Cuda?) som inte ATI korten kan ge. Dock för en liten högre summa.

Samtidigt tror jag att det funkar bättre att fråga ragget på krogen om denna vill se mitt 5970 än om jag hade ett 480 i burken. Det är ett faktum

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Det här testet var rätt intressant.

PC Perspective - Galaxy GeForce GTX 465 1GB Review - NVIDIA lowers Fermi cost of entry

465's resultat var tämligen identiskta med 5850's. I 1680x1050 verkade 465 ha ett marginellt övertag, iaf i vissa spel, och 5850 var bättre i 2560x1600.
De nya drivisarna för Fermi är ju bättre, helt enkelt.

Personligen hade jag nog gått på 5850, då jag spelar med höga upplösningar.

EDIT:
Jag tycker Nvidia mot ATI-diskussionen är lite löjlig.
Just nu verkar AMD ha övertaget, men det lär väl svänga.

Jag påminner mig av R600 vs G80 (2900 vs 8800).
ATI släppte ett halvår efter. Deras kort drog mer och presterade liksom 8800GTS 320 i flera spel trots att 2900XT kostade över 1kkr mer. Conclusion - Radeon HD 2900 XT vs. 320MB 8800 GTS | [H]ard|OCP

Dock så lyckades ju uppenbarligen AMD slå tillbaka. Vi får se hur det blir i framtiden.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem

Ska snart köpa ny burk. Sysslar inte med spel. Ska använda datorn till att arbeta med olika 3D-program såsom Maya tex. Och photoshop, After Effects osv. Jobbar i windows. Eftersom rendering verkar gå åt GPU rendering i framtiden vill jag ha ett fint grafikkort.

Vilket kort ska jag välja?

Permalänk

Svår fråga att svara på. Vad är du beredd att betala? Hur är du som användare? Anser du dig själv vara amatör? Proffs?

Finns ju allt från 1500 till 250.000kr.

Sedan styrs det väldigt mycket från din övrig hårdvara. Vad hade du tänkt att du skall köpa för någonting till resterande datorn?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.