Permalänk
Medlem

Studera IT på högskola

Tjena.
Går IT-utbildning på gymnasiet nu (första året), d.v.s. börjar tvåan till hösten. Har börjat fundera mycket på att läsa vidare på högskola, har i princip bestämt mig för att jag ska göra det. Dock vet jag inte vilken utbildning jag vill gå inom IT. Någon form av programmering utesluter jag. Inget som är jätteinriktat på nätverk är heller intressant. Så jag letar efter hurdan utbildning jag vill gå och vad jag vill göra. Såklart har jag lång tid kvar och man kan ändra sig en hel del, men vill gärna skaffa ett perspektiv redan nu. Har inte kollat så mycket på skolor, mest BTH och det verkar ju grymt bra. Tipsa gärna om andra bra skolor som inte ligger för långt upp i landet samt har internat.
Men som sagt, vill ha tips på utbildningar på kanske 2-3 år. Ingen programmering, inte så mycket nätverk, utan annat utöver detta.

Visa signatur

// Jocke

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Skulle vilja fråga vad det är som lockar dig till en IT-utbildning och varför du vill läsa det? Ur någon aspekt kommer du någon gång att stöta på programmering och det kommer säkerligen ingå i ditt arbete att förstå på någon nivå. Varför är programmering och nätverk uteslutet? IT är mycket stor del mjukvara och det är svårt att komma undan. Det som återstår är väl hårdvara och då är det mycket elektronik och matte.

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt jobba med inom IT som inte innefattar kunskaper i någon form av programmering eller inom nätverk, och som kräver eftergymnasial utbildning?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Han kan ju alltid läsa datavetenskap och inrikta sig på HCI och relaterade ämnen. Dock kommer han fortfarande få läsa en hel del programmering.

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem

Jag tror också det blir svårt att undkomma programmering helt vid en teknisk utbildning på högskola/universitet.

Vad är det för ämnen ni studerar på gymnasiet? Vad är som är intressant och du gillar med de ämnena?

Permalänk
Hedersmedlem

Blev inte mycket till respons ifrån TS här?

Permalänk

Här började jag skriva en satirisk kommentar kring en ekonom som inte ville läsa matematik. Sen insåg jag ironin i jämförelsen.

...hur som helst, en it-utbildning utan nätverk och programmering är inte en it-utbildning. Det är knappt en teknikutbildning.

JoockeG, fundera på om du inte borde lära dig lite programmering om du vill komma någon vart... Det går antagligen utmärkt att till större delen skippa nätverksutbildning. Jag lovar dig, den programmering du mött i gymnasiet går absolut inte att jämföras med den programmering du lär dig på högskolan och kommer kunna efteråt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Här började jag skriva en satirisk kommentar kring en ekonom som inte ville läsa matematik. Sen insåg jag ironin i jämförelsen.

...hur som helst, en it-utbildning utan nätverk och programmering är inte en it-utbildning. Det är knappt en teknikutbildning.

JoockeG, fundera på om du inte borde lära dig lite programmering om du vill komma någon vart... Det går antagligen utmärkt att till större delen skippa nätverksutbildning. Jag lovar dig, den programmering du mött i gymnasiet går absolut inte att jämföras med den programmering du lär dig på högskolan och kommer kunna efteråt.

Nu ska vi inte trakassera de stackars ekonomerna... gångertabell, plus och minus kan faktiskt vara svårt

Synd att jag inte filmade från vårt programutskotts sittning nu i höstas. Vi hade ett bord med förvirrade ekonomer som inte förstod ett skvatt när toastmastern höll upp kort med nollor och ettor och sa att den som svarar snabbast får mat först

Permalänk
Medlem

Han kanske funderar mer på IT-samordnare och liknande som kan ha baskunskaper inom programmering, operativsystem osv men ha fokus på ekonomi, projektledning, verksamhetsutveckling samt itsäkerhet osv?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Han kanske funderar mer på IT-samordnare och liknande som kan ha baskunskaper inom programmering, operativsystem osv men ha fokus på ekonomi, projektledning, verksamhetsutveckling samt itsäkerhet osv?

Då ska han nog söka det programmet som jag läser nu

Systemutveckling - IT och samhälle, 180 hp - Utbildning - Högskolan Väst

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Hej där, jag har kommit in allt mer på att börja plugga till systemutvecklare/systemvetare då det verkar intressant, men har för lite koll än så länge, för att besluta mig.
har trollhättan närmast å det har följande program http://www.hv.se/sv/utbildning/intresseomraden/media-it?progr...
undrar om någon mer kunnig inom området kunde kolla på det? är det något bra tro?
verkar skilja sig från stad till stad hur alla program är upplagda så man blir lite förvirrad.

Visa signatur

Rasmus Josefsson