Nvidia lanserar Fermi för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Fermi för bärbara datorer

Nvidia släpper företagets första DX11-kompatibla grafikprocessor för bärbara datorer: Geforce GTX 480M.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Varmt:))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Och plötsligt kortades batteritiden ner från 10h till 10min...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Värmeproblem?

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer en dator med detta i sig kosta då?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

bättre prästanda än 5870 mobile?

Permalänk

Då får man verkligen inte ha datorn i knät om man är rädd om bollarna ^^

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Öh... Kanske har gjort en deal med Asus så att alla laptops med fermi smälter gradvis, således köps fler laptops?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Avstängd

Dom har nog fixat värmeutvecklingen fast det bara rör sig om 1-4c mellan ett GTX480 och 5870 i Load temps...

BRING IT ON!!!!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

"Ledsen fröken, jag kan inte lämna in läxan för min dator brann upp..."

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Hmm... ja vi får väl se hur det blir med detta, bra prestanda lär det ju vara iaf.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Man kommer kunna köra dem i SLI också för övrigt om ni missade det, vilket är intressant.

Permalänk
Medlem

Bärbar batteridriven grill med inbyggd dator. Hoppas de löst strömförbrukningen iaf.

Permalänk
Medlem

Det var riktigt generösa specs på dessa 480M. 352 kärnor i 850 MHz. Satan vilken effektutveckling vi måste snacka om här.

Prestera riktigt bra lär dem göra, men till vilket pris? Brandvarning.

/s

EDIT: Iofs framkommer det inte helt i artikeln om det är 850 eller 425 MHz på GPU'n ? Kan streamprocessorerna arbeta i annan frekvens än GPU? Något jag missat här?

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shaglord:

Det var riktigt generösa specs på dessa 480M. 352 kärnor i 850 MHz. Satan vilken effektutveckling vi måste snacka om här.

Prestera riktigt bra lär dem göra, men till vilket pris? Brandvarning.

/s

EDIT: Iofs framkommer det inte helt i artikeln om det är 850 eller 425 MHz på GPU'n ? Kan streamprocessorerna arbeta i annan frekvens än GPU? Något jag missat här?

Streamprocessorer kan arbeta på en helt annan frekvens. Iaf hos Nvidias G80 och senare är det möjligt så det borde inte vara några problem att köra asynkront på Fermi heller.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Låga frekvenser, t.o.m. ovanligt låga för att vara bärbara kretsar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Låga frekvenser, t.o.m. ovanligt låga för att vara bärbara kretsar.

Ja, annars skulle ju batteritiden vara väck och datorn ryka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Streamprocessorer kan arbeta på en helt annan frekvens. Iaf hos Nvidias G80 och senare är det möjligt så det borde inte vara några problem att köra asynkront på Fermi heller.

Du syftar inte på shaderfrekvens?

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Dom har nog fixat värmeutvecklingen fast det bara rör sig om 1-4c mellan ett GTX480 och 5870 i Load temps...

BRING IT ON!!!!

Ehh GTX480 drar ganska mycket mer ström än 5870 och utvecklar därför ganska mycket mer värme. Sen att nvidiakortet har en bättre kylare för att kompensera hjälper inte om du ska försöka trycka in det i en laptop...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

Ja, annars skulle ju batteritiden vara väck och datorn ryka

De som vill ha bästa grafikkorten i sin bärbara bryr sig knappast om batteri tiden oavsett. Köper man en spel laptop har man alltid i sladden.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

De som vill ha bästa grafikkorten i sin bärbara bryr sig knappast om batteri tiden oavsett. Köper man en spel laptop har man alltid i sladden.

Korrekt, vilket tillsammans med att man får mindre för pengarna gör att jag aldrig förstått mig på vitsen med prestandalaptops för speländamål. (Om man inte springer på LAN en gång i veckan).

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Hmm, ca 60,7 % av frekvenserna och 73,3% av CUDA-kärnorna mot stationära versionen av GTX 480. Så jag gissar på typ 75 - 80 W TDP om man gissar att de sänkt spänningen en del mot stationära motsvarigheten. nVidia verkar ju underskatta TDP'n till ca 2/3 mot AMD om man går efter specad TDP mot vad datorn drar på riktigt om man jämför stationära GTX 480 mot stationära Radeon 5870 (GTX 480 (250W) drar aningen mer än 2 stycken Radeon 5870 (2 * 188W)).
Så om de inte lyckats dra ner på strömförbrukningen ordentligt så kommer den dra drygt dubbelt upp mot Mobility 5870 (specad till 50 W TDP). Kommer säkert prestera bra, men dubbelt så bra?

Hur törstiga mobila grafikkretsar har det funnits innan? Över 100 W värme enbart från grafikkortet känns väldigt mycket för en bärbar dator. Känns som att det endast kommer komma till släpbara stora speldatorer som inte ens försöker med batteritiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Bärbar batteridriven grill med inbyggd dator.

Dagens bästa kommentar!!

Permalänk
Skrivet av Genesis:

Hmm, ca 60,7 % av frekvenserna och 73,3% av CUDA-kärnorna mot stationära versionen av GTX 480. Så jag gissar på typ 75 - 80 W TDP om man gissar att de sänkt spänningen en del mot stationära motsvarigheten. nVidia verkar ju underskatta TDP'n till ca 2/3 mot AMD om man går efter specad TDP mot vad datorn drar på riktigt om man jämför stationära GTX 480 mot stationära Radeon 5870 (GTX 480 (250W) drar aningen mer än 2 stycken Radeon 5870 (2 * 188W)).
Så om de inte lyckats dra ner på strömförbrukningen ordentligt så kommer den dra drygt dubbelt upp mot Mobility 5870 (specad till 50 W TDP). Kommer säkert prestera bra, men dubbelt så bra?

Hur törstiga mobila grafikkretsar har det funnits innan? Över 100 W värme enbart från grafikkortet känns väldigt mycket för en bärbar dator. Känns som att det endast kommer komma till släpbara stora speldatorer som inte ens försöker med batteritiden...

Törstigast för närvarande är gtx285m på ca 75w såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dessa grafikkretsar klarar av dubbelprecision för CUDA beräkningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Om de inte kan avaktivera grafikkortet och köra med integrerad krets när man inte spelar. Tror dock fortfarande inte det blir nån höjdare, man kan räkna hur mycket man vill men vi VET att Fermi är mindre effektiv än Evergreen, sämre prestanda per watt dvs. Hur mycket dom än bantar och velar fram och tillbaka kommer dom ha svårt att matcha AMD's mobila motsvarigheter. Men det är klart, dom kan ju alltid ge fantasi-TDP så vissa köper

Permalänk
Medlem

Spela Crysis med "Very High" på, då går batteri på nano sekunder! eller 5 minuter om man har tur

Visa signatur

Foto: Canon 1Dmk4, 5Dmk2, Canon 24-70 2.8L, TS-E 24mm 3.5L II, TS-E 45 2.8, 300mm 2.8L IS, 85mm 1.2L II, Sigma 105mm 2.8 Macro, Samyang 14mm 2.8 | Leica M8 + Voigtlander 35mm 1.2 ASPH II, 12mm 5.6 ASPH II

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

BRING IT ON!!!!

Förhoppningsvis har de löst värmeutvecklingen.

Sen är värme och temperatur inte alls samma sak så jämförelsen mellan temperaturer är irrelevant.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Annars blir det världens hetaste laptops. . . .

HAHAHAHA!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tannat:

Sen är värme och temperatur inte alls samma sak så jämförelsen mellan temperaturer är irrelevant.

Sen glömmer ju piddeman andra relevanta saker, som ljudnivå och hur mycket grafikkortet värmer upp övriga komponenter (moderkortet speciellt).