Nvidia lanserar Fermi för bärbara datorer

Permalänk
Medlem

Man kan ju sälja sin spis och ersätta den med en bärbar dator med detta i sig istället. Då har man en spis man kan spela på och laga mat på samtidigt. Eventuellt kan man använda den som element, ifall ens ordinarie går sönder. ^^

Mångsidig sak, må jag säga!

Kanske är något för framtiden? Datorer som har förmågan att ersätta olika hushållsapparater?

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Skulle inte sitta helt fel med en i720 mobile och ett sånt kort i en laptop

Lär väl kosta därefter också...

Permalänk
Medlem

Bara för att det heter 480M betyder de inte att den kommer vara lika varm, strömkrävande och samma prestanda. Den är väldigt nerbantad för att kunna klara av batteritider och värmeutveckling.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Genererar nog för mycket värme för att platsa i en MacBook Pro tyvärr. Annars hade det inte suttit fel med DirectX11/OpenGL4 stöd.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Hmm, ca 60,7 % av frekvenserna och 73,3% av CUDA-kärnorna mot stationära versionen av GTX 480. Så jag gissar på typ 75 - 80 W TDP om man gissar att de sänkt spänningen en del mot stationära motsvarigheten. nVidia verkar ju underskatta TDP'n till ca 2/3 mot AMD om man går efter specad TDP mot vad datorn drar på riktigt om man jämför stationära GTX 480 mot stationära Radeon 5870 (GTX 480 (250W) drar aningen mer än 2 stycken Radeon 5870 (2 * 188W)).
Så om de inte lyckats dra ner på strömförbrukningen ordentligt så kommer den dra drygt dubbelt upp mot Mobility 5870 (specad till 50 W TDP). Kommer säkert prestera bra, men dubbelt så bra?

Hur törstiga mobila grafikkretsar har det funnits innan? Över 100 W värme enbart från grafikkortet känns väldigt mycket för en bärbar dator. Känns som att det endast kommer komma till släpbara stora speldatorer som inte ens försöker med batteritiden...

Spec väldigt lika nerklockat GTX465, men namnet antyder om mer prestanda. Som vanligt med mobila kretsar.

Tror faktiskt på mer effekt. GTX470/480 klockas ner till 100MHz idle, men förbrukar ändå runt 60 watt. 125W får bli min gissning, och men specificerat till 90W av nVidia

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Spec väldigt lika nerklockat GTX465, men namnet antyder om mer prestanda. Som vanligt med mobila kretsar.

Tror faktiskt på mer effekt. GTX470/480 klockas ner till 100MHz idle, men förbrukar ändå runt 60 watt. 125W får bli min gissning, och men specificerat till 90W av nVidia

Jag grovräknade det till typ 115 till 120 W som jag gissar att den drar. Jag tror dom kan sänka spänningen mer än bara marginellt i så låga frekvenser, och därigenom få ner strömförbrukningen utan att offra prestanda.
Men på TDP fronten så skulle jag tro att nVidia skriver ner effekten till mindre än 90W. Titta på stationära GTX 480 som drar ca 50% mer än TDP, eller har sin TDP satt till ca 2/3 av effekten den drar som mest.

Permalänk

Det var inte en dag försent, nyttigt med lite konkurrens på mobila marknaden också. Har dock svårt att se hur man ska få ner prestanda/watt till en nivå som funkar i annat än extrema släpbara spel-laptops. Blir intressant med dom första testerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Bara för att det heter 480M betyder de inte att den kommer vara lika varm, strömkrävande och samma prestanda. Den är väldigt nerbantad för att kunna klara av batteritider och värmeutveckling.

Tänker man på det så vore det väl nog enklare att banta ned ett 9-seriekort (G200) till nivåer mobila marknaden orkar av än att handikappa GF100-baserade kretsar till en nivå där man faktiskt kan använda sig av batteriet, alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Osten87:

Dagens bästa kommentar!!

Det sorgliga är att han är inte långt ifrån sanningen...

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Synd bara att nya grafikkort till nvidias MXM-plattform är så sinnessjukt dyra..
Hade velat byta i min clevo, kylningen ska klara 75W tdp på grafik och 45W på cpu..
Har ett halvtaskigt m9600GT i just nu och en äcklig c2d på 2 ghz.. 1680x1050 upplösning och knappt spelbart.
Tyvärr kostar ett m9800GT ~5000 kr, gtx260 var dyrare när jag hörde mig för i vintras !!

Det jag vill ha sagt är att det inte spelar någon roll att en laptop är uppgraderingsbar då delarna till privatpersoner är så sinnessjukt dyra, men jag hade trots det velat stoppa in ett gtx 480m i min

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Tänker man på det så vore det väl nog enklare att banta ned ett 9-seriekort (G200) till nivåer mobila marknaden orkar av än att handikappa GF100-baserade kretsar till en nivå där man faktiskt kan använda sig av batteriet, alls.

Men det gör dom ju. Ett GTX280M är mycket slöare än ett GTX260.
En i7 till bärbar är slöare än en Q6600.

Även om man köper den fetaste bärbara så är den långt ifrån lika bra som en 10'000kr PC.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att byta ut sitt grafikkort och är det ett svårt ingrepp? Samt att datorn klarar av det?

Har just nu ett GT240M på min Acer Aspire 5739g

Permalänk

Det går inte att byta ut grafikkort i en bärbar.. generellt innebär det att du måste byta hela moderkortet. Vilket kommer kosta dig material + arbete = kostnaden för en ny dator med det nya grafikkortet.

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av locktail:

Är det möjligt att byta ut sitt grafikkort och är det ett svårt ingrepp? Samt att datorn klarar av det?

Har just nu ett GT240M på min Acer Aspire 5739g

det kanske går, i min gamla Acer TravelMate 7720 så kunde man byta GPU (för det var inte fastlött på MoBo't) så rent tekniskt sett så borde det gå (som sagt om det inte är integrerat) med då kommer sen svårigheten i att få tag på ett (lycka till det lär bli svårt OCH dyrt) och OM du får tag på ett så vill det till att kylaren klarar av att kyla den nya och att det får tillräckligt med ström så om du ska byta till 480M så skulle jag säga att det inte går

OnT: men borde inte den kretsen bli liiiiiiite för varm för en laptop? och batteri tiden?

Permalänk
Entusiast

OMGWTFBBQ!

Apple lär bli glada. Nu har de ett nytt grafikkort som är perfekt för att överhetta Macbooks med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag citerar en Kiss låt : Hotter than hell!

Men helt ärligt hur ska detta gå till?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Och varför ska man ha ett nedbantat high-end kort som presterar som förra generationens motsvarighet?

Det man sänker för batteri och värmen kommer förstöra prestandan. Gissar att den där kommer kosta mer än ett 5870 men vara snäppet sämre, snäppet varmare, och snäppet större.

Helt okej med en vätebomb i sin stationära där det finns plats, inte i en bärbar. Helt fel.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Genererar nog för mycket värme för att platsa i en MacBook Pro tyvärr. Annars hade det inte suttit fel med DirectX11/OpenGL4 stöd.

Hur ska du få stöd för DirectX11 med en MacBook, utan att installera Windows Vista/7 på den?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sir_thomson:

Det går inte att byta ut grafikkort i en bärbar.. generellt innebär det att du måste byta hela moderkortet. Vilket kommer kosta dig material + arbete = kostnaden för en ny dator med det nya grafikkortet.

Fel, vissa modeller kan byta ut grafikdelen:
Mobile PCI Express Module - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persa:

Någon som vet om dessa grafikkretsar klarar av dubbelprecision för CUDA beräkningar?

har dom gjort väldigt länge, om inte G80 så G92 i alla fall. GT200 har ca 1/8 av SP prestandan i DP.

Fermi har väl 1/2 DP prestandan av dess SP prestandan men desktop och antagligen netbooks med har dom minskat det till 1/4 av det vill jag minnas så tror inte DP prestandan är mer än 1/8 eller max 1/4 av SP prestandan.

Gjort bara för att du tvingas att köpa ett Teslakort i fall du vill ha full DP prestanda.

Permalänk

"Nvidia did not declare thermal design power of the new solution, but earlier reports suggested that the TDP of the model GTX 480M is about 100W"

Källa Xbitlabs Nvidia Unleashes New Fermi Chip, GeForce GTX 480M Mobile Solution - X-bit labs

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Ja det är helt rätt! Det går att byta ut bara grafikkretsen på en Acer 5740g. Fel av mig. Jag läste vidare lite snabbt på detta och kan fortfarande konstatera att det är ekonomiskt oförsvarbart eller åtminstone väldigt krångligt.. Faktorer som blir problem; strömförsörjning, kylning/värme, batteritid, att hitta en krets till salu i Sverige etc.

Kommer man dock över en billig fungerande krets som passar i sin laptop och kan skruva lite själv så är det ju en schysst deal!

Permalänk
Medlem

3 kilos strömadapter med 60 mm deltafläkt?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sir_thomson:

Ja det är helt rätt! Det går att byta ut bara grafikkretsen på en Acer 5740g. Fel av mig. Jag läste vidare lite snabbt på detta och kan fortfarande konstatera att det är ekonomiskt oförsvarbart eller åtminstone väldigt krångligt.. Faktorer som blir problem; strömförsörjning, kylning/värme, batteritid, att hitta en krets till salu i Sverige etc.

Kommer man dock över en billig fungerande krets som passar i sin laptop och kan skruva lite själv så är det ju en schysst deal!

Precis, möjligheten finns men med tanke på priser och bristande utbud på komponenter så blir ju ditt föregående påstående egentligen korrekt. Lika bra att byta ut hela datorn och få något fräschare.

Trist att det fortfarande ska vara så svårt att få tag i komponenter, barebooks verkar rätt dött idag dessutom. Åtminstonde i Sverige.

Permalänk

Kul om dem skulle smälla in ett sådant i en MacBook pro unibody. Då skulle man kunna använda det som värme källa för hela kvarteret!

Visa signatur

Asus P5e Pro ~ Intel E6300 @3ghz ~ 2x XFX 5750 ~ 4GB DDR2 ~ Corsair H50 ~ Corsair CX 400W ~ WD 320GB ~ CM Scout ~ Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

har dom gjort väldigt länge, om inte G80 så G92 i alla fall. GT200 har ca 1/8 av SP prestandan i DP.

Fermi har väl 1/2 DP prestandan av dess SP prestandan men desktop och antagligen netbooks med har dom minskat det till 1/4 av det vill jag minnas så tror inte DP prestandan är mer än 1/8 eller max 1/4 av SP prestandan.

Gjort bara för att du tvingas att köpa ett Teslakort i fall du vill ha full DP prestanda.

Vad jag vet så har hittills inga mobile-kretsar stöd för DP. Det är endast de stationära varianterna av GT200-korten, ett par quadro och nya fermi som har stöd för det. Det är därför intressant att veta om det här blir den första mobile-kretsen som har stöd för det eller ej.

Här finns lite info om vilka kort som stödjer DP (Compute capability >= 1.3). Hoppa fram till sidorna 95-96.
http://developer.download.nvidia.com/compute/cuda/3_0/toolkit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persa:

Vad jag vet så har hittills inga mobile-kretsar stöd för DP. Det är endast de stationära varianterna av GT200-korten, ett par quadro och nya fermi som har stöd för det. Det är därför intressant att veta om det här blir den första mobile-kretsen som har stöd för det eller ej.

Här finns lite info om vilka kort som stödjer DP (Compute capability >= 1.3). Hoppa fram till sidorna 95-96.
http://developer.download.nvidia.com/compute/cuda/3_0/toolkit...

Jag har svalt intresse av bärbara så jag bryr mig inte i vilket fall som helst. Frucktansvärt oergonomiska och jobbiga.

Framstår som idiotiskt att stänga av något som fins. Kan inte se vad dom tjänar på det heller varken i kostnad eller strömförbrukning då dom flesta chip är samma i dag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pa1983:

Jag har svalt intresse av bärbara så jag bryr mig inte i vilket fall som helst. Frucktansvärt oergonomiska och jobbiga.

Framstår som idiotiskt att stänga av något som fins. Kan inte se vad dom tjänar på det heller varken i kostnad eller strömförbrukning då dom flesta chip är samma i dag.

Det är billigare att tillverka saker som är likadana i grunden och sedan bara göra enkla modifieringar i efterhand. Sedan måste det finnas en del stora skillnader mellan produkter i olika segment för att motivera till ett högre pris.
Ett lysande exempel på detta kan man hitta i kameravärlden där många funktioner saknas på enklare kameror trots att de är billiga att implementera eller ibland är rent mjukvarubaserade. Detta enbart för att på ett enkelt sätt skapa en skillnad mellan segmenten.
Det är så kapitalism fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

100W TDP för 480M enligt notebookcheck. 100W är vad TVÅ HD5870 drar. Tror inte riktigt på denna, 480M frekvenser kan inte ens jämföras med GTX 465 även fast SP är de samma. Kan bli en en skillnad på 10-15% gentemot HD5870, ungefär som på desktop marknaden. Men för dubbla TDPn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är billigare att tillverka saker som är likadana i grunden och sedan bara göra enkla modifieringar i efterhand. Sedan måste det finnas en del stora skillnader mellan produkter i olika segment för att motivera till ett högre pris.
Ett lysande exempel på detta kan man hitta i kameravärlden där många funktioner saknas på enklare kameror trots att de är billiga att implementera eller ibland är rent mjukvarubaserade. Detta enbart för att på ett enkelt sätt skapa en skillnad mellan segmenten.
Det är så kapitalism fungerar.

Jo jag vet att det är billigare var ju poänngen med att dom ändå är samma. Varför folk köper tesla är ju 3 eller 6Gb ram och ECC. har redan läst svar från programerare som inte kunnat konvertera program till GPGPU pga delvis problem som äldre GPU:er inte kunde köra loopar sedan att dom har för lite ram villket någon programerare sa troligen fermi skulle lösa. I alla fall det fins all anledning att köap teslakorten ändå. Men för vanlig folkding at home och liknande räcker ofta 256Mb eller så i ram då jobben man gör är relativt små gämfört med HPC där man troligen arbetar på betydligt större problem på varje GP och inte vill ha dumma restriktoner.

Men att helt ta bort DP prestandan på latops verkar ju korkat. Fins ju iget tesla mobile variant vad jag vet så vad skadar det licksom. Nvidia borde fläska på med allt fermi mustar för att sträka sin försäljning. Dom som behöver seriös kraft för HPC köper testla för mägden minne och ecc stödet. Dom som vill knåpa hemma köper inte 25-90K kort så nvidia skulle inte sälja några tesla dit ändå. Så varför inte låta hemmapularna pula i fred? Gynnar ju bara nvidia på företagsmarknaden om användarna är vana vid deras hårdvara.

Mycket svårt å se hur nvidia kan tjäna på att ta bort saker som detta. Dom som inte kan använda det ändå saknar det inte och dom som kan göra det hemma lär inte spendera pengarna på ett tesla kort som sagt.

Fullt medveten om hur det fungera men i detta fallet verkar det vara korkat. ATI har ju inte gjort motsvarande vitt jag vet. Å andra sidan har dom inga rena GPGPU kort kort för HPC marknaden ändå men villket fall som helst.