Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Haha, gillar att han skriver att han har DirectX installerat, inte varje dator som har det, och Avast i ett helt år Trevligt att han tar med sin interna IP-adress också

Sådana personer blir man så trött på. För den som inte är insatt så låter det ju som att han vet vad han pratar om. Fast det egentligen bara är massa struntprat.

Permalänk

Galet, det är prisfest här i Örebro(Media markt och Elgiganten). Så nu säljer de Macbook 13 unibody (modell höst 2009). De ligger på 4000 kr rabbat = 5990 kr. Inte så oväntat att vissa vill tjäna en hacka på det:
Apple MacBook Core 2 Duo 2.26 GHz - 13.3" TFT | Örebro | Blocket

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk

Håller med er andra om att priserna på begagnat är för höga. De flesta verkar tror att en dator inte sjunker i värde, eller försöker få tillbaka det de har lagt ut.
Har hört sedan tidigare, och vet ej om det stämmer längre. En dators värde är halverad så fort den är tagen ur butik, efter ett år är ytterligare 50% borta. Efter första året så sjunker det med cirka 10-20% per år. Om detta stämmer så innebär det att en dator som kostar 10000:- bara är värd 2500:- efter ett år.
Fast varför sälja billigt om det finns någon id*ot som anser att en tre år dator för 5000:- är bättre än en ny dator för 5000:-. Begagnatmarknaden inom data skulle vara stendöd om dessa personer lärde sig det vi vet om datorers värde.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

sen är vissa väldig snikna på blocket och lägger skambud på lågt under utöver det pris man satt ut för saken.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Håller med er andra om att priserna på begagnat är för höga. De flesta verkar tror att en dator inte sjunker i värde, eller försöker få tillbaka det de har lagt ut.
Har hört sedan tidigare, och vet ej om det stämmer längre. En dators värde är halverad så fort den är tagen ur butik, efter ett år är ytterligare 50% borta. Efter första året så sjunker det med cirka 10-20% per år. Om detta stämmer så innebär det att en dator som kostar 10000:- bara är värd 2500:- efter ett år.
Fast varför sälja billigt om det finns någon id*ot som anser att en tre år dator för 5000:- är bättre än en ny dator för 5000:-. Begagnatmarknaden inom data skulle vara stendöd om dessa personer lärde sig det vi vet om datorers värde.

Det där var en lite väl aggressiv prissänkningsspiral, 75% på ett år? Ja, tjena! Det är möjligt att du skulle vilja att det var så, men det är inte fallet. Ja, visst tappar datorn i värde så fort du tar ut den från butik, men 50%? Det där var just motpolen till de som lägger ut sina datorer på blocket. De som försöker köpa datorer på blocket till skambud.

Man får ju istället kolla på vad motsvarande prestanda kostar nytt och sedan får ju priset på den begagnade datorn vara sisådär en 30% lägre. Dessvärre får man sällan något extra för att man handlat kvaliteteskomponenter (om man säljer datorn som en helhet), ett bra chassi för 2000kr ger inte mer än ett skitchassi för 300kr och ett Corsair HX620 ger inte mer än ett noname 620W aggregat och dyr och bra tredjepartskylning ger knapp något extra. Folk tittar bara på antal kärnor, GHz, GB RAM, GB GDDR och klockfrekvens på grafikkort (av någon underlig anledning) och GB Hårddisk verkar det som. Har man kvalitetsprylar får man sälja dem separat istället, till folk som vet vad det är för prylar och vet vad de är värda.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg en sak som min gamla datorlärare sa om datorers andrahandsvärde.
Jämför en dator med bil priser.
Men på datormarknaden kommer det ut omkring 4 nya modeller/år (bilar 1/år) Dvs. en dator som är 2år gammal kan jämföras med andrahandspriset av en 8år gammal bil.
En nyare dator tappar alltid minst 15-25% av värdet direkt när varan tas ur butik.

Permalänk
Medlem

När jag säljer något så brukar jag lägga ut det för ett drömpris först, kanske ett par hundralappar under nypris. Klart att man vill ha så mycket som möjligt när man säljer sina saker och det är upp till köparen om han gör en dålig affär. Många av annonserna ni har länkat är ju ungefär lika bra som Elgigantens "speldatorer" som säljs för ett jävla pris. Sen om ingen vill köpa det så får man helt enkelt gå ner i pris eller slänga skiten.

Senast så sålde jag ett Gigabyte GA-X58A-UD5 helt oanvänt och aldrig öppnat för 1000 spänn, med tanke på ett nypris på 2800:- så kan man lugnt säga att det var en bra affär för köparen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

sen är vissa väldig snikna på blocket och lägger skambud på lågt under utöver det pris man satt ut för saken.

Typ som jag då

Nä men man får ju tåla att det är köparens marknad. Det är ju ett spel som sagt. Jag säljer ofta till mina vänner för en billig peng, eller också flyttar jag runt komponenterna (tex. servern få de gamla speldator delarna eller media datorn får något nytt osv.)

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Det där var en lite väl aggressiv prissänkningsspiral, 75% på ett år? Ja, tjena! Det är möjligt att du skulle vilja att det var så, men det är inte fallet. Ja, visst tappar datorn i värde så fort du tar ut den från butik, men 50%? Det där var just motpolen till de som lägger ut sina datorer på blocket. De som försöker köpa datorer på blocket till skambud.

Som jag sade, det var något jag har hört och visste inte om det stämde. Det är ett antal år sedan jag hörde om denna prisspiral och misstänker att den kan ha stämt när utvecklingen på 90-talet var som hetast.
Men håll med om att när folk försöker få 5000:- eller mer för en Pentium 3/4 med katodskärm, så har det skenat snett. Du får en ny dator som slår detta för i stort sätt samma peng.

Naturligtvis så vill jag köpa så billigt som möjligt och sälja till så högt pris som möjligt.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Nvidia grafikkort från GTX260 och uppåt är rejält "överprisade" jämfört med ati's motsvarighet. Sett 4870x2 gå för 1500:- medans det likvärdiga GTX295 kostar det dubbla.

Permalänk
Medlem

Här verkar ju sitta många med stora kunskaper om begagnade datorer :)..
Om ni skulle värdera min andra dator vad skulle ni då säga att den var värd? Eller värdera min första dator som snart blir 1 år så se om den sjunkt med 50% :). Säg också att det ingår windows Vista home Basic orginal.

Permalänk
Skrivet av Jackeswe:

Här verkar ju sitta många med stora kunskaper om begagnade datorer :)..
Om ni skulle värdera min andra dator vad skulle ni då säga att den var värd? Eller värdera min första dator som snart blir 1 år så se om den sjunkt med 50% :). Säg också att det ingår windows Vista home Basic orginal.

Hade nog hellre installerat win 7 (pirat) även om jag fick 500kr för att ha vista installerat.

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paronfesken:

Hade nog hellre installerat win 7 (pirat) även om jag fick 500kr för att ha vista installerat.

Om jag säljer min andra dator som jag funderar på så skickar jag nog med Windows 7 så får man installera vista om man vill

Permalänk
Medlem

Blocket är ett bra ställe att få lite mer betalt då det är många som inte har koll när dom ringer.

Sålde tex min förra burk med 1300kr i vinst, dvs för mer än jag köpte den helt ny.
Har man inte bråttom att bli av med varan så är det bara att chilla tills det kommer en som är villig att betala det man lagt ut.
Brukar sänka sakta men säkert priset.

Så visst är det köparens marknad, men har man tålamod så kan t,om säljaren tjäna mer än köparen

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

en del är för sköna med sina drömpriser

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk

Ett bevis på att tjejer är väldigt ointelligenta? Eller så får man med henne på köpet också Maxad speldator inkl 22" skärm och tillbehör | Gotland | Blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Ett bevis på att tjejer är väldigt ointelligenta? Eller så får man med henne på köpet också Maxad speldator inkl 22" skärm och tillbehör | Gotland | Blocket

Klart den är dyr! Det är ju dubbla processorer

Permalänk
Medlem

alltid lika kul med annonser på 5 år gamla speldatorer som "maxar" crysis

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Att få en sådan dator såld på SweC/NH går inte, för där har folk koll på vad prylarna är värda. En vanlig svenson har det inte däremot, så jag skulle absolut inte bli förvånad om dessa saker sålde. Jag lade in en annons för mina gamla 4890s, och fick dem sålda för någon hundring under nypris. Har man inte vett/ork nog att kolla prisjakt så får man faktiskt skylla sig själv.

Tycker man ser det så ofta i datoraffärer när en säljare lurar en kund, fult är det men det finns värre saker att oroa sig för.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

^ Hahaha.

Föredrar att sälja saker på Sweclockers billigare, än dyrare på blocket. Sålde chassi här, 20 nått kille kom och hämtade det, snabb affär. Sålde Skärm på blocket. Snackade 20 minuter i telefon med en Finne, som inte hade bestämt sig om han ville köpa den. "Okej, men du kan ringa mig när du bestämt dig" "Nej nej, vänta... eeeeh.. fint skick? På elgiganten får man en sån här skärm för det priset". Också försökt ge bort gamla små skit TV apparater på blocket, och fått samtal av folk som har så dålig svenska att jag inte kunde kommunicera med dom.

"TV?!? Blocket!"
"Nä dom är redan reserverade"
"TV?!"
"TV BORTA"
"TV borta?"
"Ja"
"Okej tack tack"

Ja det där är ett elände. Jag har sålt en sak på blocket och det gör jag aldrig om.

Skulle sälja min stationära för att jag ville ha en laptop. Sätter en annons på blocket "Komplett speldator". Det ringer en kille på 15 bast som vill ha den. Vi bestämmer att han ska komma hem till mig och hämta den. Vipps kommer han till mig med _hela_ sin familj. Jaja tänker jag, det går väl. Vi genomför affären och jag får 3500:- för den. Dom frågar inte efter kvitto, manualer eller något utan tar datorn under armen och skickar in den i bagaget i bilen.
Tre timmar senare ringer pojkens pappa och hävdar att datorn inte fungerar och att han vill ha pengarna tillbaka. Blir lite orolig och börjar hjälpa till med felsökningstips. Till slut när det inte fungerar säger jag att jag är ledsen men det verkar som att den är trasig, men att jag inte kan ta tillbaka den då den fungerade när de testat den hemma hos mig varpå han får spelet och börjar hota med att han skulle stå utanför min dörr inom en timme och om jag inte ville häva köpet skulle han behöva få mig till andra tankar. . Jag blir skraj och ringer min farsa som ringer honom och konstaterar att han är dum i huvudet. Jag ringer polisen och drar ut till landet med brorsan en vecka.

Så summan av allt. Akta er för blocket om ni inte vill ha problem...

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Till slut när det inte fungerar säger jag att jag är ledsen men det verkar som att den är trasig, men att jag inte kan ta tillbaka den då den fungerade när de testat den hemma hos mig varpå han får spelet och börjar hota med att han skulle stå utanför min dörr inom en timme och om jag inte ville häva köpet skulle han behöva få mig till andra tankar. . Jag blir skraj och ringer min farsa som ringer honom och konstaterar att han är dum i huvudet. Jag ringer polisen och drar ut till landet med brorsan en vecka.

Så summan av allt. Akta er för blocket om ni inte vill ha problem...

Mvh

Hahahahaha, wtf?!?!

Ringer polisen och flyr? Bra problemhantering. Kunde du inte bara försökt få igång datorn själv åt han, och kanske se vems fel det var att den inte funkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Hahahahaha, wtf?!?!

Ringer polisen och flyr? Bra problemhantering. Kunde du inte bara försökt få igång datorn själv åt han, och kanske se vems fel det var att den inte funkade?

Här har vi någon som verkligen vet vad han talar om *ironi*. Det är väl klart som f*n att man inte är sugen på att felsöka hemma hos någon som hotar en! Jag känner inte dig men jag har svårt att tro att du varit i en liknande situation. Kan bara säga dig att det är lättare att vara tuff bakom en datorskärm än i verkligheten.

Att han kunde felsökt innan bråket började däremot hade ju varit en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Hahahahaha, wtf?!?!

Ringer polisen och flyr? Bra problemhantering. Kunde du inte bara försökt få igång datorn själv åt han, och kanske se vems fel det var att den inte funkade?

Han var ju skogstokig Vill ju inte närma mig honom när han vrålat mig i örat.

Till saken här att jag var 15 år. Man har ingen direkt konfliktshantering då.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Här har vi någon som verkligen vet vad han talar om *ironi*. Det är väl klart som f*n att man inte är sugen på att felsöka hemma hos någon som hotar en! Jag känner inte dig men jag har svårt att tro att du varit i en liknande situation. Kan bara säga dig att det är lättare att vara tuff bakom en datorskärm än i verkligheten.

Att han kunde felsökt innan bråket började däremot hade ju varit en fördel.

Tror du missuppfattade mig. Menade självklart innan han börjat hota och hålla på. Om man säljer något som inte fungerar när köparen ska använda den, så borde man iallafall försöka starta den själv och se att dom inte missat något, eller ge tillbaka pengarna (om man inte visat att den fungerar innan köpet).

När jag var oinsatt och köpte min stationära, kom killen hem till mig på sin lunch och bytte moderkort åt mig, när jag inte visste hur man gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Här har vi någon som verkligen vet vad han talar om *ironi*. Det är väl klart som f*n att man inte är sugen på att felsöka hemma hos någon som hotar en! Jag känner inte dig men jag har svårt att tro att du varit i en liknande situation. Kan bara säga dig att det är lättare att vara tuff bakom en datorskärm än i verkligheten.

Att han kunde felsökt innan bråket började däremot hade ju varit en fördel.

Ja precis, det var det jag försökte med. Men personen i fråga bodde ett halvt sverige ifrån mig så att åka hem till honom var inte direkt något alternativ. Människan var ju stenkorkad också. Han hade någon kompis som sagt att grafikkortet var för starkt för moderkortet och hade därför bränt sönder hårddisken. Såna människor går inte att diskutera med.

När man väl hamnar i såna situationer är man inte kaxig alls. Vanliga personer har något som kallas självbevarelsedrift. Vissa mer, och vissa mindre, men jag tror inte att så många hade åkt hem till honom för att felsöka en trasig dator.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Tror du missuppfattade mig. Menade självklart innan han börjat hota och hålla på. Om man säljer något som inte fungerar när köparen ska använda den, så borde man iallafall försöka starta den själv och se att dom inte missat något, eller ge tillbaka pengarna (om man inte visat att den fungerar innan köpet).

När jag var oinsatt och köpte min stationära, kom killen hem till mig på sin lunch och bytte moderkort åt mig, när jag inte visste hur man gjorde.

Jo, men om du hade börjat hota honom, hade han kommit hem till dig då tro?

Personen började hota mig när jag sa att jag inte visste vad felet var. Hade redan försökt hjälpa honom med att få igång den. Bla. byta minnesstickor, hålla in insert för att reset:a BIOS, plocka ur batteriet och sätta in det, koppla ur ljudkort osv. Det var inte direkt som att jag vägrade, och jag hade inte heller vägrat om han inte hade börjat vråla

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paronfesken:

Vadå värdelös senaste Intel (R) Veleron (R) ju!!! *ironi*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jo, men om du hade börjat hota honom, hade han kommit hem till dig då tro?

Personen började hota mig när jag sa att jag inte visste vad felet var. Hade redan försökt hjälpa honom med att få igång den. Bla. byta minnesstickor, hålla in insert för att reset:a BIOS, plocka ur batteriet och sätta in det, koppla ur ljudkort osv. Det var inte direkt som att jag vägrade, och jag hade inte heller vägrat om han inte hade börjat vråla

Jo som jag sa, innan han började hota.

Hade dock inte velat att någon som är helt omedveten om ESD, börjar fingra i en dator jag sålt, eftersom den inte startar

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en Intel Veleron!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.