Permalänk

Datorproblem

Hej
Igår kände jag hur det luktade bränt i rummet, och efter en stund dog hela datorn. Sedan när jag försöker sätta på den startar lysdioden på en fläkt jättesnabbt och dör direkt, den blinkar till liksom och inget mer händer med datorn. Sen händer ingenting när man trycker på knappen. Stänger jag av och sätter på strömmen till mina eluttag och sedan startar datorn blinkar lampan till första gången bara.

För 2 månader sedan köpte jag ett nytt nätagg, Corsair 650 w för att successivt uppgradera denna datorn.. Allting har funkat utan problem fram tills igår.
Nuvarande komponenter är:
MSI K9GM3
AMD x2 6400+
HD5770
2gb ram ddr2

Jag lägger tråden här då jag själv misstänker att något hänt med moderkortet. Jag har försökt kolla efter om det blivit bränt någonstans men inte hittat något. Eller kan nät agget kortslutit hela datorn på något konstigt sätt helt plötsligt? Det har ju funkat bra i 2 månader..

Har dessutom testat med mitt gamla nätagg och samma sak händer, lampan blinkar till bara.

Uppskattar all hjälp och tips jag kan få.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Låter som moderkort eller nätagg som sagt ingen chans att testa med ett annat nätagg / moderkort för att eliminera vilken del det är fel på?

Kommer ihåg att för några år sen hade jag exakt samma fel, testade då att koppla ur strömmen till processorn och då verkade det som att nätagget hade tillräckligt med ork för att dra igång allt annat. Det var alltså nätagget som hade mer eller mindre kollappsat.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Jag testade med mitt gamla nätagg och samma sak händer, lampan blinkar till bara. Men om man säger att det är moderkortet och jag köper ett nytt, vågar jag starta det med mitt corsair 650w? Jag menar kan det ha vart det som kortslöt moderkortet på något sätt?

Visa signatur

:)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle säga moderkortet, men man kan ju aldrig utesluta något. Om du bygger ihop allt utanför burken förslagsvis på moderkortskartongen och testar med så få prylar som möjligt för att starta?!
Du kan ju innan du byggger utanför kolla om du ser något brunnet på moderkortet eller dess strömkablar typ?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Nu har jag testat att ha så få ansluta komponenter som möjligt men samma sak sker. Så jag tänkte beställa nytt moderkort, processor, samt ram för att fräscha upp datorn lite, men vågar man prova med Corsair nätagget? Jag menar det skulle inte vara kul om alla nya delar kortsluts helt plötsligt :/

Visa signatur

:)

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är "the million dollar question" utomordentligt svår att svara på, men vad jag vet så skall dessa nätagg har skydd mot att spika moderkortet, så jag hade nog vågat testa Men bli inte f.rbannad på mig ifall det fallerar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Haha okej.. Vet inte om man vågar chansa, men mitt gamla nätagg som är på 350w, kan man testa köra med det tills jag får ett nytt Corsair på garantin (Om det nu är trasigt). Alltså om det gamla nätagget inte orkar köra igång mitt nya system kan komponenterna ta skada av det?

Visa signatur

:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av philipabcq:

Haha okej.. Vet inte om man vågar chansa, men mitt gamla nätagg som är på 350w, kan man testa köra med det tills jag får ett nytt Corsair på garantin (Om det nu är trasigt). Alltså om det gamla nätagget inte orkar köra igång mitt nya system kan komponenterna ta skada av det?

Ja, om det gamla inte har sådant skydd kan ju detta vara värre än Corsair:et.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)