Varför kör alla med Intel ist för AMD?

Permalänk
Medlem

Varför kör alla med Intel ist för AMD?

Jo, bara en fråga som slog mig!
Har själv alltid kört med Intel så enda som känns aktuellt, och alla andra kör ju också på med Intel. Men när jag kollade igenom AMD's processorer så förstår jag inte varför?

Kan få en 6-kärnig AMD på 3.2GHz för 3000 och med Intel endast 4kärnor på 2.8GHz?
Vad är det som gör Intel bättre? Antar att det är något eftersom de flesta satsar på Intel. Ska ju köpa ny dator själv och funderar på en i5 för 1800 men kan få en 6-kärnig på 3.2GHz för 3000 (jmf med I7, 4 kärnig 2.8GHz 2800) så ser inte varför jag INTE skulle köpa AMD istället?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Nu har du startat en tråd som kommer att få de två lägren att ställa sig som kamphundar emot varandra

Personligen har jag alltid kört med AMD eftersom det i början var en "underdog" i jämförelse med andra tillverkare.
Att vara "strykhund" innebar även att de måste ha bättre (mer inovativa) produkter och samtidigt hålla lägre priser.
Detta var ett vinnande koncept för mig. Att sedan Intel kör med fula affärsmetoder har bara styrkt mig i mitt val.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tja, en tvåkärnig Intel fick nästan samma resultat som AMD's 1090T.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fusiob:

Tja, en tvåkärnig Intel fick nästan samma resultat som AMD's 1090T.

pga av att det spelet/programmet inte använde mer än 2-3 känor?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Tja, en tvåkärnig Intel fick nästan samma resultat som AMD's 1090T.

Haha, jo. I ett program/spel som endast använder 2 kärnor?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är att olika processortyper kan vara olika snabba trots att de har lika många kärnor med samma frekvens och till och med olika bra i olika situationer. Läs en recension för att se vad som passar dig bäst.

Sådär, nu behöver folk inte bråka (gör alltså inte det).

Permalänk

Jag känner att Intel har alltid varit mera kvalitet för mig. Litar mera på Intel än vad jag gör på AMD. Intel känns bara självklart i mina ögon

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag känner att Intel har alltid varit mera kvalitet för mig. Litar mera på Intel än vad jag gör på AMD. Intel känns bara självklart i mina ögon

Bara för att Intel är dyrare betyder inte det att dom är av bättre kvalité. Personligen har jag alltid använt Intel och min flickvän alltid använt AMD. Kvalitén är likvärdig.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

När jag köper nya processorer/moderkort tänker jag på vilket alternativ som för mina behov är mest prisvärt. Den senaste tiden har det varit AMD (Min senaste Intel var en C2D 4300), delvis pga överlägsna integrerade grafikkort.

Jag har aldrig märkt någon "kvalitetsskillnad" mellan de båda märkena, båda har i alla tider fungerat precis lika bra.

Permalänk
Medlem

Jag har haft både och men måste nog säga att AMD har fungerat bäst för mig. AMD känns bättre av någon anledning (för mig iallafall)

AMD har känts bättre prestanda/kr för mig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag känner att Intel har alltid varit mera kvalitet för mig. Litar mera på Intel än vad jag gör på AMD. Intel känns bara självklart i mina ögon

förmodligen den största osanningen, eller uppfattningen, som får folk att väjla intel, skulle tippa på att det är noll skillnad på kvalitetskraven i företagen

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

pga av att det spelet/programmet inte använde mer än 2-3 känor?

Skrivet av Kvickstick:

Haha, jo. I ett program/spel som endast använder 2 kärnor?

Nja, intels 2-kärniga har väl ht som ger den 4 trådar? Dock så vet jag inte helt säkert hur många dom spelen/programmen stöder.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Känns som Intel ligger före teknikmässigt, men AMD kompenserar genom att höjja klocken och sänka priset. Säljer ju även sina quad cores som är ostabila, som stabila tripple och dual core. Just nu för bärbara skulle jag bara köpt intel, då det ger oftast bättre batteritid/prestanda. För stationära, köp det som presterar bäst för det du gör, i din budget. Tänk på att Intels processorer oftast ger mer per klock, så jämför tester och inte speccs.

Permalänk
Medlem

Let me google that for you

Ne det där kanske inte hjälpte dig men jag tycker själv att än så länge ger Amd mer prestanda/kr men om man inte ska spela så tror jag att Intel har bättre processorer och ligger före Amd. Fast nu kom i och för sig Amd med sina nya 6 kärniga processorer vilket gör att de inom en snar framtid kommer vara effektivare i tunga program. Fast gissar på att Intel snart kommer kontra med något vassare som kostar mer. Så det är hela tiden en balansgång men än så länge så har inte Intel någon grym spelprocessor gentemot Amds enligt MIG.

Permalänk
Medlem

Om vi säger så här; Intels processorer presterar bättre i dem flesta applikationerna.

Om du köper en budget dator, då är AMD något. Om man lägger ut mer än ca 12 000 så är det Intel som gäller.

Sammanfattning; AMD = Budget
Intel = High-end

Permalänk
Medlem

Det var en gång för länge sedan... , någon site , jag kommer inte ihåg vilken längre , simulerade ett CPU-kylar haveri med två olika processorer som "offer" en från Intel och en från AMD , för att göra en lång historia kort , den från Intel gick lite segare och den från AMD började brinna , gissa vilket läger jag hör till efter den demostrationen ? Ok det var ett tag sedan och mycket har ändrats , men ändå

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det var en gång för länge sedan... , någon site , jag kommer inte ihåg vilken längre , simulerade ett CPU-kylar haveri med två olika processorer som "offer" en från Intel och en från AMD , för att göra en lång historia kort , den från Intel gick lite segare och den från AMD började brinna , gissa vilket läger jag hör till efter den demostrationen ? Ok det var ett tag sedan och mycket har ändrats , men ändå

Den här kanske:

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Det var en gång för länge sedan... , någon site , jag kommer inte ihåg vilken längre , simulerade ett CPU-kylar haveri med två olika processorer som "offer" en från Intel och en från AMD , för att göra en lång historia kort , den från Intel gick lite segare och den från AMD började brinna , gissa vilket läger jag hör till efter den demostrationen ? Ok det var ett tag sedan och mycket har ändrats , men ändå

Haha, ja det var nog mer än 10 år sedan. Testa göra samma sak nu så blir det andra resultat (därav finns det inte fler filmer om det) (resultatet blir att båda startar om!).

Edit: Efter att ha sett filmen känns det som att Tom's fick lite pengar av ett visst företag för att göra sådär.. Hur realistiskt är det att ta av kylaren när man kör? Samtidigt var det ju bra att AMD fick skit för att de inte hade funktioner som räddade processorn.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Nu har du startat en tråd som kommer att få de två lägren att ställa sig som kamphundar emot varandra

Såååå jäkla sant, detta skall man passa sig för.

Hur som helst så stämmer det inte till 100%, jag tycker att att en skapligt stor del av folket här på sweclockers kör med AMD.

Prestanda tänker jag inte uttala mig om då det som oftast leder till trollkrig, beteende och fjortisfasoner, mer än att jag kan säga att just jag väljer Intel pga bla prestandan. Det här med upplevd prestanda är inte heller något för mig då jag använder program för att ta reda på prestanda i stället.

Hur som helst så måste jag erkänna att jag på senare tid har blivit mer och mer sugen på en AMD då dom inte verkar krångla lika mycket med kunden som Intel, syftar så klart på byten av socklar och fan och hans moster.

off topic, sorry! Tillbaka till din fråga.

Kanske kan det bero på att somliga väljer att dels lita på reklammaskinen Intel, dels att välja maximal prestanda oavsett kostnad? Medans andra väljer att få så mycket prestanda dom kan till ett mycket fördelaktigare pris, och kan samtidigt uppgradera framöver utan att riskera sockelbyte, hahaha!!
Sen har vi såklart många vanliga svensson som väljer Intel just för att det är vad som säljs mest av på On Off, Siba, Elgiganten m.f kedjor.

Detta är dock mina egna spekulationer och ingen absolut sanning på något sett.

Vi kan åtminstone hoppas att det jämnar ut sig prestandamässigt likaväl som försäljningsmässigt då det skulle gynna oss konsumenter i längden.

Ledsen att vi inte kan gå in mer på prestanda biten då det är en viktig fråga för oss sk entusiaster, men det är helt enkelt för infekterat och slutar aldrig bra. Kanske går det att föra en seriös diskussion runt det här ämnet den dagen alla här blivit helt torra bakom öronen och den extrema fanboyismen på det här forumet lugnat sig ett par snäpp.

Permalänk
Medlem

Jag kör intel och nvidia för det är det som känns mest självklart för mig då alla våra datorer som jag minns att vi haft har det varit intel och nvidia. Det känns som att Intel och Nvidia hör ihop på ngt sätt.

Men skulle kunna köra AMD och ATI kombination utan att få skuldkänslor nu iaf. Allt beror på budget och vilka företag man litar mest på. Är nog mest personligt om man tar Intel eller AMD, fast kan ju även hur man är uppfostrad ifall man hör till den yngre delen av befolkningen (man brukar ju oftast ta efter sina föräldrar).

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Medlem

Ja det var nog ett tag sen YouTube - Tom's hardware-intel vs AMD procesor . Utveckling går framåt om du inte visste det

Skrivet av mr_sQuinty:

Det var en gång för länge sedan... , någon site , jag kommer inte ihåg vilken längre , simulerade ett CPU-kylar haveri med två olika processorer som "offer" en från Intel och en från AMD , för att göra en lång historia kort , den från Intel gick lite segare och den från AMD började brinna , gissa vilket läger jag hör till efter den demostrationen ? Ok det var ett tag sedan och mycket har ändrats , men ändå

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Den här kanske:
XgOmMAasqto

Det roliga med den filmen är ju att amd var mycket svalare men saknade skydd för överhetting. Lite Ironi.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Den här kanske:
XgOmMAasqto

A, jag tror verkligen att det där klippet på en gammal cpu är den största anledning till att fler personer äger intelplattform än amd. Det skulle inte möjligtvis ha med marknadsföring att göra? När det gäller prestanda så vet de flesta vad som för stunden presterar helt klart bäst, men det intressanta kommer 2011. Då ska intel ut med en ny plattform och amd lanserar sina gpu med cpu i ett chip och bulldozer. Det är då vi får se ifall amd vänder prestandakriget.

Som många syftar, så är amd relaterat till : the best bang for the buck. Både moderkort och cpu mässigt. Medan vissa anser att intel ger mest prestanda. Då anser vissa att man kan överklocka amd, men det kan man göra med intels med. osv. osv. osv. Men faktum kvarstår. Tänker inte gå in mer på det eftersom över 50% av alla datoranvändare använde intel, och jag vill inte ha över halva forumet efter mig^^

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det var en gång för länge sedan... , någon site , jag kommer inte ihåg vilken längre , simulerade ett CPU-kylar haveri med två olika processorer som "offer" en från Intel och en från AMD , för att göra en lång historia kort , den från Intel gick lite segare och den från AMD började brinna , gissa vilket läger jag hör till efter den demostrationen ? Ok det var ett tag sedan och mycket har ändrats , men ändå

"Toms" är väl skapligt Intel biased om man säger så, eller åtminstone så brukade dom väl vara det vad jag tycker mig minnas.

Jag menar bara att det kanske inte är helt rätt att referera till en Intel frälst sida när man vill påvisa brister hos AMD, oavsett vad som hände eller inte hände i ett test, just saying! Jag använder ju som sagt Intel själv om någon undrar och är alltså inte AMD fanboy.

Permalänk
Medlem

jag kör vad som passa mig. Jag faoriserar nog AMD mest pga PRIS/PRESTANDA fördelen dom ofta haft sedan har dom till och från var snabbast med och ganska mycket så till lägre pris desutom. Då får man vara dum om man argumenterar i mot det alltså.

Dock kan man inte neka att intel lyckades både med Core 2 och Nehalem nu med i7. Sedan har ju tyvär Nvidia grafikkort blivit synonym med intel och ATI kort blivit synonym med AMD pga uppköpet villket är tråkigt då jag själv alltid föredrog AMD+Nvidia combon. en av anlednigarna till att senaste burken blev en intel i7.

Så har några intel system och sedan några AMD. Sockel 754,939 och AM2 system har jag för HTPC och servers. Har dock 2st AM3 plankor på väg för att hyssta ut 754 och 939 plankorna nu efter 5-6 års 24/7 bruk. Tycker dom ska få vila nu
Hoppa spara lite ström med Athlon II X2 240E också över gammla 90 och 130nm sigenlcore athlons.

Permalänk

Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News Multiprocessor statistik.
Se två jämförbara staplar i prestandatoppen.
Intel Core i7 Extreme 965 3,2GHz i lager kostar 10 695 kr
AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz i lager kostar 2 770 kr

Vem vill betala 4x mer för en Intel ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Det var en gång för länge sedan... , någon site , jag kommer inte ihåg vilken längre , simulerade ett CPU-kylar haveri med två olika processorer som "offer" en från Intel och en från AMD , för att göra en lång historia kort , den från Intel gick lite segare och den från AMD började brinna , gissa vilket läger jag hör till efter den demostrationen ? Ok det var ett tag sedan och mycket har ändrats , men ändå

Man kan väl inte klandra ett företag för att deras produkter går sönder om man hanterar dem felaktigt.
Det är som om jag skulle hälla vatten i mitt nätaggregat och hävda att det är skit för att det kortsluts. Sedan gör jag en film där jag visar att mitt eget företags nätaggregat är vattentäta och hävda att de därför är av högre kvalité.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk

AMD har alltid (i de två datorer jag byggt) gett mig bättre valuta för pengarna för mina behov. Svårare än så var inte valet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Jo, bara en fråga som slog mig!
Har själv alltid kört med Intel så enda som känns aktuellt, och alla andra kör ju också på med Intel. Men när jag kollade igenom AMD's processorer så förstår jag inte varför?

Kolla igen. Och titta riiiktigt ordentligt den här gången. Vad menar du med "Alla kör Intel" ? Vilka alla ? AMD har nästa 20% av världsmarknaden för CPUer. Så din definition av "alla" är GROVT fel. Gör om, gör rätt.

Visa signatur

Der Steppenwolf