Varför kör alla med Intel ist för AMD?

Permalänk

Jag tycker att Anandtechs CPU jämförelse används lite knepigt här, två olika personer tar ut två separata benchmark som har helt olika egenskaper för att påvisa hur bra/dålig 1090T är. Varav det ena är ett test som körs på max två kärnor, medan det andra utnyttjar alla sex kärnorna mer än de flesta program.

Det är väl ändå bättre att jämföra CPU:erna mot varandra i så många tester som möjligt och jämföra så här:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
(titta vid basen av staplarna för att se om en stor eller liten stapel är bra i just det testet)

Detta borde ge att i7 930 (930 finns inte att välja, men 920 verkar ju prestera precis snäppet under 1090T) och 1090T har jämförbar prestanda ungefär. I7 lever på lite bättre prestanda per klockcykel och HT (simulering av åtta kärnor) och 1090T lever på fler riktiga kärnor.
Prismässigt ligger de i samma prisklass.

Jämförelser både mot E8400 i ett bench som 1090T inte presterar bra i och att jämföra mot X965 i ett test där 1090T presterar som bäst är både lite barnsligt och vilseledande. Om man istället tar och sätter processorerna mot varandra i alla tester får man ett mer rättvisande resultat. Sedan är inte heller det hela sanningen, eftersom det finns många fler program att testa i och alla ger ena eller andra processorn en liten fördel beroende på hur det är programmerat, men det är en fingervisning i alla fall.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag beställde idag en ny dator med i5 750 och gigabyte p55-ud3. Den stödjer Sata 6.0 och USB 3.0 så det är inte unikt för AMDs billigare modeller. Det är sant att CrossFire är riktigt taskigt på ett kort som detta där det körs i x8+x4 läge. Vissa kort som kör med P55 kör med x8+x8 och där märks knappt prestadaskillnad om vi inte talar tyngre kort än 5850 CF (tror jag läste det på tomshardware), men jag personligen är inte intresserad av CF så nöjde mig med en billigare bräda.

Kolla dessa jämförelser: Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Där syns det tydligt hur bra det är att ha kärnor i alla flertrådade intensiva program. Som hårdkokt gamer vet jag emellertid inte vad nån av de programmen är förutom photoshop i princip, och i5:an scorar en fin bit över 1055t gällande spel. Oftast talar vi redan om 100+ fps men vid typ far cry 2 skiljer det från 45 till 72 fps. Jag kände att jag antagligen aldrig kommer ha nytta av de två kärnorna om inte spel börjar utnyttja det så det blev intel. Kunde förstås ha kört Phenom X4 men det kändes hugget som stucket. Givetvis högst personligt från min sida.

Permalänk
Medlem

Jag gillar AMD väldigt mycket faktiskt. De har riktigt bra chipsets och deras processorer stödjer dessutom ECC vilket kräver servermoderkort + serverprocessor om man kör Intel.

Min dator jag kör just nu är Intel men det beror på att jag köpte dator i samma veva som Phenom I som inte var särskilt mycket att hänga i julgranen.

Permalänk

fanboys är bara löjliga
kör i7 för att det är en bra processor, alltid kört intel men har inget alls emot AMD även fast det var ett tag sen jag använde en..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Och som man tydligt ser, en Amd 4kärnig med 2.8GHzskulle ligga långt ifrån en Intel 4kärnig med 2.8GHz.

Du får mer kärnor/krona av AMD men inte nödvändigtvis bättre prestanda.

Att jämföra klockfrekvensen hos dagens processorer, speciellt mellan olika tillverkare, är som att jämföra GPU-hastigheten hos olika grafikkort innan du ska handla. Det fungerar helt enkelt inte alls på det viset, då arkitekturerna är alltför olika för att man blint ska kunna kolla på klockfrekvensen för att få veta hur snabb processorn är.

Ett exempel är Radeon HD4890 som har en engine clock på 850 MHz och Geforce GTX285 som har en engine clock på 648 MHz. Även fast HD4890 har en högre engine clock så presterar de ofta väldigt jämt just på grund av många andra faktorer. Samma sak är det alltså med CPUs.

Man måste kolla på modellbeteckningen - allt annat är mer eller mindre irrelevant.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

AMD på grund av priset, har man en del datorer och uppgraderar ofta så är AM2-AM3 sockeln med amd processorer mycket billigare.

Prestandamässigt är AMD och Intel likvärdiga

Permalänk
Inaktiv

Idag skulle jag troligtvis köpa en AMD pga hur prisvärda dom är.
Fast jag sitter med en Intel. E6750.

Permalänk
Medlem

kör amd för prestanda/kr, jag har alltid kört AMD + ATI samt för jag anser dom är lättare att överklocka än intel

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

Amd känns som lite mer budget, lämpar sig till dom som vill ha mycket för pengarna som kanske har en strikt budget. medan intel är dyrare men håller lite mer kvalitet osv

själv kör jag med Amd men som sagt, jag hade en viss budget, så kunde inte välja intell för det skulle bli rätt mycket dyrare då. men kommer bygga ihop en liten "lan/cs-dator" med intel, dock en gammal p4 @ 3,2Ghz men ändå intel ju

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem

Gillar båda företagen. Hade jag haft råd hade jag köpt en i5 750, men det hade gjort min totala uppgradering mycket dyrare, så det fick blir det fick bli en X4 955 istället, och so far har jag inte haft någon som helst anledning att vara missnöjd. Allt handlar om situation och behov, inget företag har sämre kvalitét än det andra, det handlar bara om olika marknadsfokus.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

YouTube - AMD vs. INTEL - DUAL CORE STRESS TEST! cool new!!

Då kan man lika gärna ta denna som den flera år äldre "Ta bort Cpu-kylare när man spelar"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror många har svårt att skilja på topprestanda och tillräcklig prestanda. Vem köper en svindyr Ferrari för att köra lagligt? Imponera på grannarna kanske är vad man omedvetet är ute efter.

Då är en 2-motorers Skoda mer prisvärd, särskilt om man kan låsa upp den och få 2 extra motorer på köpet, om ni fattar va' ja' menar?!

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på hur dyr dator man ska köpa. tex om jag ska köpa en dator för 20k är det väl ganska självklart att jag tar en i7a, medans om jag ska köpa en för 8k så tar jag en amd.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

pga av att det spelet/programmet inte använde mer än 2-3 känor?

vilka program använder mer än 2-3 kärnar då? .. du har ingen nytta av 6 kärnor idag, då är det bättre med en snabb quad .. enligt min åsikt

Permalänk
Medlem

Precis som många andra har nämnt får Intels processorer gjort mer per clock cycle än AMDs.

Jag kommer ihåg att jag för ett tag sen såg ett stort test där dom testade just detta. Dom klockade alla CPUs till samma gigahertz och sen jämförde prestanda för att se vilken som var effektivast. Har letat en del efter detta testet men inte hittat det igen.. Någon som har en länk?

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

vilka program använder mer än 2-3 kärnar då? .. du har ingen nytta av 6 kärnor idag, då är det bättre med en snabb quad .. enligt min åsikt

Windows är ju inte ett operativsystem som bara kör ett program i taget. I mitt fall körs 78 samtidiga processer.
Om nu ett spel bara klarar att utnyttja enstaka kärnor, så finns ju mängder av andra program i bakgrunden som lägger sig på de andra mindre utnyttjade kärnorna.

Ni kan ju testa själva vilken betydelse flera kärnor har genom att i MSCONFIG - Systemstart- Advancerade... tillfälligt begränsa antalet kärnor som får användas. Ni kommer att få ett mycket slött system !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waxinator:

Windows är ju inte ett operativsystem som bara kör ett program i taget. I mitt fall körs 78 samtidiga processer.
Om nu ett spel bara klarar att utnyttja enstaka kärnor, så finns ju mängder av andra program i bakgrunden som lägger sig på de andra mindre utnyttjade kärnorna.

Merparten av dessa kräver dock endast försumbar processorkraft; visst kan det vara trevligt att ha en extra kärna till dem i alla fall, men fler än så krävs förmodligen sällan. Titta i aktivitetshanteraren - hur stor belastning orsakar de där 78 processerna egentligen?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Merparten av dessa kräver dock endast försumbar processorkraft; visst kan det vara trevligt att ha en extra kärna till dem i alla fall, men fler än så krävs förmodligen sällan. Titta i aktivitetshanteraren - hur stor belastning orsakar de där 78 processerna egentligen?

Helt riktigt så ligger de mest och idlar när uppstarten är klar och jag sitter här och surfar.

Jag testar nu att köra "Bioshock 2" i Windowsläge för att samtidigt kunna se utnyttjandet av mina fyra kärnor (och minnet). Under spelets gång belastas alla mina kärnor jämnt mellan 26% - 62%. Just nu när jag skriver detta så gick spelet i pausmode (simmande fiskar) i bakgrunden och lasten är fortfarande jämnt fördelat men nu 51% - 80% över samtliga kärnor. Processen "Bioshock2.exe *32" fördelas över <Alla processorer> och ligger på 67% (och 2933MB använt minne).

Jag tror att vi måste omvärdera hur dagens Windows (7) utnyttjar processorkärnorna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Intel har - förutom ett par svajiga perioder ett bra tag tillbaka - alltid haft en mycket bättre plattform än AMD. AMD har kört med tredjepartstillverkare som NVIDIA (nForce) och VIA *ryys*. De har inte haft sina helt egna plattformar (chipset), så som Intel har.

Därmed har Intel alltid varit aningen stabilare. Sedan har AMD tagit hem tronen ett par gånger under modern tid, men för närvarande har Intel haft prestandatronen sedan Core-serien. Nog för att AMD presterar nästintill lika bra i spel (ej märkbar skillnad) så är Intel helt enkelt snabbare på alla områden. Ska du sedan använda CPUn till annat än spel, då är AMD inte ens med och tävlar om tronen. Tyvärr.

Jag har, som tidigare systembyggare (förra företaget) en mycket sämre erfarenhet av AMD-burkar än de med Intel. Detta har extremt sällan med själva CPUn att göra, utan snarare med chipset runtomkring. Nuförtiden har ju AMD sina egna chipset dessutom, vilka jag dock tyvärr inte kan kommentera något om.

Jag ser dock hemskt gärna att AMD börjar slåss om tronen igen, för konkurrens ger en välmående situation för kunderna.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Tror Intel tar ut priserna för att dom kan precis som Nvidia.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Intel är helt enkelt lite vassare enligt min mening men tycker att amd vinner med att vara så jädrans prisvärda:D

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Windows är ju inte ett operativsystem som bara kör ett program i taget. I mitt fall körs 78 samtidiga processer.
Om nu ett spel bara klarar att utnyttja enstaka kärnor, så finns ju mängder av andra program i bakgrunden som lägger sig på de andra mindre utnyttjade kärnorna.

Ni kan ju testa själva vilken betydelse flera kärnor har genom att i MSCONFIG - Systemstart- Advancerade... tillfälligt begränsa antalet kärnor som får användas. Ni kommer att få ett mycket slött system !

tror du missuppfattade min mening, precis som elgot skrev innan, dom ligger mest och idlar. Min processor användning (över alla kärnorna) är 0-1% om jag bara låter den stå. Och, har i snitt 70-76 processer igång, men dessa drar ingen direkt prestanda, iaf inget som du behöver 6 kärnor för att få det att flyta på bra.

Det jag menade sen innan, var ju främst spel, eftersom alla amd fanboys säger att amd är bäst för spel, vilket jag inte förstår att man kan säga. amd är bättre i prestanda/pris, det är inte direkt så att amd slår intel på fingrarna bara för att dom har 6 kärnor, eller är billigare. Men däremot är intel bättre per klockcykel i prestanda ... Som sagt, i sweclockers egna test, med deras nya x6, så låg intels i5 651 (?) som dessutom bara är en dual-core ruskigt nära, i vissa tester hamnade den bättre till än amd X6. Tack vare en snabbare klockhastighet, men det bevisar ju bara allting ... Det var det jag menade att det nästan är bättre med en snabbare quad idag, tex en i7 med 8 trådar, men, priskillnaden är ju rätt stor mellan i7 och amd X6. Eller, en i5 750 .. priskalas med utmärkta delar med ett bra fragikkort, du behöver inget bättre, och om den känns långsam, då är den väldigt enkel att klocka upp en rejäl bit utan några avancerade gärningar.

Så, poängen med allting, för spel o rent allmänt med datorn, så föredrar jag intel, men det är ju min åsikt. Men, smaken är olika, jag själv har gått ifrån intel, till amd, och nu tillbaka till intel igen

Permalänk

Ska jag bygga en spelburk med mest bang for the buck, AMD Phenom 2 x4 skulle vara mitt självklara val. Men själv har man ju råd att köpa en i7 istället...

Har absolut inget mot AMD, mina polare som köpte AMD typ samtidigt som jag köpte min E6600 har bra mycket bättre prestanda i spel idag med deras burkar, själv var jag "tvungen" att köpa en i7:a för att vara värst.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Det är väldigt simpelt varför folk väljer Intel: prestanda.
Fast det finns rätt så många som väljer AMD, och jag förstår mig inte på dem, jag skulle inte ens fundera på AMD om jag skulle köpa en ny CPU idag.

Och nu kommer en massa folk säga att AMD är lika bra som Intel i spel bla bla, men intel har fortfarande mest råstyrka, när det kommer mer CPU krävande spel så kommer intel visa en större fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det är väldigt simpelt varför folk väljer Intel: prestanda.

Skall snart köpa en AMD 1090T, orsaken till det köpet är prestanda. Det är endast en viss kategori program som fungerar extra bra på intel, program som tuggar mycket data samt där datat ligger ordnat. Betydligt färre program än vad man kan tro, däremot är den typen av program överrepresenterade bland testapplikationer eftersom det är en typ av applikation som är tacksam och testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

orsaken till det köpet är prestanda. Det är endast en viss kategori program som fungerar extra bra på intel

oraken till det köpet är prestanda?
men, amd är inte snabbare än inte, så enkelt är det bara. Eller, inte märkbart, men om någon av dom är mest "prestanda" så är det ju intel ...
amd är bättre om man jämför prestanda/krona.

Skrivet av klk:

Det är endast en viss kategori program som fungerar extra bra på intel

du driver med mig va? så den restrerande delen av program, dom flesta enligt dig, fungerar bäst på amd?
tror inte du riktigt vet vad det är du påstår.

men, det här är en hopplös tråd .. båda sidorna säger likadant.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig märkt någon större skillnad mellan dom förutom att intel går att överclocka mer, vet inte riktigt varför. Men som sagt jag spelar mest på den här datorn och har väl därför varit mest begränsad med grafikkortet.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

du driver med mig va? så den restrerande delen av program, dom flesta enligt dig, fungerar bäst på amd?
tror inte du riktigt vet vad det är du påstår.

men, det här är en hopplös tråd .. båda sidorna säger likadant.

Driver? Intel har en processor som är bättre än 1090T och det är 980X, priset är tyvärr hejdlöst.

Testa ett program åt gången på processorer som dessa är totalt meningslöst, det är extremt få som märker någon som helst skillnad om man i huvudsak håller på med ett program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

oraken till det köpet är prestanda?
men, amd är inte snabbare än inte, så enkelt är det bara. Eller, inte märkbart, men om någon av dom är mest "prestanda" så är det ju intel ...
amd är bättre om man jämför prestanda/krona.

du driver med mig va? så den restrerande delen av program, dom flesta enligt dig, fungerar bäst på amd?
tror inte du riktigt vet vad det är du påstår.

men, det här är en hopplös tråd .. båda sidorna säger likadant.

Tror jag vet vad han syftar på. SIMD instruktioner aka SSE, MMX och liknande. Kommer från vektorprocessorerna ursprungligen. Alla x86 processorer stödjer någon form av vektor operationer av olika versioner i dag. AMD stödjer ofta inte intels senaste eller lika hög IPC vad det gäller just dom instruktionerna.
Men vektorbaserad kod innebär just att det ligger ordnat. Man kan tänka på ram minnet som en lista, varje adress är en rad. Vektorer är en endimensionell linje grafiskt representerat. Så vektor instruktioner syftar på att man arbetar sig igenom ett datasätt uppordning i en följd på så vis vet processorn hur datan ligger i minnet.

Helt enkelt kan man ha en instruktion som säger att man vill hämta vektorer från en given adress och sedan från den adressen och alla efterföljande adresser. Istället för mer traditionella scalare modellen där man kör en load instruktion per adress man vill ladda.
Vill du ladda 4 adresser till 4st generella register i processorn på traditionellt vis så kör du en laod instruktion per adress så det krävs att processorn laddar 4st instruktioner och 4st sett med data från minnet för totalt 8st minnesåtkomster.

Cray var inte först men dom var kända för att göra bra vektor processorer så som Cray 1.
Så med vector isntrucktioner kan man tex ha en vektor load instruktion som säger ladda addres 100 till 104. På så vis slipper man hämta 4 isntrucktioner plus data i 4st adresser för minst 8st minnesåtkomster. Samma kod vektoriserat skulle man läsa en instruktion, avkoda den och sedan hämta data från 4 olika minnesadresser och det tar då 5 minnes åtkomster.
Så det sparar minnesbanbred och tid så man kan få mer gjort med mindre resurser.
Cray tex kunde läsa eller srkiva till minnet en gång per klockcykel så ju lägre vektorerna var ju mer data kunde du hämta med färre minnes åtkomster så ju mer lönade det sig att köra Cray-1:an i Vektor läge än Scalar läge.

Men nu går inte all kod att vektorisera heller. Passar bra i vissa tillämpningar.
Viste även Cray så därför gjorde han sina maskiner bra även i scalar läge jämfört med konkurrenterna som ofta var bra på det ena men inte det andra.
Därför var hans maskiner överlag mycket snabbare eftersom han visste att scalar prestandan måste vara bra också.

Men intel har vart rätt starka på just SIMD instruktioner, pentium 4 tex men å andra sidan betydligt sämre scaler eller super scalar prestanda på mer traditionella instruktioner vilket definitivt är det mest förekommande i vanlig PC mjukvara. Programmerare är extremt lata. Spel osv återfinns ju i regel SSE stöd och liknande. Men rätt ofta stödjer inte ens senaste spelet senaste instruktionerna då det tar tid att utveckla mjukvara. Så att inte ha SSE4 tex behöver i praktiken inte betyda ett skit om SSE2 som nog fortfarande är det mest använda av dom. SSE3 används knappt och inte utökade med SSE3 senare med några till instruktioner ofta kallade SSSE3 vilket jag fått intrycket av gjorde SSE3 i alla fall lite mer attraktivt än vissa instruktioner i SSE2.

Nästa generations nehalem kommer ju stödja någon ny form av 256bit långa vektorer eller simd instruktioner då och intel uppskattar i spel optimerat för det 2x boost för nehalem men det ksotade för mycekt transistorer så för dagens nehalem att man i så fall fått halvera antalet kärnor därför valde man bort det och ska komma 2011 istället. Men som sagt spel lär inte bara få stöd över en natt. Gamla spel lär inte få stöd då det krävs massa jobb att skriva om koden.
Nya spel för det lär inte utvecklas förens processorer finns att tillgå.

Permalänk

Rätta mig om jag har fel men AMDs e-serie ger väl mest prestanda per watt , dvs för tysta HTPC-byggen är det den som gäller framför Intel?