Varför kör alla med Intel ist för AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

har 3 datorer.
2 AMD och 1 intel

1 AMD är 3 år gammal och de andra två är cirka 6 år gamla.

har ALDRIG haft en bluescreen på min intel men har det 1 eller 2 gånger i månaden på mina AMD = i stick with intel

och vad har detta med AMD att göra? Du har inte funderat på att ta reda på vad som är problemet, som exempelvis att testa Memtest.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

tycker mod/admin skulle ändrat topicen till typ " AMD vs intel" ?

ont: tycker varken nån av intel lr amd som är dåligt, bara det är att från AMD så värkar man få mer än va man betalar för om man jämför med intel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När det kommer till hållbarhet och prestanda så är det mycket dyngsnack att Intel skulle vara bättre eller sämre, visst så kan ena vara snabbare eller ha fler funktioner osv än den andra för tillfället, men så är det ju med allt för att ett företag ska lyckas vara konkurrenskraftig.

1. Om AMD skulle vara så dåliga som många tror så skulle vi inte se tex "Superdatorer" med AMD Opteron
eller extremt driftkritiska bladecenters med Opteron viket majoriteten av dom faktisk är.

2. en annan anledning att Intel är lite dyrare är att dom har högre tillverkningskostnad och dom lever ganska mycket på märket (rätta mig om jag har fel), AMD har 2st tillverkningslinjer. Opteron och Phenom.
Alla desktop proppar som AMD har ute nu är en Phenom vilket ger lägre kostnad för AMD samt att användaren har möjlighet att låsa upp en AthlonII X2 till en PhenomII X4.

Själv är jag varken Intel eller AMD fan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anatoxin:

2. en annan anledning att Intel är lite dyrare är att dom har högre tillverkningskostnad och dom lever ganska mycket på märket (rätta mig om jag har fel), AMD har 2st tillverkningslinjer. Opteron och Phenom.
Alla desktop proppar som AMD har ute nu är en Phenom vilket ger lägre kostnad för AMD samt att användaren har möjlighet att låsa upp en AthlonII X2 till en PhenomII X4.

Vet man hur mycket de olika faktiskt kostar att tillverka? Phenom2 verkar ha något fler transistorer än core i7, så om allt annat vore lika borde den vara något dyrare.

Permalänk
Skrivet av lbs129:

Alla gör inte det. Jag väljer AMD eftersom de ger bäst förhållande mellan pris och prestanda. Dessutom vill jag inte stödja Intel och deras olagliga och oetiska affärsmetoder.

Mvh Johan

Kan bara hålla med.

Har haft ett par intel burkar och jag säger då att det kommer ta väldigt låg tid innan jag ens provar intel igen. måste hända något storslaget från intel eller något som gör att AMD fastnar.

Har byggt 2 AMD datorer nu senast och tycker de rullar både bättre hårdvarumässigt och mindre bråk med mjukvaror.

DEn där Intel-AMD filmen har nog skadat AMD lite även om det är mycket humor bakom det. AMD är inte bättre eller sämre än intel. man får vad man betalar för. AMD och intel springer om varandra lite då och då. sen så är AMD rätt duktiga på att hålla jämna stig med Intel då de är så små jämfört mot intel.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Intel för mig. It just works. Better.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Intel är för dyra nu för tiden, speciellt med deras X58 mobos då ett moderkort kan kosta upp till 2.6k+ (vilket är en AMD phenom 2 965 3.4ghz quad och ett hyffsat mobo tillsammans) därför blev det AMD för mig och jag är helnöjd Enda "nackdelen" är att jag inte kan klocka över 3.8ghz men det är pga moderkortet, processorn i sig är sjukt stabil och allt bara funkar, under 50c load med 1 fläkt på h50 och fläkten på silent, äger.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vet man hur mycket de olika faktiskt kostar att tillverka? Phenom2 verkar ha något fler transistorer än core i7, så om allt annat vore lika borde den vara något dyrare.

Även fast Phenom2 har fler transar :), så är det ändå en lägre kostnad att köra samma race hela vägen.
Intel kasserar proppar som har defekta cores medans AMD inaktiverar dom om säljer dom som Athlon2/Phenom2 X2,X3 osv. (varför slänga när man kan göra vinst )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anatoxin:

Även fast Phenom2 har fler transar :), så är det ändå en lägre kostnad att köra samma race hela vägen.
Intel kasserar proppar som har defekta cores medans AMD inaktiverar dom om säljer dom som Athlon2/Phenom2 X2,X3 osv. (varför slänga när man kan göra vinst )

Intel kasserar inte alla defekta prollar som du antyder, de blir andra i lägre segment, inte ens Intel är så dumma att de slänger fullt fungerande CPU:er

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Uppgraderar sällan mina datorer.Men när jag gör det går jag efter vad som är helt enkelt snabbast och inte billigast.

Gillar att man kan både köra SLi och CF på intel moderkort medans man är låst till ATI CF tror jag på amd.

Jag byter grafikort mer än cpu och moderkort och vill ha alternativ till både ati och nvidia grafikort.

Därav så känns Intel bättre idags läget iallafall.

Kan ju ha fel.Finns det amd moderkort med både stöd för SLi och CF ???

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

jag har alltid kört med intel, medans polaren alltid kört med amd
han har liknande setup som jag (i sign) fast phenom 2 x4 955 istället,
kan säga att hans dator startar snabbare än min (fast han bara har 20GB kvar på en 1TB disk )
men mer än så är det ingen större skillnad, i spel så går dem lika bra båda två. de jag har märkt är att jag installerar program/spel snabbare än han (även med min förra dator med en fin lite c2d på 2.33ghz)
jag tycker man ska gå efter hur mycket pengar man vill ha (om man inte kan välja dvs)

har aldrig sätt skillnad på lan heller, jag är nästan den bara den av mina polare som kör intel cpu, alla andra kör amd skillnaden är ibland att jag kanske laddar en bana på ett spel 0.4 sek snabbare än någon annan men tror de är pga annat än cpu'n

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Uppgraderar sällan mina datorer.Men när jag gör det går jag efter vad som är helt enkelt snabbast och inte billigast.

Gillar att man kan både köra SLi och CF på intel moderkort medans man är låst till ATI CF tror jag på amd.

Jag byter grafikort mer än cpu och moderkort och vill ha alternativ till både ati och nvidia grafikort.

Därav så känns Intel bättre idags läget iallafall.

Kan ju ha fel.Finns det amd moderkort med både stöd för SLi och CF ???

osäker om de "stödjer de" men en polare fick till de allafall, han bara tryckte i 2st 8800gtx och de fungerade skit bra

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Ni som pratar om att det ena skulle vara stabilare än det andra osv, problemet sitter bakom tangentbordet.

Köp det som ger dig mest prestanda/krona, läs tester etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

intel är självklart för mig om processorn ska kosta över 2000, annars e de amd som gäller! alltså high-highend= intel. low-midend= amd

AMD har ju bara en processor för över 2000kr och den släpptes nyligen!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

...och min farssa är bättre än din morssa, så de så !!!
för farssan har storlek 44 i skor men din morsa bara 36 !!!

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Let me google that for you

[...]
än så länge så har inte Intel någon grym spelprocessor gentemot Amds enligt MIG.

Nja, har för mig att i5 750 var en av världens bästa processorer till de flesta spel?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fark:

Stabilt? Please, do explain?? Ett sånt här uttalande kan ju lätt tolkas som att Intel inte är stabila, eller?
Jag tänker då främst på din biased attityd i förhållandet AMD/Intel.
Kanske skall lägga till att jag är fullt allvarlig och menar va jag skrev, om du vet att dom är stabilare så snälla argumentera (på ett civiliserat sätt) för AMD´s fördelar här samt varför dom är mer stabila. Jag är nämligen själv ute efter en ny rigg snart och köper gärna det som anses bäst av majoriteten samt presterar bäst i den riktiga världen, märke och fanboism intresserar mig absolut ingenting.

"HAHA SUCKER"??

Moget killen, moget! Igen, snälla förklara det här med "catch" för mig, jag är inte lika smart som många andra här och förstår således inte all text!

Fan va svårt det skall vara att hålla en helt civiliserad "ton" i såna här trådar, att kunna argumentera för sin sak och lägga fram sina fakta bla, bla, osv...

jag ber om ursäkt om jag var lite omogen.
amds och intels cache fungerar anurlunda.

även om i5 750 har hyfsat stabil klockfart så är det inte lika stabilt när man tittar på prestandan.
och sen speglar intel l2 och l3 cachet, så du får inte de mängden cach minne du betalade för. sen har amd:s cache andra fördelar också, och de har detta patenterat så intel har inte kunnat kopiera amd på den fronten.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

jag ber om ursäkt om jag var lite omogen.
amds och intels cache fungerar anurlunda.

även om i5 750 har hyfsat stabil klockfart så är det inte lika stabilt när man tittar på prestandan.
och sen speglar intel l2 och l3 cachet, så du får inte de mängden cach minne du betalade för. sen har amd:s cache andra fördelar också, och de har detta patenterat så intel har inte kunnat kopiera amd på den fronten.

Ingen fara, det är vi allihopa som diskuterar i den här tråden

Ingick inte Intel och AMD en "Unholy Alliance" om det efter rättegången ?
AMD fick ta del av Intels minneshantering och Intel fick ta del av AMDs cachehantering.

Permalänk

Gillar AMD mer för att de kör på 'samma' sockel längre och får ut mer kraft än vad intel hela tiden byter sockel så fort de släpper något nytt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Det är väldigt mycket lösa spekuleringar och påståenden här tycker jag.

Både AMD och Intel gör stabila processorer, att påstå något annat är mest fanboy-fjanterier.

AMD har ett bra grepp om mellanklass och budgetsegmentet, då de erbjuder processorer och moderkort till bra priser och behöver mestadels bara konkurrera mot Intels s775 sortiment, som för all del är lika bra, men inte alltid lika billigt, men inte lika framtidssäkert då s775 är en sockel som det inte släpps något nytt till. Det är väl bara i3 530 i tusenkronorsklassen, som är en värdig konkurrent i på 1156 sockeln, då den klockar högt, är effektsnål och presterar ungefär som AMD's representanter i segmentet (bättre prestanda i fåtrådade applikationer, men sämre i flertrådade). Även i5 750 är hyfsat attraktiv, men just nu är den något överprissatt (Phenom II 955/965 med marginellt sämre prestanda är runt 400-500kr billigare om man tittar på både moderkort och processor tillsammans) och om man klockar är ju 1055T ett lite giftigare alternativ till ungefär samma pris (något dyrare).

Däremot har Intel en stor dominans i high-end segmentet, där bara hyfsat nysläppta 1090T kan slå sig in.

Sedan diverse uttalanden om att "om du skall spela så skall du välja AMD", är helt tagna ur luften. Det är bara att kolla i recensionerna, om något så ligger Intel i5/i7 bättre till som spelprocessorer (om man nu skiter i att de är dyrare).
Dock är det som så att för de flesta så spelar det noll roll om de väljer t.ex. en i5 750 eller en AMD Phenom II x4 965, eftersom deras grundprestanda är såpass hög att du måste sitta på en värstinggrafikkortslösning (aka HD5870 i CF eller bättre), för att man ens skall kunna se någon nämnvärd skillnad mellan processorerna. I de allra flesta fall är det grafikkortet som är den begränsande faktorn, vilket får till resultat att man får likartad spelprestanda med dessa båda processorer. Grafikkortet utjämnar helt enkelt den hyfsat lilla skillnad som finns.
Anledningen att många som spelar väljer ett AMD-system är för det mesta att moderkort och processor är billigare, vilket lämnar mer pengar kvar till grafikkortet, som är det som ger den stora prestandaskillnaden i spel.

Intels s1156 i3/i5/i7 är effektsnåla processorer, för det mesta effektsnålare än AMD's alternativ i samma prestandaklass (man måste ju titta på e-modellerna hos AMD för att matcha effektförbrukningen och dessa har lägre prestanda).
Tittar man på s1366 däremot, så är de minst lika effektkrävande som AMD's alternativ (med Phenom II's nya steppings, så är s1366 i7 mer effektkrävande för det mesta).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

har 3 datorer.
2 AMD och 1 intel

1 AMD är 3 år gammal och de andra två är cirka 6 år gamla.

har ALDRIG haft en bluescreen på min intel men har det 1 eller 2 gånger i månaden på mina AMD = i stick with intel

Statistisk inferens med ett stickprov endast innehållande 3 observationer... Njae, inte speciellt hög validitet eller reliabilitet va?

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, visst har Intel kraftigare processorer men tror mest det ligger i att vara värst, och att känna medvetandet om att man är värst. Vissa räknar inte eller granskar tester utan de ser bara till vem som vinner testet och hittar på massa anledningar för att övertyga sig själv om att man behöver den processorn när man i själva verket gott skulle kunna spara pengarna och köpa nåt billigare.

Nu har ju visserligen priserna jämnats ut så de ändå inte är så farligt mycket dyrare så OK om man ändå ska ha det värsta, särskilt nu när 950:n sjönk i pris är det ju hyfsat motiverat trots allt, men minns när debatten var i7 920 vs Phenom II 940 och folk ÄNDÅ valde Intel, trots att prisskillnaden var mot 3-4000kr om man ska se till hela plattformen och prestandaskillnaden med värsta grafikkortet som gick köpa var kanske 5% i spel. Folk var så prylkåta att de började ta 3D-renderering och filmklippning som argument men tror ändå oftast det låg på hobbynivå, inte då så hög nivå att 3-4000kr för att få snäppet bättre prestanda kan rättfärdigas.

Men ja, tror namnet gör sitt också. Många som snackar om att AMD är ostabila och inte håller bara för att de fått för sig det, precis som att nVidia's grafikkort skulle vara så jäkla mycket stabilare och bättre. De ser inte AMD som ett rimligt alternativ bara för att det heter AMD, trots att de har en väldigt bra plattform med grafik, CPU och moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

..AMD har ett bra grepp om mellanklass och budgetsegmentet, då de erbjuder processorer och moderkort till bra priser och behöver mestadels bara konkurrera mot Intels s775 sortiment,

..Däremot har Intel en stor dominans i high-end segmentet, där bara hyfsat nysläppta 1090T kan slå sig in.

.

På desktop/laptop platformen ja, men om man kollar lite högre upp tex, CRAY och lookalikes, Bladecenters, VMware datacenter servrer lösningar så är dominansen AMD.

Kolla på HP,IBM,Dell,Sun osv så är det väldigt få servrar i dom klasserna (vilket är en extremt växande marknad) som, levereras med Intel.

Och jag håller helt och hållet med dig att dyngsnacket är bara fanboy-bull.
fanboys ser tyvärr bara sin lilla "PC" men har 0-koll på övriga produkter och marknader.

Sen så är det ganska kul att se dom som snackar dyng om AMD ändå kan köra med ATI-kort och tycka det är helt överlägset

Permalänk
Medlem

köpte min workstation cpu som var en core2duo intel för några år sedan.

Fast i min server sitter det en amd X2 64 6000+,
köper mig nog en amd nästa gång det är dags igen

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Man kan säga he här väldigt pedagogiskt. har man lite pengar så köp din AMD du. men saken är de att amd är aldrig en intel. int epå långa vägar. finns inte ett test som amd vinner som bara har med cpun att göra och de vet ni alla. är man en ordentlig man med jobb så köper man en i7:a:P thats it!! TnTmuffe over and out!

Visa signatur

Intel i7 930@4,2ghz med vatten*Corsair XMS3 DDR3 1333MHz@1600Mhz 6GB*ASUS Radeon HD 5870 1GB + VTX Raddeon HD 5870 1GB @ 950/1250*Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB 7200RPM*Chieftec Super Series 1200W*

Permalänk
Avstängd

Kör själv med INTEL och har nästan alltid gjort.

Har haft ett par AMD´s och vart riktigt nöjd med dom oxå men har gillat INTEL bättre!

köpte AMD till min mor för ca 3år sen då AMD var mkt billigare.

Just nu så ser jag ingen direkt skillnad en 965a med bra moderkort kostar lika mkt som min 750 med bra moderkort så nu är det INTEL sen kanske det blir AMD igen..

Hoppas att ingen blir dödad i denna tråd (Kommer nog nästan sluta med det, nu när alla ska säga vad som är bäst!)

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TnTmuffe:

Man kan säga he här väldigt pedagogiskt. har man lite pengar så köp din AMD du. men saken är de att amd är aldrig en intel. int epå långa vägar. finns inte ett test som amd vinner som bara har med cpun att göra och de vet ni alla. är man en ordentlig man med jobb så köper man en i7:a:P thats it!! TnTmuffe over and out!

Jo eller så kan man vara en man som även tänker ekonomiskt, okej en 980x tok spöar en 1090T men AMDn kostar 3K och INTELn kostar 10K, är men då en äkta man som har lite innanför panbenet så köper man kanske sig en 1090 ist och sparar en massa pengar för pengarna som man sparar kan man ju "FÖRSÖKA" bjuda någon trevlig tjej på midag och BIO (Kanske!)

MVH

Permalänk
Medlem

Eller så bjuder tjejen på middag för att fira att hon fick betala din nya 980x

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mokifly:

Eller så bjuder tjejen på middag för att fira att hon fick betala din nya 980x

haha! ja skulle jag säga så till min Sambo så skulle jag garanterat få en brandYXA i ryggen

Permalänk
Medlem

heheh eller så jobbar man i gruvan å köper en 980x och bjuder kärringen på bio:P

Visa signatur

Intel i7 930@4,2ghz med vatten*Corsair XMS3 DDR3 1333MHz@1600Mhz 6GB*ASUS Radeon HD 5870 1GB + VTX Raddeon HD 5870 1GB @ 950/1250*Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB 7200RPM*Chieftec Super Series 1200W*