Vill fixa Moblin 2.1s kärna för wireless

Permalänk
Medlem

Vill fixa Moblin 2.1s kärna för wireless

Hej!

Jag installerade för några veckor sedan Moblin 2.1 på min netbook.
Moblin använder sig av kernel 2.6.31... och har sålunda dåligt förinstallerat stöd för min 1000HE:s Atheros-chipset. Lösningen, kom jag fram till efter ett tag, är att kompilera om kärnan med nya drivrutiner nerladdade från wireless.kernel.org. Ett annat alternativ hade väl varit att ladda ner en nyare variant av kerneln och kompilera den, men jag antar att en massa plattformsoptimeringar försvinner då.

Till en början försökte jag att köra make direkt på källkoden för det trådlösa men får då felmeddelandet ERROR: your kernel has CONFIG_CFG80211=y, you should have it CONFIG_CFG80211=m if you want to use this thing.
Jag vet inte riktigt vad detta innebär men har gissat att min kernel är kompilerad så att modulen är inbakad i kärnan i optimeringssyfte. Vad jag behöver hjälp med är att kompilera om kärnan med den nya modulen.

Genom lite olika guider har jag förstått att man kan baka en kernel på lite olika vis, bland annat med hjälp av rpmbuild, som finns tillgängligt i Moblin, men jag får det inte att fungera. Till att börja med har jag ingen aning om hur jag ska koppla samman kärnkoden med de nya okompilerade drivrutinerna så det fungerar. Är det bara att kopiera in dem i kernel-sourcens uppackade path och "rulla ihop" RPM:en igen, eller vad?

Snälla, hjälp mig.

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte alls svaret du söker men Maemo och Mobil har gått ihop och bildat MeeGo. Det var ganska länge sedan ("it-tid") och de har nu i dagarna släppt första versionen 1.0 av systemet för netbooks. Jag har inte testat det alls men det kanske är ett bättre alternativ för dig ändå?

MeeGo

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentRoyal:

Detta är ju inte alls svaret du söker men Maemo och Mobil har gått ihop och bildat MeeGo. Det var ganska länge sedan ("it-tid") och de har nu i dagarna släppt första versionen 1.0 av systemet för netbooks. Jag har inte testat det alls men det kanske är ett bättre alternativ för dig ändå?

MeeGo

Jag har ögonen på MeeGo men den envisa jäveln i mig vill fixa Moblin 2.1 istället. Det verkar praktiskt att känna till hur man gör sånt här!