Ny dator för 3D-program och Bildhantering...

Permalänk
Medlem

Ny dator för 3D-program och Bildhantering...

Ska köpa en ny stationär för min gamla låter som en dammsugare på max när jag renderar. Program som jag använder är bla Maya, 3ds max och Photoshop.

Kommer att lägga ca 13 000 som högst. Vill ha bra standard på RAM och GPU eftersom det lutar åt mer interaktiv grafikkortsrendering i framtiden.

Tänkte mig följande:

8 GB ram

Grafikort 1,5-2 GB. Helst Nvidia kanske, vet inte riktigt vad som är bäst för 3D grafik.

En stabil processor.

Windows7 64.

Ett schyst chassi. Stilrent, ska inte se ut som ett UFO osv.

Lär väl få ett par utskällningar nu, men har varit och spanat på en HP dator som jag tycker låter fin:

PC City - HP Pavilion Elite HPE-140sc

Hur och vad tjänar jag i form av pengar och prestanda på att köpa ett egetbygge istället för en färdigbyggd? Är lite bekväm av mig så det ska helst vara en ganska märkbar skillnad.

Förslag tas gärna emot nu tack.

Permalänk
Medlem

Nej - till den valda datorn från pc-city - då grafikkortet i den är undermåligt.
Fungerar säkert utmärkt bra till photoshop, men då kan du också komma ner rejält i pris istället.

Nej till 3D skulle jag i dagsläget köpa ett nytt Nvidiakort, tex gtx 470 & intel 930. Borde kunna landa på 13-14000 utan ssd
När det gäller chassin så är det ju 50% smaksak och 50% prissak, men till ett såpass stort grafikkort blir utbudet mindre i alla fall.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Okej, tack för tipset. Kan inte någon som har några minuter lägga upp en kundvagn så som ni brukar göra. Vore hemskt tacksam...