Permalänk
Medlem

Rekommendera billig kockkniv

Hej!

Jag bor i studentkorridor och har börjat tröttna på att såga fläskkarrén i en kvart och mosa tomaterna med den gemensamma kniven, så jag funderar på att köpa en egen kockkniv. Japanska knivar och dylikt i all ära, men jag är student med begränsad budget, så jag köper hellst inte kniv för mer än ca 300 kr.

Vilken kniv rekommenderar ni? Jag funderar lite på en kockkniv från kockkniv från Mora of Sweden. Finns det någon annan som är mer prisvärd? Hur sköter man en kockkniv på ett bra sätt? Man tycker att det borde finnas folk med koll på knivar i ett såpass pryl-orienterat forum som Sweclockers.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Visserligen ett väldigt gammalt test men.

Citat:

I stället fastnade Lennartsdotter-Fasth för Icas kockkniv, Prima, och kniven Backaryd från Anders Petter med omdömen som "superlätt", " jätteskönt grepp", "kniven gör hela jobbet" och "behöver inte använda något styrka alls".

Prima fick 5 fyrar.

Citat:

Basic från Coop Forum är testets i särklass billigaste kniv. Den är helt okey med avseende på samtliga faktorer.

Fick 3 fyrar.

Knivar - kök 05 - Tester - www.gp.se

Jag har en Ptima från ICA som hållt sig bra i 3-4 år. Skönt grepp etc.
Skulle nog må bra av en slipning men det är fortfarande inga problem att skära tomat, lök etc.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Mora Of Sweden's kockkniv på Clas Ohlson är det bästa du får för dom pengarna.
21cm för 289kr, står du ut med färgen på handtaget är det en grym kniv.

Permalänk

polare köpte en

IKEA | Knivar & skärbrädor | Knivar | IKEA 365+ GNISTRA | Kockkniv

och måste säga att jag var lite tveksam först men har insett att den är riktigt bra för att bara kosta 89:- och håller man efter den med ett brynstål/sten så tror jag den kan hålla skärpan länge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

polare köpte en

IKEA | Knivar & skärbrädor | Knivar | IKEA 365+ GNISTRA | Kockkniv

och måste säga att jag var lite tveksam först men har insett att den är riktigt bra för att bara kosta 89:- och håller man efter den med ett brynstål/sten så tror jag den kan hålla skärpan länge.

Köpte också denna då jag var i behov av en bra kökskniv när jag bodde temporärt på ett ställe.
Den där kniven är tokigt vass och glider fint genom kött (inkl. fingrar har jag fått erfara ett par gånger). Den är helt klart prisvärd. Nu har jag haft den i ca 3 månader och skulle kanske behöva putsas lite på.

Personligen tycker jag inte om handtaget, det känns för litet för mina hyffsat stora händer. Tror det är 17cm versionen jag har.

Nästa gång jag har pengar över så ska det nog få bli någon riktig kvalitetskniv - det behövs när man kommer över fin fläskkarré för väldigt lågt pris och man köper så att man kan fylla upp hela frysen - det blir en jävla massa skärande!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Fiskars - Knives - Classic

Nästan gratis & håller skärpan fint. Brynstål & slipsten är ändå ett måste.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Skrivet av Gusko:

Fiskars - Knives - Classic

Nästan gratis & håller skärpan fint. Brynstål & slipsten är ändå ett måste.

Vart hittar man dessa då?
Hittade ingen återförsäljare info på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

Vart hittar man dessa då?
Hittade ingen återförsäljare info på deras hemsida.

På stormarknader typ COOP, ICA Maxi eller liknande. Köpte själv på COOP för att ha i båten 79 resp 99:-
för den asiatiska 14 cm & kökskniven. Hamnade efter användning hemma i köket istället. Finns så klart bättre & finare huggare, men knappast för dom här slantarna.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Hedersmedlem

Har en Anders & Petter och kan rekommendera den, skönt grepp och den går att få rejält vass. Med reservation för att jag knappast hårdkör den när jag bor själv ... Undvik de billigaste knivarna, det är bara att skjuta sig själv i foten.

Ett annat tips är Victorinox, de är billiga och ser ut som fan (kan vara bra om man bor i korridor!) men de håller professionell klass, arbetshästar.

Ett bra brynstål är att rekommendera. Om du inte toklagar mat kommer du klara dig länge bara med att skärpa upp den med brynstålet, men lär dig en bra teknik. Du kan ju alltid fråga i affären, alternativt gå förbi en matvarubutik/köttbutik så lovar jag att de kommer visa! Har sett en del tekniker där man undrar om kniven blir slöare eller vassare ...

Rekommenderar en större kockkniv och sen en mindre grönsakskniv. Grönsakskniven använder jag mycket mer än den stora. Det brukar gå att köpa knivarna i paket, ofta rea på detta också.

En till sak, de flesta utnyttjar inte kniven när de skär. Ta alltid långa tag och låt kniven göra jobbet! Testa gärna, gör enorm skillnad när man skär något segt (var skillnaden mellan kramp i armen eller inte kramp när jag jobbade i charken ).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Skrivet av Gfield:

Hej!

Jag bor i studentkorridor och har börjat tröttna på att såga fläskkarrén i en kvart och mosa tomaterna med den gemensamma kniven, så jag funderar på att köpa en egen kockkniv. Japanska knivar och dylikt i all ära, men jag är student med begränsad budget, så jag köper hellst inte kniv för mer än ca 300 kr.

Vilken kniv rekommenderar ni? Jag funderar lite på en kockkniv från kockkniv från Mora of Sweden. Finns det någon annan som är mer prisvärd? Hur sköter man en kockkniv på ett bra sätt? Man tycker att det borde finnas folk med koll på knivar i ett såpass pryl-orienterat forum som Sweclockers.

Victorinox 21+19 cm var dom första knivarna jag köpte, jävligt sköna för det priset. Använder dom fortfarande dagligen i mitt arbete som kock. Dock är det skillnad på skit och pannkaka, Noxarna måste brynas ofta till skillnad mot exempelvis japsar. 548:- betalade jag för båda knivarna på Ahlénius i Östersund

Visa signatur

Vän av ordning.