Permalänk
Medlem

Högtalarbygge, SQ-50H

Här är det tänkt att det ska byggas ett par högtalare. SQ-50H från Valutronic. http://www.valutronic.se/sq-50.html

Det började med att jag fick i skoluppgift att bygga ett par. När jag kommit en bit på dem blev jag sugen på att bygga ett par till mig själv också. Eftersom det är den första gången jag bygger högtalare är mina krav på resultatet inte skyhöga...

Eftersom den enda kameran jag äger sitter i en mobil så kommer bilderna inte vara världens bästa.

Högtalarbygge, SQ-50H

Permalänk
Medlem

Vad är det för högtalare i bakgrunden på den 4:e bilden? Ser lite små coola ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Vad är det för högtalare i bakgrunden på den 4:e bilden? Ser lite små coola ut

Det är frontarna till en 9.2 anläggning, mina ska va på sidorna. Samma element, bara några fler...

Permalänk

Vilken tjocklek har spånskivorna? Jag skulle själv aldrig bygga i spånskiva. Visst är resonansfrekvensen bara vid 7hz, men för att få en riktigt stabil låda får man ha en riktigt tjock skiva, framför allt när det är så stora, plana ytor. Ska du stadga dem nåt? Det rekommenderas mycket starkt! Glöm inte att dämpa dem heller. Lycka till med bygget!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Vilken tjocklek har spånskivorna? Jag skulle själv aldrig bygga i spånskiva. Visst är resonansfrekvensen bara vid 7hz, men för att få en riktigt stabil låda får man ha en riktigt tjock skiva, framför allt när det är så stora, plana ytor. Ska du stadga dem nåt? Det rekommenderas mycket starkt! Glöm inte att dämpa dem heller. Lycka till med bygget!

Dem är 16mm så det blir nog inga problem...
Jag följer anvisningarna från valutronic.se och dem ska dämpas med IKEAs mysa gräs, ska tydligen fungera bra.

Permalänk

16 är dock lite tunt med tanke på den stora ytan som blir. Jag säger inte att valutronic har fel, men av egen erfarenhet och jag är inte ensam om att tycka det, så är 16mm spånskiva lite tunt. Det senaste subwooferbygget jag gjorde bestod av en stadgad låda med MDF på 25mm. Blev svintung, men o andra sidan är det omöjligt för lådan att spela med. Lägger man handen på lådan vid hög volym känner man inte att den spelar.

Många gillar inte MDF på grund av resonansfrekvensen det har. Kommer inte ihåg vad den låg på, runt 300-400hz kanske, vilket gör att många tycker lågbas/mellanregister inte låter bra. Men bygger man en bra låda märker man inte detta

Men jag rekommenderar dig ändå att stadga lådan. Du kommer att få ett mycket bättre resultat då

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har hört talas om de byggpaketet innan, men tycker att recensionerna verkar nästan lite för bra. Säg gärna hur du tycker slutresultatet blir och jämför gärna med andra högtalare (om du har några).

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

varför så jävla långa lådor, helt onödigt eller?

Permalänk
Skrivet av Evil_swede:

varför så jävla långa lådor, helt onödigt eller?

Aldrig hört talas om lådvolym?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Haha väldig originellt=) får de hur dom blir färdiga.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazzar:

Haha väldig originellt=) får de hur dom blir färdiga.

få bra ljud ur dem är nog inte så svårt, värre med att få dem snygga

Permalänk
Medlem

Vad kostade förstärkaren?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton:

Vad kostade förstärkaren?

1100 för båda två. Saknar CD-fjärren annars känns dem som nya...

Permalänk

Nice, jag har samma förstärkare

Permalänk
Medlem

Nå, hur låter högtalarna?