LED/lågenergi ständigt fel lumen-tal

Permalänk
Medlem

LED/lågenergi ständigt fel lumen-tal

Som det är nu bor jag i ett studentrum där jag inte betalar för elen, därför så bryr jag mig inte hur mycket ström saker drar. Men snart så flyttar jag till en 'riktig' lägenhet, där jag får betala strömmen själv. Detta har gjort att jag funderat på lågenergi/LED-lampor. Dock är jag inte så mycket för dessa (dåliga erfarenheter), men när jag var på Claes Ohlsson fann jag en 2W LED-lampa som skulle ersätta 25W som jag faktiskt gillade. Det var en Osram, så nu ersätter den en tidigare 40W glödlampa, som var för starkt som sänglampa. Den motsvarar inte 40W, men den är bra nog som sänglampa.

Då detta är den första lågenergi/LED-lampa jag gillat, så började jag titta på andra alternativ till flytten. Efter lite efterforskningar fann jag att normala glödlampor har en effektivitet på 13-15lm/W, så jag skulle veta ungefär hur starka lampor jag skulle behöva. Dock har jag kommit fram till att _överallt_ så är det felaktigt med vad de ska ersätta. Jag väljer att ej länka till webshop, men jag tar lite siffror:

1: 8W ger 345 lumen, skall ersätta 40W glödlampa. 40W motsvarar dock 520-600 lumen. Dvs, lampan ger 58-66% av vad den lovar.

2: 3W ger 130 lumen, skall ersätta 20W. 20W motsvarar 260-300 lumen. Dvs den ger 43-50% av vad den lovar.

3: 7W ger 300 lumen, skall ersätta 40W. Ger 50-58% av vad den lovar.

4: 13W ger ~1000 lumen. Skall ersätta 100W. Ger 66-77% av vad den lovar.

5: 12W ger 700 lumen. Skall ersätta 65W. Ger 72-82% av vad den lovar.

Vad de ska ersätta från vad det står i texten. Jag tog bara LED-lampor eftersom jag vill ha lampor som startar på direkten. Är det verkligen rimligt att de kan hävda att något som lyser 40% av vad de hävdar att den gör? Vissa lampor marknadsförs på vissa sidor som "Ersätter 60W", och på en annan som "Ersätter 75W". Är det inte missledande?

Min slutsats är att som kompromiss till glödlampor är halogenlampor bäst (för mig), då jag har kraven:

(i): De är strömsnålare
(ii): De startar direkt
(iii): De ger ett glödlampsliknande sken
(iv): De kostar inte ~500:- som en "stark" LED-lampa ger

Än så länge tycker jag tekniken inte är mogen. CFL tar _lång_ tid att starta, är inte så mycket för att ha mer kvicksilver hemma heller. Jag skulle gärna vilja köpa LED-lampor att ersätta annat än sänglampan med till när jag flyttar, men för 500:- för en stark LED-lampa så tar det _lång_ tid innan den investeringen är betald. Era åsikter?

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden