Kräma på mer volt till mitt Ati 4850 XXX

Permalänk

Kräma på mer volt till mitt Ati 4850 XXX

Tjenare!

Det är så att jag har problem med "grey stripes" att datorn låser sig i vissa spel. Har ingen garanti kvar och detta problem har uppstått plötsligt. Har testat alla versioner av XP, Vista och Windows 7, testat med annat grafik kort så det är i det som felet ligger.

Jag har alltså ett XFX Radeon 4850 "XXX" som är fabriksöverklockat. Max volt att välja när jag ska ändra i kortets bios är 1,258Volt. Tänkte ta och testa att höja denna till runt 1,300. Hur ska jag gå tillväga?

Kan även notera att jag testat alla drivrutiner sedan 8.10 typ. även underklockat det till originalklock.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Har exakt samma problem med mitt kort... det funkar igen om man underklockar grafikkortet med CA 50 MHZ på både GPU och minne. När jag ska spela Mass Effect 2 så måste jag dra ner minnena till 960 MHZ!!! för att det inte ska hänga sig.

i denna guiden finns det lite nyttig information du kan ta hjälp av.

http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/910575-guide-fl...

Permalänk
Skrivet av TyphoonCC:

Har exakt samma problem med mitt kort... det funkar igen om man underklockar grafikkortet med CA 50 MHZ på både GPU och minne. När jag ska spela Mass Effect 2 så måste jag dra ner minnena till 960 MHZ!!! för att det inte ska hänga sig.

i denna guiden finns det lite nyttig information du kan ta hjälp av.

http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/910575-guide-fl...

Jag har nu klockat ner till 600 och 890mhz och har högsta volten på. Vilken version av drivisar kör du? För just nu har jag 9.10

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Just nu kör jag 10.5 hotfix

Permalänk
Medlem

10.4 är bäst just nu skulle jag tro

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

10.4 är bäst just nu skulle jag tro

Okey ska testa denna.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

10.4 är bäst just nu skulle jag tro

Jag kör på 10.5 hotfix...funkar bra hittils det spelar ingen roll vilka drivrutiner man kör blir ändå grå skärm.

Permalänk

En rolig sak är att grafikkortet funkar prima i kompisens dator, vi prövade även köra Gigabyte hd4850 1GB passiv och mitt i crossfire allt gick jättebra inga grå skärmar eller annat strul.

Nu när jag kollar lite nogrannare i RBE - Radeon BIOS editor inringat.

Permalänk
Medlem

det finns ett sätt till genom att voltmodda. här är en guide
techPowerUp! :: Radeon HD 4850 Voltmods

jag har själv testat pen modden och det funkar bra fast det är pilligt och du måste ha nåt att mäta resistansen eller spänning med annars är det omöligt att veta om man har lyckats

Permalänk

Jag har nu spelat Crysis sen jag skrev sist och det har fungerat galant! Körde på 4x AA och high på allt. Lite smålagg men ville ju testa om felet kvarstod.

det jag gjorde:

Formaterade (igår)
använder CCC 10.4
Klockat ner kortet till 560mhz och 850mhz
Har högsta volt på allt i GPUNS bios.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11