Problem med Sapphire Radeon HD 5670 1GB och drivare i XP

Permalänk

Problem med Sapphire Radeon HD 5670 1GB och drivare i XP

Hej,

Jag köpte en beggad Dell Dimension E520 till sonen. Det första jag gjorde var att byta grafikkort från ett ATI X1300 till Sapphire Radeon HD 5670. Allt fungerade bra i Win7 som var installerat på datorn när jag köpte den. Eftersom det var en ful-licens så installerade jag XP istället. Men så fort jag installerar drivrutinerna kan jag inte få igång datorn igen, den hänger sig vid boot, och enda sättet att komma igång är att starta i felsäkert läge och göra en systemåterställning innan installation av ATI-drivarna.

Någon som stött på och har en lösning?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej,

Jag köpte en beggad Dell Dimension E520 till sonen. Det första jag gjorde var att byta grafikkort från ett ATI X1300 till Sapphire Radeon HD 5670. Allt fungerade bra i Win7 som var installerat på datorn när jag köpte den. Eftersom det var en ful-licens så installerade jag XP istället. Men så fort jag installerar drivrutinerna kan jag inte få igång datorn igen, den hänger sig vid boot, och enda sättet att komma igång är att starta i felsäkert läge och göra en systemåterställning innan installation av ATI-drivarna.

Någon som stött på och har en lösning?

lade själv in ett 5670 (powercolor) i en gammal märkesdator nu i veckan .

det fungerar dock felfritt i xp pro , har provat både 10.4 och 10.5 från amd's hemsida.
använder du drivrutiner från skivan som kommer med kortet eller har du också laddat ner dem från amd?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

lade själv in ett 5670 (powercolor) i en gammal märkesdator nu i veckan .

det fungerar dock felfritt i xp pro , har provat både 10.4 och 10.5 från amd's hemsida.
använder du drivrutiner från skivan som kommer med kortet eller har du också laddat ner dem från amd?

Har prövat båda. Har nu läst om att kortet kanske har en PCI-E ver som är senare än datorns. Men då borde det ju aldrig fungerat med Win7?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Nu är det länge sedan jag använde XP men jag vill minnas att man behöver Net.FrameWork 2.0 via windows uppdate för att Catalyst CC skulle fungera.

Och kanske även Service Pack 3 för XP behövs för att nya Catalyst CC skall fungera.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Har prövat båda. Har nu läst om att kortet kanske har en PCI-E ver som är senare än datorns. Men då borde det ju aldrig fungerat med Win7?

exakt , det råkade jag ut för vid bytet , special fujitsu simens moderkort som inte tyckte om pci-e 2.1

det som hände man slog på datorn var att cd läraren blinkade febrilt , inget mer . så det är nog ett problem med xp du har. och inte pci-e relaterat.

Skrivet av janee:

Nu är det länge sedan jag använde XP men jag vill minnas att man behöver Net.FrameWork 2.0 via windows uppdate för att Catalyst CC skulle fungera.

Och kanske även Service Pack 3 för XP behövs för att nya Catalyst CC skall fungera.

jag installerade mina drivare innan jag hade hunnit dra ner net framework .

jag fick bara ett felmeddelande om att själva control center inte fungerade , men själva drivaren gick bra.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av janee:

Nu är det länge sedan jag använde XP men jag vill minnas att man behöver Net.FrameWork 2.0 via windows uppdate för att Catalyst CC skulle fungera.

Och kanske även Service Pack 3 för XP behövs för att nya Catalyst CC skall fungera.

Japp, har service pack 3 och net.framework 2 installerades av grafikkortsprogrammet.
Jag installerade då en ännu senare version av net.framework (3-nånting tror jag) och då går maskinen igång. Men jag får BSOD flera gånger om dagen istället. Är nog något generalknas med burken...

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har jag nog ingen lösning på problemet, det enda jag kommer på just nu är DirectX 9C, här är senaste versionen från Microsoft Download details: DirectX End-User Runtime

Visa signatur

janee