Permalänk
Medlem

Fläktråd till corsair h50 !

Hallå sweclockers. Ska snart uppgradera mig med ny processor, nytt chassi och även då ny processor kylare.
Jag har tittat mycket på h50 och vet att den får bra kritik. Jag har tänkt att ha fläkten som följer med ( suger luft ) kvar. Och sen köpa till en extra om det nu är nödvändigt ? Någon med h50 kanske vet om den fläkten som följer med klarar av att hålla bra temp eller är det värt att köpa till en fläkt som blåser på också ?
kom med kommentarer om fläktråd och tycke

Mvh
Pierre

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

du kunde inte bara kolla i forumet eller söka? Finns redan massa trådar om H50 och en som säkert är intresant 6-7 trådar lägre ner om du tittat lite. Jag har nog läst 20 tal senaste månaderna om precis samma sak.

Permalänk

Hej Pjära,

Jag bytade fläkten till en Zalman 120mm fläkt. Den har 1200rpm på 5V och 1900rpm på 12V. Har även bytat ut kylpastan mot Artic Silver 5.
Min processor Quad Core i5 (2,66) ligger på runt 29-32 grader i idle. och håller sig under 40 grader vid spel de senaste spelen. Då kör jag på 5V eftersom jag vill ha en tyst dator. Vid 12V med Corsair fläkten, har för mig denna snurrar i 1700rpm, låg temperaturen på 55 grader när jag maxade datorn flera timmar i PRIM.

Orkar man inte med fläktar som väsnas kan jag rek. 5V+H50 plus en SSD disk. Nu tycker jag att nätagget/grafikkortet väsnas mer i idle

Permalänk
Skrivet av SirHenkan:

Hej Pjära,

Jag bytade fläkten till en Zalman 120mm fläkt. Den har 1200rpm på 5V och 1900rpm på 12V. Har även bytat ut kylpastan mot Artic Silver 5.
Min processor Quad Core i5 (2,66) ligger på runt 29-32 grader i idle. och håller sig under 40 grader vid spel de senaste spelen. Då kör jag på 5V eftersom jag vill ha en tyst dator. Vid 12V med Corsair fläkten, har för mig denna snurrar i 1700rpm, låg temperaturen på 55 grader när jag maxade datorn flera timmar i PRIM.

Orkar man inte med fläktar som väsnas kan jag rek. 5V+H50 plus en SSD disk. Nu tycker jag att nätagget/grafikkortet väsnas mer i idle

Asså jag hör knappt fläkten på min h50 som jag har i min datamaskin för det den kyler så pass bra att den inte behöver ligga på nå 1700rpm konstant. Men visst kör man typ Occt eller liknande program så då låter det ju men vem fan gör det hela dagarna?

Permalänk

Det jag ville komma till Danne är att dubbla fläktar som diskussionen egentligen handlar om inte är nödvändigt. H50 kyler så pass bra. Ville bara ge ett exempel på hur jag använder min.
Kylpastan som sitter på är "special" som kyler 1 grad bättre än AS5 (efter 120h inkörning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

du kunde inte bara kolla i forumet eller söka? Finns redan massa trådar om H50 och en som säkert är intresant 6-7 trådar lägre ner om du tittat lite. Jag har nog läst 20 tal senaste månaderna om precis samma sak.

Jaha, sorry men skrev tråden innan jag skulle sova inatt så var väldigt trött hehe.

Skrivet av SirHenkan:

Hej Pjära,

Jag bytade fläkten till en Zalman 120mm fläkt. Den har 1200rpm på 5V och 1900rpm på 12V. Har även bytat ut kylpastan mot Artic Silver 5.
Min processor Quad Core i5 (2,66) ligger på runt 29-32 grader i idle. och håller sig under 40 grader vid spel de senaste spelen. Då kör jag på 5V eftersom jag vill ha en tyst dator. Vid 12V med Corsair fläkten, har för mig denna snurrar i 1700rpm, låg temperaturen på 55 grader när jag maxade datorn flera timmar i PRIM.

Orkar man inte med fläktar som väsnas kan jag rek. 5V+H50 plus en SSD disk. Nu tycker jag att nätagget/grafikkortet väsnas mer i idle

Låter mycket bra, tack för tipset !

Skrivet av danne_danger:

Asså jag hör knappt fläkten på min h50 som jag har i min datamaskin för det den kyler så pass bra att den inte behöver ligga på nå 1700rpm konstant. Men visst kör man typ Occt eller liknande program så då låter det ju men vem fan gör det hela dagarna?

Nej precis typ ingen gör, vad har du för chassi ?

Skrivet av SirHenkan:

Det jag ville komma till Danne är att dubbla fläktar som diskussionen egentligen handlar om inte är nödvändigt. H50 kyler så pass bra. Ville bara ge ett exempel på hur jag använder min.
Kylpastan som sitter på är "special" som kyler 1 grad bättre än AS5 (efter 120h inkörning).

Okej så det räcker med originalfläkten som hänger med ? :), oj 120h i load ?

Mvh
Pierre

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

De flesta brukar rekommendera Scythe gentle typhon till H50. Den är en fläklt som är anpassad till radiatorer och "pressar" därför luften bättre igenom radiatorn. Vill du ha bästa och tystaste fläkten så ska du köpa 2st gentle typhon och sätta på var sin sida om H50

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av SirHenkan:

Det jag ville komma till Danne är att dubbla fläktar som diskussionen egentligen handlar om inte är nödvändigt. H50 kyler så pass bra. Ville bara ge ett exempel på hur jag använder min.
Kylpastan som sitter på är "special" som kyler 1 grad bättre än AS5 (efter 120h inkörning).

Jag funderar mest bara varför man kör med en annan fläkt på 5v när man kan ha original fläkten som är pwm styrd. känns bara lite bortkastat.....Fast jag menar inte att det är fel för jag sysslar med en jävla massa onödiga saker bara för att jag kan å vill.

Permalänk
Medlem

Du bör inte köra med olika fläktar ifall du ska köra 2st på din H50, man vill ju ha samma luftflöde på bägge.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

De flesta brukar rekommendera Scythe gentle typhon till H50. Den är en fläklt som är anpassad till radiatorer och "pressar" därför luften bättre igenom radiatorn. Vill du ha bästa och tystaste fläkten så ska du köpa 2st gentle typhon och sätta på var sin sida om H50

Jo jag har hört dom är bra anpassade för speciellt kylning till radiatorer.

Skrivet av Devrer:

Du bör inte köra med olika fläktar ifall du ska köra 2st på din H50, man vill ju ha samma luftflöde på bägge.

Ja helt korrekt det du säger, finns det adapter om man bara har en pwm ingång på sitt moderkort ?

mvh

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Du bör inte köra med olika fläktar ifall du ska köra 2st på din H50, man vill ju ha samma luftflöde på bägge.

Hur tänkte du nu?

Permalänk

Kylpastan

Det är den bästa "Shin Etsu" kylpastan som sitter på H50. Den kyler ungefär 1 grad bättre än Artic Silver 5 efter 120h. Allt under 120h kyler Shin Etsu betydligt bättre. Dock är det ingen som säljer Shin Etsu vad jag kunde hitta på prisjakt. Har läst någonstans att HP använder Shin Etsu. Mvh/Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirHenkan:

Det är den bästa "Shin Etsu" kylpastan som sitter på H50. Den kyler ungefär 1 grad bättre än Artic Silver 5 efter 120h. Allt under 120h kyler Shin Etsu betydligt bättre. Dock är det ingen som säljer Shin Etsu vad jag kunde hitta på prisjakt. Har läst någonstans att HP använder Shin Etsu. Mvh/Henrik

Är det bra kylpasta som sitter på H50?!?!?! Jag tog bort min med aceton direkt och satte på zalmans kylpasta.... Fan...

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_danger:

Hur tänkte du nu?

ja man kan ju inte ha en långsam fläkt och en snabb fläkt, då kommer väl den långsamma att stoppa den snabba och kan även tänkla mig att det blir oljud. Känns rätt logiskt att det är bäst att ha två syncade fläktar iaf:P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Devrer:

ja man kan ju inte ha en långsam fläkt och en snabb fläkt, då kommer väl den långsamma att stoppa den snabba och kan även tänkla mig att det blir oljud. Känns rätt logiskt att det är bäst att ha två syncade fläktar iaf:P

Men radiatorn är ett motstånd så ena fläkten måste jobba hårdare för att trycka igenom än vad en andra behöver för att suga eller?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en till fläkt då jag märkte att min processor ( överklockad till 4ghz) gick över 62 grader vid intensivt pressande, (62 grader är amds satta maxtemp för processorn jag har) köpte en noctua och satte den som fläkten som drar in luften utifrån och coolermasters orginal som den som drar luften igenom radiatorn, mina temps har nu blivit några grader bättre, använder orginal pastan.
Så en fläkt till är väl igentligen bara om det behövs, annars kan du byta ut den befintliga fläkten som i min mening är högljudd.

Permalänk

Var kopplar man pumpen, och var kopplar man 2 st scythe gt?

Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Skrivet av Kr0cket boy:

Var kopplar man pumpen, och var kopplar man 2 st scythe gt?

Mvh

Först köper du en rondell av bättre märke å sen kapar du allt i tre bitar å fan inte en bit mer eller mindre. Sen köper du akvariesilicon å limmar fast allt i pannan på din mormor/farmor medan hon sover...kan behövas rohypnol för att hon ska somna men det har ju alla hemma så inga problem. DONE!!! Lätt som fan om man bara ids tänka till lite.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att plugga in pumpen i cpu fläktens plats, om moderkortet pallar detta. Annars är det väl bara att köra på en 3 pin -> molex. Köp en 3pins y-adapter till fläktarna och koppla in den i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_danger:

Men radiatorn är ett motstånd så ena fläkten måste jobba hårdare för att trycka igenom än vad en andra behöver för att suga eller?

Är väl lika jobbigt att suga som att pressa luften, det är ju samma motstånd.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Är väl lika jobbigt att suga som att pressa luften, det är ju samma motstånd.

Kanske så det är. har ingen större koll så därför undrade jag

Permalänk
Medlem

Tror ni jag kommer sänga min temp mycket om jag får från true black 120 mm till H50 ? 36 grader idle och 47-50 i load !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Är väl lika jobbigt att suga som att pressa luften, det är ju samma motstånd.

Inte riktigt, den fläkten som suger kommer att spinna fortare på samma volt, pga av att det kan bildas ett vacum innan fläkten(inte mycket men det räcker, fick up mina 1200 rpm till 1450 rpm på det sättet!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Kr0cket boy:

Var kopplar man pumpen, och var kopplar man 2 st scythe gt?

Mvh

pumpen ska gå från ett 12v från MB för att den ska funka riktigt (cpu fan på MB) och dom 2 GT fläktarna sätter du på vilka andra spottar du känner för eller en 3e parts fläktstyrning, jag kör med en Schyte Kazee master fläktstrynig och styr båda fläktar dock sänker jag dom endast när jag tittar på film eller sover annars står dom i max varv 2st GT 1850rpm

Visa signatur

Project BlackOut

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D@ 5GHz][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming][GPU: RTX 3060 12GB]
[RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs][Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura Edition][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

pumpen ska gå från ett 12v från MB för att den ska funka riktigt (cpu fan på MB) och dom 2 GT fläktarna sätter du på vilka andra spottar du känner för eller en 3e parts fläktstyrning, jag kör med en Schyte Kazee master fläktstrynig och styr båda fläktar dock sänker jag dom endast när jag tittar på film eller sover annars står dom i max varv 2st GT 1850rpm

Nu vart det rätt !

Har även tittat på den nästan lika dana CoolIT eco. Dom säger dem dem gjort pumpen så tyst som det går, detsamma med fläkten. Jag beställer nog inte CoolIT istället för att testa om den verkligen är tystare och kylare bättre, den kostar bara 35 kr mer än H50.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB