Bättre batteritid Ubuntu 10.04 Desktop

Permalänk
Medlem

Bättre batteritid Ubuntu 10.04 Desktop

Har nu installerat Ubuntu 10.04 Desktop på min netbook då jag inte trivdes i Netbook Remix och inte orkar grejja med Arch för tillfället.

Men är det någon skillnad på Desktop och Netbook Remix? Följer det med mer laptop packet och så?

Så jag undrar nu vad jag ska göra för att få bättre batteritid osv.

Permalänk
Medlem

Kan väl nämna att om man har installerat ubuntu netbook edition 10.04 så kan man bara välja gnome som session när man loggar in (då lösenordsrutan visas) så får man det vanliga hederliga ubuntu-desktop skrivbordet. Om jag kopplar in extern mus så föredrar jag vanliga ubuntu-desktop men när jag kör med styrplattan väljer jag hellre netbook sessionen. Så egentligen kanske du inte hade behövt installera om? Jag fick stänga av automatisk inloggning för att få upp inloggningsrutan vid uppstart så jag kunde välja sessioner (vet inte varför det blev automatisk inloggning när jag installerat, kanske var standardinställning för netbook remix).

Det finns väl energisparalternativ någonstans såsom stänga av skärmen, varva ner hårddiskar, minska ljusstyrka på skärmen, gå ner i standbyläge efter viss tid av inaktivitet o.s.v. Om man inte använder trådlöst nätverk kan man inaktivera det så sparar man lite ström. Ofta kan datorn automatiskt gå ner i standby om man fäller ner skärmen så man kan ju ta för vana att göra det när man tar paus i arbetet. Själv tyckte jag netbook edition var lite väl aggresivt i energisparandet eftersom ljuset minskades så fort jag inte rörde musen och ökades när jag rörde musen men den inställningen gick enkelt att ändra så jag fick en konstant halvsvag ljusstyrka nmär jag kör med batteri.

EDIT: Kan förresten lägga till att genom att installera XBMC så kan man även få en XBMC mediacenter session att välja på vid inloggningen. Kan vara smidigt om man vill kolla film eller om man kopplar datorn till en TV. Då blir netbooken en trevlig liten mediaspelare.

Permalänk
Medlem

Låter helt perfekt!

Tackar!